Gå til innhold

Den store distro-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
-vo aa finst ikke hos meg. Må jeg laste ned en nyere mplayer?

første du kan sjekke er om du har aalib - har du aalib så har du ofte kommandoene

 

aafire

aatest

 

osvosv :) -- så ta en "aa<tab><tab>" du og se hva du får ;)

-- Men vi er Offtopic folkens. :)

 

(lag ny tråd om aa hvis du ikke får det til heller)

Lenke til kommentar

Veldig fint laget av dere som har laget denne, men dere mangler en ting; systemkravene! Skal hjelpe en fyr med å få Linux på en gammel pc, men hvis jeg poster en tråd her om det så vil jeg bli stemplet n00b og flamet i resten av mitt liv på forumet her. Så hvilken distro ville passet til

166mhz

16mb minne

2GB harddisk

Lenke til kommentar
Det står faktisk en FAQ under oversikten over distroer.

Altså, jeg spurte en gang her om jeg kunne kjøre nyeste Suse på en 400mhz, 64mb etc. Fikk svaret nei fordi Suse var for krevende? Vedkommende må jo ha mulighet for å kjøre noen skriveprogrammer, så han må jo ha en litt gammel versjon av f.eks Debian, noen tips eller skal jeg lage en tråd?

Lenke til kommentar

Altså, noen distroer er laget for at du skal ha en kraftig pc (arch/gentoo) andre er rettet mot andre krav.. Du kan alltids klare å kjøre mandrake på en 386 - men mandrake legger laaaaaaaaaaaangt ifra opp til det!

 

Så det at distroene ikke har noe med maskinvarekrav er rent tull.

Lenke til kommentar
Det er ikke selve distroen, Suse, som er krevende. Det er pakkene som f*lger med som er krevende. Se i FAQen, da! Det st*r jo.

pakkane i suse er eindel av suse. kva meiner du er sjølve distroen? det er jo ein haug med pakkar. nokre med bootscripts og nokre med andre ting.

på ein 100MHz med 16MB ram ville eg ikkje eingong tenkt på noko som er i nærleiken av noko grafisk. men er nok fin som ein enkel liten server. ville satsa på liten slackwareinstall eller liten debianinstall. muligens clarkconnect eller noko.

Lenke til kommentar
Altså, noen distroer er laget for at du skal ha en kraftig pc (arch/gentoo) andre er rettet mot andre krav.. Du kan alltids klare å kjøre mandrake på en 386 - men mandrake legger laaaaaaaaaaaangt ifra opp til det!

 

Så det at distroene ikke har noe med maskinvarekrav er rent tull.

Du kan vel velge hvilke pakker du vil ha? Er enig i at det vil ta LANG tid å installere gentoo på en dårlig maskin.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Her er en annen spennende distro:

 

PCLinuxOS:

 

webside: http://www.pclinuxonline.com/

 

pakkesystem: apt (med synaptic som standard)

 

innstallasjon: fint gui program som startes fra menyen (bootes som en liveCD)

 

fordeler:

- kan brukes som livecd

- fullt av programmer du bruker ofte som hjemmebruker

- tar bare en cd

- alle oppdateringer er "customized" og "optimized"

 

ulemper:

- du kan ikke velge hvilke pakker som skal innstalleres under innstallasjonen

- alle oppdateringer skal skreddersys av utvikleren, så det kan henge litt etter de offisielle versjonene

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hmmm, yNx fornærmet eller noe?

Slette hovedtråden er jo litt dumt.

Du tar nok feil. Er ikke fornærmet. Vil bare ikke ha en post i mitt navn som jeg ikke blir å oppdatere.

 

Om noen vil "ta over" posten, er det bare å sende en PM.

Lenke til kommentar
hmmm, yNx fornærmet eller noe?

Slette hovedtråden er jo litt dumt.

Du tar nok feil. Er ikke fornærmet. Vil bare ikke ha en post i mitt navn som jeg ikke blir å oppdatere.

 

Om noen vil "ta over" posten, er det bare å sende en PM.

Jeg tar den fint over om ingen andre vil. Aa ha en traad uten noe innhold som sticky er jo bare helt teit.

 

Men jeg haaper du tok backup av det du slettet her..... :S // Jeg er ganske travel for tia, saa det ville vaere best om noen ville ta paa seg ansvaret - men selv synes jeg det er utrolig dumt at traaden skal vaere saa ubrukerlig, saa jeg vil heller bruke en del av min lille forum tid til aa holde den ved like enn aa se den ubrukelig.... (som den er naa, syntes det var dumt aa ta vekk all informasjonen - uten aa si fra f0rst slik vi kunne ta backup)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...