Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk: 1000Mbps


Anbefalte innlegg

Får snart bredbånd hjem. .

 

Så på prisene på høyhastighets nettverk på komplett og det er ikke så dyrt at jeg avfeier det uten videre.

 

3Com Gigabit NIC PCI

 

SMC EZ Switch 10/100/1000 5P

 

 

 

 

Hvis jeg skal kjøpe begge de to så kommer det på va 1500kr.

Så kommer det jeg lurer på.

Kan jeg sette opp et adsl modem. Av noe slag og koble de opp til den switchen. For så å ha en kabel mellom dataen og switchen?

 

For øyeblikket er det tre dataer hjemme. Men det blir snart fire.

Får jeg internett på dataene hjemme da? hvis det er en switch mellom dataen og modemet? Eller er det nødvendig med en router?

 

Og til sist er 1000Mbps nettverk noe å satse på? jeg håper det for det burde jo gå veldig mye fortere enn dagens 100 standard.

 

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sant det. Men vil jo sikkert merke stor forskjell da, selv om det står 100Mbps på en vanlig switch så tviler jeg på at det pleier å gå på den hastigheten konstant.

 

 

Artig da, føre over 10GB på ca10sekunder eller noe.

Teori og praksis er vel ganske langt fra hverandre her...

 

Dessuten blir 10GB overført på ca 80 sekunder (teori).

 

Ville absolutt ha satset på en router...

Lenke til kommentar

Har ikke sjekka prisene, men dersom 100 mbits swithch/router ville være billigere, noe jeg går utifra hadde jeg heller satset på det. Det er andre elementer som spiller inn der som hindrer deg i å kunne utnytte 1gb switch helt, -og med bare fire pcer ville dere ikke kunne fått utnytta 100 mb switch 100% en gang...

Lenke til kommentar
Skal du bruke pci-kort som nettverkskort, husk at båndbredden på bussen er for lav, slik at du bare får halv duplex om du kjører på 1 gbit.

 

AtW

Båndbredden på PCI bussen er 133MB/s, noe som akkurat skulle være tilstrekkelig til Gigabit Ethernet. (at Gigabit ikke utnytter på langt nær hele den teoretiske båndbredden er en annen sak).

 

men PCI båndbredden har da ingenting med halv/full duplex å gjøre!

 

Det er som å si at fordi bilen din har en toppfart på 100km/t så blir gata enveiskjørt!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Skal du bruke pci-kort som nettverkskort, husk at båndbredden på bussen er for lav, slik at du bare får halv duplex om du kjører på 1 gbit.

 

AtW

Båndbredden på PCI bussen er 133MB/s, noe som akkurat skulle være tilstrekkelig til Gigabit Ethernet. (at Gigabit ikke utnytter på langt nær hele den teoretiske båndbredden er en annen sak).

 

men PCI båndbredden har da ingenting med halv/full duplex å gjøre!

 

Det er som å si at fordi bilen din har en toppfart på 100km/t så blir gata enveiskjørt!

 

timtowtdi

Ok, 133 MB/s, det er akkurat en gigabit, la oss ta bilanalogien litt lengre, PCI-bussen har en båndbredde på 1000 Gbit, la oss si en veil har plass til 1000 biler i bredden, da sier det seg selv at det ikke kan kjøre 1000 biler nordover og 1000 biler sørover samtidig, men 100 nordover og 100 sørover samtidig går fint (100 mbit full duplex).

 

Forøvrig er toppfartaanalogien dårlig, siden båndbredde ikke er hastigheten på signalet som sådann, det er antallet signaler som kan sendes samtidig.

 

FOr å oppsumere, PCI-bussen har 133 MB/s i båndbredde, 1 Gbit er akkurat 133 MB/s, dette umuligjør full duplex ved 1 gbit, og man må dermed kjøre med halv duplex.

 

Så jo, det har noe med saken å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Forøvrig er toppfartaanalogien dårlig, siden båndbredde ikke er hastigheten på signalet som sådann, det er antallet signaler som kan sendes samtidig.

 

FOr å oppsumere, PCI-bussen har 133 MB/s i båndbredde, 1 Gbit er akkurat 133 MB/s, dette umuligjør full duplex ved 1 gbit, og man må dermed kjøre med halv duplex.

 

Så jo, det har noe med saken å gjøre.

 

AtW

Er enig i at toppfartssammenlikningen ikke er 100% relevant.

 

Men jeg står fortsatt på at full kontra halv dupleks har ingenting i seg selv med linjehastigheten å gjøre.

 

Du vil helt sikkert ikke få 1000Mbps hastighet begge veier samtidig, delvis pga. PCI bussen, men det forhindrer ikke at signaler blir sendt og mottatt (ved f.eks. 66Mbps begge veier) samtidig!

 

Det er ikke noe ved egenskapene til nettverket som 'skrur seg ned' til halv duplex om det ikke går trafikk tilsv. max teoretisk hastighet!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brydd meg med å investere i Gigabit på nåværende tidspunkt.

 

Følger det ruter med ADSL-leveransen? Hvis ikke, så må du ha en ruter for å få alle PCene på nett. Det holder ikke med en switch alene.

 

Hvilken ADSL-hastighet hat du bestilt? Husk at du vil bare få den hastigheten du har bestilt, og 100Mb er langt over produktene tilgjengelig i dag.

 

Et ADSL-modem vil gi deg 10/100 Mbit til PC/ruter. Allerede der har du kvelt Gigabit-trafikken. Internt ville Gigabit vært noe, men PCene dine klarer ikke trafikken. Trege harddisker, dårlig PCI-buss, osv.

 

Gigabit har ikke halv duplex eller full duplex instillinger ettersom de bare er full duplex.

 

Dessuten må du ha bedre kabel enn cat5. Fortrinnsvis cat5e/cat6.

 

Gå for standard 10/100 Mb NIC. Dersom du kjøper en ADSL-gateway/ruter, så har de fleste en innebygd 4-porters 10/100Mb svitsj.

 

 

-xhilerate-

Lenke til kommentar
Sant det. Men vil jo sikkert merke stor forskjell da, selv om det står 100Mbps på en vanlig switch så tviler jeg på at det pleier å gå på den hastigheten konstant.

 

 

Artig da, føre over 10GB på ca10sekunder eller noe.

Javel,, ti gig på 10 sek?? har du gått på skole???

 

magic:: (teoretisk båndbredde):

 

1000mbps / 8 = 125mb i sekundet! :p

 

( 1 byte = 8 bit) :thumbdown:

Lenke til kommentar
Kan man ikke bruke vanlig cat5 kabel også til 1000mbit? Ikke teoretisk men i praksis altså? Selv om man ikke får utnyttet den fulle hastigheten, så vil det vel være betydelig raskere enn 100mbit standarden????

Jepp, bruker da alle 4 par inni TP kabelen, 100mbit bruker bare 2 par, vi kjører gbit mellom switchene når vi har lan uten problem. Bare vi terminerer kablene ordentelig (tvinninga bør gå så langt inn i pluggen som over hode mulig.)

Lenke til kommentar
Kan man ikke bruke vanlig cat5 kabel også til 1000mbit? Ikke teoretisk men i praksis altså? Selv om man ikke får utnyttet den fulle hastigheten, så vil det vel være betydelig raskere enn 100mbit standarden????

Gb standarden er laget for Cat5. I praksis vil dette fungerer fint, men dersom kablene blir lange, bør man ha Cat5e. Det som ofte er et større problem er at pluggene på enkelte, spesielt "selvmekkede" kabler ikke er gode nok for Gb. Drifter mye utstyr med Gb på jobb, og kjører mye over standard Cat5 kabling uten at det har ført til problemer. Pluggene har derimot skapt noe problemer.

Lenke til kommentar
Kan man ikke bruke vanlig cat5 kabel også til 1000mbit? Ikke teoretisk men i praksis altså? Selv om man ikke får utnyttet den fulle hastigheten, så vil det vel være betydelig raskere enn 100mbit standarden????

Jepp, bruker da alle 4 par inni TP kabelen, 100mbit bruker bare 2 par, vi kjører gbit mellom switchene når vi har lan uten problem. Bare vi terminerer kablene ordentelig (tvinninga bør gå så langt inn i pluggen som over hode mulig.)

Kabler merket Cat5E er da i hvert fall gokjente til Gigabit.

 

Bruker ikke 100 Mbit 3 par?

Lenke til kommentar
Kan man ikke bruke vanlig cat5 kabel også til 1000mbit? Ikke teoretisk men i praksis altså? Selv om man ikke får utnyttet den fulle hastigheten, så vil det vel være betydelig raskere enn 100mbit standarden????

Jepp, bruker da alle 4 par inni TP kabelen, 100mbit bruker bare 2 par, vi kjører gbit mellom switchene når vi har lan uten problem. Bare vi terminerer kablene ordentelig (tvinninga bør gå så langt inn i pluggen som over hode mulig.)

Kabler merket Cat5E er da i hvert fall gokjente til Gigabit.

 

Bruker ikke 100 Mbit 3 par?

nei, er 100% sikker på at den bruker 2, jeg har nemmelig kjørt 2x100mbit mellom to switcher på et lan før på en enkelt kabel.

Lenke til kommentar
Båndbredden på PCI bussen er 133MB/s, noe som akkurat skulle være tilstrekkelig til Gigabit Ethernet. (at Gigabit ikke utnytter på langt nær hele den teoretiske båndbredden er en annen sak).

Støtter ATWinsor her.

Husk at ved full duplex er det 1 Gigabit HVER VEI SAMTIDIG. Det takler ikke PCI bussen.

Lenke til kommentar
nei, er 100% sikker på at den bruker 2, jeg har nemmelig kjørt 2x100mbit mellom to switcher på et lan før på en enkelt kabel.

Stemmer at 100Mbit bruker 2 par. 4 par Kat5/5E kan med hell splittes i to uttak dersom det kniper i et 100Mbit nettverk. Benytter selv denne løsningen dersom det haster med et nytt punkt og vi ikke får tak i elektrikere på kort varsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...