Gå til innhold

AMD 1.3 Ghz til 1.6 ghz


Anbefalte innlegg

Hei jeg sliter med å få overklokke min amd uten modell nummer på et AOPEN ak73 1394 (A) med 266mhz bus hovedkort og viss jeg klokker den i bios så går ram'en min amokk og jeg få svart skjerm, på 1,3 ghz kreves PC133 SDRAM.

 

Problemer:

hvor høy spenning må jeg ha etter oveklokking til 1.6?

hvilken ram hastighet kreves etter ovekklokking ril 1.6?

 

Mvh.

Stian Bjelland

Endret av Bjelland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mange som spør om dette, og 90% av trådene her handler om det samme: Hvordan overklokker jeg? Hvor langt kan jeg gå? Er det en spesiell risiko? Vel, her får jeg prøve å svare på disse spørsmålene...

 

NB: Ved overklokking utløper all garanti på prosessoren din. Jeg, og ingen andre her tar ansvaret for eventuelle skader ved overklokking av prosessoren din,men du kommer helt sikkert ikke til å ødelegge noe hvis du har normalt folkevett.

 

Hva er overklokking?

Vel, overklokking er enkelt fortalt den mest effektive måten å øke hastigheten på systemet ditt.

Når man overklokker øker man klokkefrekvensen på prosessoren. Det er også herfra utrykket overklokking kommer fra, altså å stille klokkefrekvensen til prosessoren høyere enn det den var når du kjøpte prosessoren. Systemminnet ditt (heretter referert til som RAM) kan også overklokkes og tweakes for å oppnå maksimal ytelse, men dette kommer jeg ikke til å ta for meg i detalj, men jeg kan jo vise det grunnleggende.

Les forøvrig Nybegynnerguiden for mer informasjon om hva overklokking er og eventuell risiko.

 

Først av alt: Hvordan gå inn i BIOS

På de fleste hovedkort så trykker man "Del" eller "F2" tasten rabiat (Jeg gjør ihvertfall det ) når systemet starter opp. Se i manualen til hovedkortet ditt.

 

Hvordan overklokker jeg?

Dette kan gjøres på to måter; ved økning av multiplier og/eller Front Side Bus. (FSB).

Hvis du eier en Pentium 2/3/4/Celeron/Xeon-prosessor produsert etter 1998 er det helt umulig å overklokke denne ved hjelp av multiplier-økning. (De er såkalt multiplier-låst.) Hvis du eier en AMD T-bird/Duron kan denne låses opp ved hjelp av en blyant. Se denne guiden for å låse opp en prosessor av denne typen eller denne hvis du er usikker på hvilken type din AMD-prosessor er.

AMD-prosessorer av typen Palomino og T-bird "A" kan også låses opp, men dette er en mer tidkrevende og vanskeligere prosess. Se her. Så kommer godsakene: Hvis du er den heldige eier av en Barton eller Tbred "B" kan du øke multiplieren på denne uten noen som helst form for modifikasjon på prosessoren.

 

Hva er forskjellen på å øke  multiplieren  og på å øke FSB?

Når man øker FSB'en så overklokker man ikke bare prosessoren, man overklokker også RAM og, hvis du er uheldig, også AGP/PCI-bussen. (Mer om dette senere). Øker man multiplieren så er det kun prosessoren som får en ytelsesforbedring.

 

Hva er multiplier, og hva er FSB?

FSB er hastigheten på prosessorens "buss". Jo høyere denne er, jo raskere går minnet. Dessverre er det slik at det ikke er all  RAM som henger like godt med. På de nye Pentium 4 - systemene har man 800"mhz" FSB. (egentlig 200 mhz x 4, eller 200mhzQDR) På disse kan man utnytte DualDDR 400-standarden fullt ut, da minnet har 800mhz å gå på. Formelen for å regne ut tilgjengelig båndbreddde se slik ut: "FSB:2=Den tilgjengelige båndbredden på mitt DualDDR-system." På de "gamle" single-channel systemene er tilgjengelig minnebåndbredde det samme som prosessorens FSB. På de nye AMD Athlon XP-prosessorene ("Barton"),  har man desverre bare 333mhz FSB, noe som betyr at hver minnebrikke bare vil kjøre på 166mhz hvis man kjører DualDDR. Da sier det seg selv at å kjøre DualDDR på et AMD-system er fordelaktig for den som overklokker FSB. Multiplier: Multiplieren ganges med prosessorens FSB for å regne  ut klokkefrekvensen. Eks: 133x15=1999mhz. (Som jeg har før jeg overklokket.)

 

Litt om XP-prosessorer

AMD sine XP-prosessorer har noe som heter TPI-rating. Dette er hvor rask prosessoren er sammenlignet med en AMD med T-bird kjerne. Det er nemlig slik at XP-prosessorene til AMD yter mer enn klokkefrekvenen sin. På en AMD Athlon XP 2400+ er klokkefrekvensen egentlig 1999mhz.

 

AGP/PCI-buss?

Dette er frekvensen AGP-PCI-kortene dine kjører på. For AGP-kort er frekvensen vanligvis 66mhz, for PCI-kort er det 33mhz. Å overklokke AGP/PCI bussen vil ikke gi noen ytelsesøkening, det vil bare skade kortene i maskinen din hvis frekvensen er for høy. Dessverre er det slik på mange hovedkort at AGP/PCI-frekvensen din blir høyere og høyere jo mer du overklokker FSB. Mange nye hovedkort har heldigvis mulighet for å låse disse frekvensene slik at de ikke går over 66/33mhz. (Eksempel på disse er nforce2-baserte hovedkort for AMD, og i845PE/i865xx/i875xx baserte hovedkort for Pentium 4/Celeron.) Hvis du ikke er den heldige eier av et slikt kort bør du ihvertfall sørge for at PCI-frekvensen din er under 45mhz. DETTE ER ABSOLUTT MAKSIMUM, OG JEG VILLE HOLDT MEG UNDER 40mhz.

 

Spenning/volt...

Verdier som VCore (prosessorspenning) og VDIMM (minnespenning) må nok stilles et par hakk opp for at du skal kunne overklokke noe særlig. Vær obs på at jo høyere verdiene settes, jo varmere blir prosessoren/minnet og de blir også lettere utsatt for elektromigrasjon. Vær forsiktig hvis du går over 1,9 i VCore med en AMD-prosessor og 1,7 VCore med en Pentium.

 

Ja, ja, ja... kom til poenget! Hvordan overklokker jeg?

Vel, dette varierer fra hoverdkort til hovedkort, men på de fleste finner du en meny som heter "Frequency/Voltage Control".

Men først anbefaler jeg deg å finne minneinstillingene.

Disse finner du et sted i BIOS, og den heter noe slikt som "DRAM Timing Control" (Vær obs på at dette er eksempler, og at det sikkert ikke står nøyaktig det samme i din BIOS som det er beskrevet her.)

Her finner du en rekke valg. Jeg skal ikke gå detaljert inn på hva alt er men jeg kan jo ta med hva man skal sette verdiene på for å mest mulig utbytte av minnet ditt.

Disse er de mest aggressive, og derfor de beste (men mest ustabile) innstillingene:

 

CAS latency:  2.0

RAS precharge: 2

RAS to CAS delay: 2

RAS active to precharge: 5

 

Vær oppmerksom på at navnene på verdiene sikkert ikke er helt like.

Disse timingene kalles også for (2-2-2-5) eller (2,2,2,5).

Dette vil gjøre at du får en merkbar ytelsesforbedring i situasjoner hvor minnet blir mye brukt, altså alltid. Vær obs på at minnemodulene kan bli ustabile ved høy FSB, og at ved å roe timingene kan gjøre slik at du ken presse FSB lenger oppover.(Men da er litt av vitsen borte da minnet vil gå tregt.. og dermed vil ytelsen ikke være så bra allikevel.  :-? )

 

Ang. spread spectrum

Dette finner du oftest i Frequency/voltage control. Slå alltid dette av.

 

Prosessoren

Få fram menyen i din BIOS hvor man kan stile FSB og multiplier.

Her er det 4 verdier du bør konsentrere deg om: FSB, Multiplier, VCore og VDimm. Hvis du finner "AGP/PCI Frequency lock" et sted der inne (det er ikke sikkert den ligger under "Frequency/Voltage control"), sett denne på YES. Kan du velge frekvens sett 33(PCI)/66(AGP).

Juster både VCore og VDimm opp et par hakk. Begynn med 1,7 VCore i første omgang. Gå nå til multiplier-innstillingene (hvis prosessoren din ikke er låst) og sett denne et par hakk NED. På denne nåten kan du finne ut systemets maks stabile FSB. Så beveger du deg til det det står "FSB" og setter denne på rundt 140. Lagre instillingene og avlutt (Save & Exit). Last ned Prime 95 og sett denne på "Torture test".  Hvis pcen ikke kræsjer, og temperaturen holder seg under 65 grader er det bare å gå inn i BIOS igjen og stille FSB opp 2-3 mhz. Gjør dette (det tar litt tid...  ) til systemet begynner å bli ustabilt (Da kan du eventuelt sette opp VCore/VDIMM et par hakk så lenge temperaturen fortsatt er under 65 grader når du kjører Prime 95... og fortsette å klokke, men pass på temperaturen.) Så kan du begynne å ta multiplieren opp et et par hakk fra det som tidligere var default  og se om systemet er like stabilt (hvis prosessoren din ikke er låst, da..) Hvis systemet blir ustabilt kan det lønne seg å stille FSB et par hakk ned for så å stille multiplieren et par hakk opp. Balansen finner du selv etter hvert.)

 

Hvis maskinen ikke vil starte etter at du overklokka

Den enkle måten: Se litt rundt omkring på hovedkortet ditt og se om du kan finne et batteri. (Den runde typen som ofte sitter i klokker.)

Ta det ut og vent ca ti minnutter før du setter det inn igjen. Nå skulle alle instillinger i BIOS være nullstilt, og du kan prøve igjen.

 

Håper denne guiden hjalp litt på vei for dere som er ferske overklokkere eller som vil begynne å overklokke. Velkommen til overklokkingens fantastiske verden! :D

Det er fritt frem for å spørre hvis du lurer på noe!

BTW: Jeg la til hvordan man resetter CMOS. Og en del andre ting.

 

__________________________

|okk^ay

Lenke til kommentar

:( Det hjelper lite egentlig men men jeg fant ut at det var AOPEN ikke ACER kort men det jeg sliter med nå er å installere OS med dette kortet den jammer seg i setup hver gang..

 

Noen som har peil?

 

Stian Bjelland

 

PS. la ver å svar viss du kommer til å skrive en slik "Beginner's manual" for de er jeg drit lei av....

Lenke til kommentar
PS. la ver å svar viss du kommer til å skrive en slik "Beginner's manual" for de er jeg drit lei av....

Her står det litt om ditt HK

Det har VIA KT133 chipset,støtter bare opp til PC 133 SDRAM,

og egner seg neppe til overklokking...

 

P.S. er du helt sikker på at du ikke trenger en "Beginner's manual"? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...