Gå til innhold

Viftevalg


D_S

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en Thermaltake Volcano 11+ Xaser Edition som jeg har moddet til en

120mm vifte (Titan vifte, alum., 134m³/time) Denne blir styrt av en reostat slik at den ikke er hørbar. Min CPU XP2800+ har en temp på 28-32 grader. Jeg har i tillegg 7 kabinettvifter med en temp på 36-38 i kabinettet og alle er tilkoblet viftestyring.

Lenke til kommentar
Jeg har en Thermaltake Volcano 11+ Xaser Edition som jeg har moddet til en

120mm vifte (Titan vifte, alum., 134m³/time) Denne blir styrt av en reostat slik at den ikke er hørbar. Min CPU XP2800+ har en temp på 28-32 grader. Jeg har i tillegg 7 kabinettvifter med en temp på 36-38 i kabinettet og alle er tilkoblet viftestyring.

Pen temp! :dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg har en Thermaltake Volcano 11+ Xaser Edition som jeg har moddet til en

120mm vifte (Titan vifte, alum., 134m³/time) Denne blir styrt av en reostat slik at den ikke er hørbar. Min CPU XP2800+ har en temp på 28-32 grader. Jeg har i tillegg 7 kabinettvifter med en temp på 36-38 i kabinettet og alle er tilkoblet viftestyring.

Nå mener jeg du tuller litt her. Du kan ikke ha lavere prosessortemp. enn kabinettemp.!

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar
Jeg har en Thermaltake Volcano 11+ Xaser Edition som jeg har moddet til en

120mm vifte (Titan vifte, alum., 134m³/time) Denne blir styrt av en reostat slik at den ikke er hørbar. Min CPU XP2800+ har en temp på 28-32 grader. Jeg har i tillegg 7 kabinettvifter med en temp på 36-38 i kabinettet og alle er tilkoblet viftestyring.

Nå mener jeg du tuller litt her. Du kan ikke ha lavere prosessortemp. enn kabinettemp.!

Joda det kan man , hvis man har duct som er tilkoplet utsiden av kabbiset.

(sier ikke at det er tillfellet her men.. det er mulig)

Lenke til kommentar
JohndoeMAKT, 5v og den er fin :thumbup:

takk

 

Noen som vet hvor stor motstand jeg må legge til for å få spenningen ned fra 7v til 5v ?

Du trenger ikke motstan. Bare ta 5 volten (rød) på pluss og en svart på minus ;)

Jepp, men jeg har allerede en rheoBus som varierer mellom 12 og 7 volt, og så lurer jeg på hvor mye motstand jeg må legge på for å få den nedre verdien (7v) ned til 5v.

Lenke til kommentar
Jeg har en Thermaltake Volcano 11+ Xaser Edition som jeg har moddet til en

120mm vifte (Titan vifte, alum., 134m³/time) Denne blir styrt av en reostat slik at den ikke er hørbar. Min CPU XP2800+ har en temp på 28-32 grader. Jeg har i tillegg 7 kabinettvifter med en temp på 36-38 i kabinettet og alle er tilkoblet viftestyring.

Synes også det der var rat med lavere cputemp enn ambienttemp. Er dette load eller idle? Synes tempen virket litt usannsynlig.. Hvordan foregår dine målinger via?

Lenke til kommentar
Jepp, men jeg har allerede en rheoBus som varierer mellom 12 og 7 volt, og så lurer jeg på hvor mye motstand jeg må legge på for å få den nedre verdien (7v) ned til 5v.

16 ohm på den vifta som drar 3A ved 12 volt.

Men dette vil variere alt etter effekten, eller motstanden, i vifta.

Den drar 0.28A på 12v. Må jeg vite mer enn dette?

Lenke til kommentar
Den drar 0.28A på 12v. Må jeg vite mer enn dette?

Eg har høyrt rykte om at vifter har samme motstand ved forskjellige spenninger og straummengder. Derfor vil motstanden være 12V/0,28 A = 43 Ohm i vifta ved (nesten) alle forhold

 

5V/43ohm= 0,116A

2V/xohm =0,116A x= 17,2 ohm

Kontroll:

7V/60,2= 0,116A

Lenke til kommentar
Joda det kan man , hvis man har duct som er tilkoplet utsiden av kabbiset.

 

Helt riktig. Henter luften via duct. Tempratur leses via egne sensorer som fulgte med kabinettet. ASUS probe leser ut det samme resultatet. Bios kan jeg ikke stole på da tempraturen spretter opp og ned som en jo-jo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...