Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Patch / crossed cable


Anbefalte innlegg

Jeg har omsider (...) funnet ut at mellom routeren min og mitt ADSL modem skal jeg ha en krysset nettverkskabel - ikke en patch kabel.

Jeg har en drøssevis med nettverksledninger (cat5e m.m), men hvordan klarer jeg å skille mellom en krysset kabel og en vanlig patch kabel?

På noen av dem står det "patch kabel" mens andre er det mer kryptisk (for meg i alle fall) informasjon.

Noen om kan hjelpe meg med dette?

 

Dernest lurer jeg på: gjør det noe om jeg bare bruker en patchekabel mellom router og modemet, eller har det faktisk noe å si?

 

Hallvard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ein patchekabel er det vanlig at rekkefølgen er slik:

 

Kvit\Orange|Orange|Kvit\Grøn|Blå|Kvit\Blå|Grøn|Kvit\Brun|Brun

 

Du kan skifte om Kvit\Grøn og Kvit\Blå men det er ikkje anbefalt, da blir det interferens mellom ledningane og når du kjem eit par meter opp i leng så virker den ikkje i heile tatt.

Lenke til kommentar
Jeg har omsider (...) funnet ut at mellom routeren min og mitt ADSL modem skal jeg ha en krysset nettverkskabel - ikke en patch kabel.

 

Er du sikker på dette? :dontgetit:

Jeg har en JensenScandinavia Broadband Router og fra BG-CONSULTs engelske veiledning:

 

http://www.bgc.no/veiledninger/Jensen/Jens...sh%20Manual.exe

 

står dette:

 

"Be noted, the router provides a 10/100Mbps Ethernet port (10Base-T) in the WAN site, it will not detect MDI and MDIX automatically. Therefore, an Ethernet cross-over cable should be used to connect to DSL/CABLE modem. "

 

Hallvard

Lenke til kommentar
Dersom du bruker feil kabeltype vil det rett og slett ikke fungere, så enkelt og greit er det!

 

bfisk

Fullt så enkelt er det vel ikke - fordi det faktisk fungerer... Jeg er oppe og går på nettet.

Kan ikke si jeg er helt fornøyd med hastigheten og slikt, men det er kanskje Telenors feil...

 

Hallvard

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...