Gå til innhold

cpu fan failure på Asus A7N8X-E hk


Bagr

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har kjøpt ny data, har en amd athlon xp 3000+ prosessor, en Glacialtech Diamond 2100 vifte som støtter 3200+ festet med artic silver på cpu'n.

ASUS A7N8X-E som hovedkort. Når jeg skrur på får jeg CPU fan failure. Inne på biosen har jeg satt opp til max speed på vifta, noen som vet om no lurt å gjære? :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kanskje du har satt vifta på feil pin.

Det gjorde jeg med mitt Asus A7N8X deluxe.

Den passet på andre plasser men det var kabinett vifte og pwr vifte som skulle der ikke CPU, den skulle opp i høyre hjørnet.

Vet ikke om det er slikt med dit hk men sånn var det med mitt.

Lenke til kommentar

På alle pcene med a7n8x hovedkort jeg har bygd skal cpu vifte kontakt saken settes til høyre for socketen, over rambrikkene. Hvis du har satt den på feil kontakt tror hovedkortet at du ikke har på cpu vifte, men ei kabinett vifte. Og da skjer dette.

 

Kanskje du har satt vifta på feil vei. Sjekk om sporet under kjøleribba er satt rett vei i forhold til sporet på socketen, men hvis pcen virker fint og cpu ikke er veldig varm er neppe dette tilfellet. Satser på det øverste forslaget mitt jeg

 

EDIT: Noen ble visst før meg....

Endret av OterOter
Lenke til kommentar
hva vil være grei temp? hadde den på i halvtime, kom opp i 54ºc mens jeg idla i biosen, og japp, 3 ledninger fra vifta til hovedkortet

Lenge siden jeg holdt på med hardware, men jeg synes ikke umiddelbart at den temperaturen virket grotesk høy.

 

 

For å si det sånn, hadde det vært noe galt med kjøleren eller monteringen din, ville temperaturen nesten umiddelbart etter power up oversteget "die" grensen, og maskinen ville ikke klart å gjennomføre boot.

 

 

Jeg søkte litt på nettet, og det ser ut til at en idle temperatur på XP 3000+ ligger på mellom 45-55 C i idle.

"Die temp" er satt til 85C. (betyr bare at CPU slås av hvis den når denne temperaturen, hvis hovedkortet støtter denne funksjonen).

 

 

En av tingene som bidrar mye, er lufting av selve kabinettet. Temperaturen på CPU vil ligge x antall grader over referansetemperaturen i kabinettet. Er temperaturen inne i kassa 40+C, vil naturligvis prosessoren ikke kunne kjøre noe særlig lavere enn ca 55-60 C. God gjennomlufting er viktig. All fjerning av CPU varme blir jo dumpet i kabinettet, så hvis ikke luftingen her fungerer vil kjernetemperaturen raskt stige.

 

 

Du kan jo laste ned noe freeware for hardware monitorering (dusinvis av slike der ute) og prøve å se hva temperaturen øker til ved høyere belastning.

(kan altså monitoreres mens du kjører windows, hvis det er ditt operativsystem)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det er ikke en grei temp! Sjekk at vifta går! Og at kjøleren sitter bra.

Jo. det er heeelt grei temp dersom det er ett billig micro-kabinett hvor CPU/Vifte sitter klemt rett under PSU og det ikke er noe annen utluftning..

3-pins kontaktene for "CPUFAN", "SYSFAN1/2" er rimelig godt merket..

"Bagr" kan neppe ha montert viftekontakten på rett sted.. slik andre også antyder..

Lenke til kommentar

Kjøp deg en ny kjøler, for med den Glacialtech Diamond 2100 kan du ikke forvente noe annet enn problemer.

Du vil få en alt for varm cpu når du f.eks spiller eller lignende.

Noe som igjen vil føre til div. feil og krasjer.

Har selv erfaring med Glacialtech kjølere. De er ræva, og hvordan det faktisk er mulig og si at de skal kunne effektivt kjøle opp mot 3200 eller hva det er, er misvisende, med mindre du bruker maskinen kun til å gjøre ingenting.

Ser nå og på hjemmesiden deres at de først nå har satt i gang med kopper kjerner. Velkommen etter sier bare jeg. :roll:

 

My 2 cents.

 

Ellers, skru av post reporteren i bios, så slipper du remjinga. Så lenge vifta snurrer og går, så tar post-reporteren feil.

 

Mvh Meg.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Det er klart det går an å sette på kjølere som får temperaturen ned på 30 tallet et sted. Det er imidlertid ikke noen forutsetning (fra produsentens side) for å garantere stabile operasjoner. Så lenge du ikke kjører overklokket (og dermed marginaliserer de bufferne som er der) bør du ikke begynne å bekymre deg før driftstemperaturen under høy belastning ligger rundt 65C.

 

Her er noen linker til software for hardware monitorering. En del av dem er begrensete prøveversjoner (normalt 30 dager) og andre er freeware.

 

http://www.5star-shareware.com/Utilities/D...oolinfo-xp.html

 

http://www.5star-shareware.com/Utilities/D...oft-sandra.html

 

http://www.5star-shareware.com/Utilities/D...echfactsxp.html

 

 

http://www.softpedia.com/public/cat/13/5/13-5-2.shtml

 

ASUS hovedkort monitorering:

http://www.softpedia.com/public/cat/13/5/13-5-69.shtml

Endret av SR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...