Gå til innhold

n00b skal bygge pc


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg står i ferd med å anskaffe meg min første pc på maaange (10?) år,

ettersom jeg egentlig helst trives best med mac og osx.

Jobben min krever dog at jeg skaffer meg en, og da tenkte jeg at jeg

like godt skulle satse på noe som jeg kunne spille litt (les mye :p ) på også, og som

kunne være noe å bygge vidre på ei stund fremover, og som var klokkervennlig.

 

Har brukt en dag på å titte på hva som finnes, og har kommet opp med følgende

så langt:

 

Hovedkort: Asus P4S800D-E Deluxe kr.991 (psdata)

 

CPU: Intel Pentium4 2.8GHz 800MHz FSB kr.1680 (psdata)

 

Skjermkort: PowerColor Radeon 9800 PRO 128MB DDR kr.2274 (komplett)

 

Kabinett: Q-Tec Midi tower ATX 6023MD, Silver Pro Line, m/350W psu kr.450 (komplett)

(valgt fordi det kommer med psu og er billig nok til å byttes ut så snart jeg får råd til å spandere på meg et flott et.)

 

disker, cdrom og floppy, har jeg liggende, men kommer til å kjøpe et par sata-disker (raptor)senere. en del kabler har jeg også,

så det trenger ikke koste foreløpig heller. skjermer har jeg og.

 

Men hvilken ram jeg bør kjøpe, vet jeg ikke , men er innstilt på å kjøpe kvalitet som klokker bra,

og som funker på dette kortet, og kanskje holder i neste omgang også.

noen tips der?

 

Uten ram er jeg dermed kommet opp i 5400 kroner av et foreløpig budsjett på 7-7500.

Noen som har noen synspunkter på dette oppsettet?

Føler meg ganske usikker på området ettersom jeg ikke har peil på pc i det heletatt.

 

Kommer vel primært til å spille RTCW-ET, hva spill angår, når Q3A-mod'en UrbanTerror blir portet over.

Ettersom ET ikke kjører på mac, har jeg ingen som helst ide om hva det krever av maskina å yte tilfredsstillende kvalitet/fps.

 

--

knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du skal ha det kabinettet tror jeg du må kjøpe til en extra PSU fordi de QTec'ene har et rykte for å være ganske dårlige, ellers så dette fint ut...hvis du skal spille my ville jeg heller valgt 9800XT , det med at PRO høres mye bedre ut er bare et markedsførings triks...

Lenke til kommentar

Gå heller for et Asus P4P800 enn det du nevnte. Her får du nesten samme ytelse som et hovedkort med 875P chipset (hi-end chipsettet for P4) og betaler mye mindre. Dessuten er chipset'ene fra Intel stabile som fjell i forhold til et fra SiS.

Edit: gå for TWINX-serien fra Corsair. Dette er høykvalitetsminne som har blitt testet i par før de pakkes inn.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
hvis du skal spille my ville jeg heller valgt 9800XT , det med at PRO høres mye bedre ut er bare et markedsførings triks...

Hehe, dummeste jeg har hørt. 9800XT yter noen få prosent mer enn 9800pro, men koster det dobbelte... trenger ikke være geni for å skjønne hva man bør velge... :roll:

Lenke til kommentar

Gå for et Asus P4P800 Deluxe du og kjøp deg en p4 2.4C prosessor den klokker meget bra. les om hk på Hardwarezone http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?cid=6&id=809

 

Med denne rammen får du virkelig god ytelse med det koster da http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...17&GrpID=9&s=pl

 

Den q-tek kassa bør du styre unna Prøv heller å få kjøpt noe brukt av en her på forumet, er mange som selger fine kabinetter med bra psu til en ovekommelig pris :yes:

 

p.s er helt enig meed deg snorre ;)

Endret av Spyder
Lenke til kommentar

takk for mange gode inspill på kort tid :)

 

jeg hadde forestilt meg qtech-kabinettet som "bruk og kast" intil jeg i løpet av noen måneder får råd til det jeg egentlig har sett meg ut, som er et LianLi pc7busb til 945 + et mist 350w psu til 695 (microplex)

mulig jeg må revurdere hele kabinettet, da. kanskje kjøpe bare power og bygge i fiskekasse inntil videre :)

 

valget av 9800 pro er på bakrunn av jeg har lest litt hist og pist om gode resultater med xt-bios og klokking, samt at xt-kortet sprenger budsjettet til gangs.

 

har lest mye pent om dette hovedkortet og fått intrykk av at det faktisk er er mye kort for penga.Men jeg får vel vurdere p4p800 også.

 

 

tror nok 1024 mb koster mer enn jeg kan tillate meg i denne omgangen :)

føyer til Corsair 512MB DDR TWINX PC3200LL kr.1295 til handlelista om ingen har bedre forslag.

 

når det gjelder cpu, ser det ut til at prisforskjellen på en 2.4 og en 2.6 bare er ca. hundrelappen. mener du fortsatt 2.4 er et bedre kjøp?

veit det er mye jeg trenger å lese ennå, men har ikke rukket å studere dette så grundig ennå.

 

dog ser det ut til å bli vanskelig å holde budsjett..

 

 

 

p.s noen i trondheim som har et ok kabinett/psu til en billig penge?

 

leste forresten anmeldelsen på p4p800 deluxe-kortet og det ser jo ut til å begrense kjølings muligheten på skjermkortet, med den plasseringa av heatsinken på northbridge'en

Endret av tenthumbs
Lenke til kommentar

Jeg har powercolor radeon 9800pro med zalman heatpipe og det er jo den største kjøleren man kan bruke på er skjermkort, jeg har aldrig hatt noe plassproblemer med det så du har ikke no å frykte der nei.

 

Har egentlig ingen erfaring med den 2.6ghz cpu.n men 2.4ghz klokker opp til 3.0ghz uten problemer med boxed kjøleren og sikkert litt til med vannkjøling.

 

Du kommer ikke til å angre på å kjøpe denne rammen her Corsair 512MB DDR TWINX PC3200LL det er et bra kjøp.

Endret av Spyder
Lenke til kommentar
når det gjelder cpu, ser det ut til at prisforskjellen på en 2.4 og en 2.6 bare er ca. hundrelappen. mener du fortsatt 2.4 er et bedre kjøp?

vet ikke helt med 2,6 men p4 2,4c er en sykt god klokker, gjerne opp mot 3600mhz, men er dessverre få igjen på markedet, men jeg syns også å huske at 2,6c klokker bra.

Lenke til kommentar
leste forresten anmeldelsen på p4p800 deluxe-kortet og det ser jo ut til å begrense kjølings muligheten på skjermkortet, med den plasseringa av heatsinken på northbridge'en

Dette har blitt rettet på i senere revisjoner. Chipset-kjøleren står lenger fra skjermkortet nå enn første revisjon.

Dessuten, hvis du bor i trondheim, kan Datakjeden skaffe alt som Microplex fører.

Lenke til kommentar

om de holderde samme prisene er jo det kjekt å vite, ettersom det jo gjerne kommer både frakt og oppkrav på toppen av webprisene.

 

jeg har forresten sittet og saumfart webshops og sammenlignet priser på p4c 2.4 , 2.6 og 2.8 cpu'er og blir ikke helt klok på hva som lønner seg etter som prisforskjellene i mellom de er så liten.

 

er det virkelig ikke like lurt å gå for en 2.8 da?

har prøvd å googla litt, men har ikke funnet noe å holde meg til.

Derimot har jeg blitt temmelig ofta avspora i annen interressant lesning, og har vel aldri i mitt liv lest mere pc-hardwarestoff på en dag før, og det uten å gå lei. Det aner meg at det er en basill i lufta :)

 

--

nå er det like før jeg skaffer meg avatar og sig

Endret av tenthumbs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...