Gå til innhold

MP3 med kopibeskyttelse


Anbefalte innlegg

Leser denne artikkelen hos IT-avisen.

 

Jeg har ingen tro på at dette blir en suksess, men det bør jo gis poeng for godt forsøk. Hvis man kan velge mellom et beskyttet format og et ubeskyttet format, så velger jeg ubeskyttet. Ikke nødvendigvis fordi jeg er tilhenger at folk kopierer MP3er i hytt og pinevær, men jeg vil unngå så mye krøll med linsenser som overhodet mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@moskus: Tviler på at de har som mål at privatpersoner skal bruke det til privat enkoding. Målet er vel heller at det skal bli et alternativ til AAC og WMA for nettbasert salg av musikk med DRM beskyttelse.

Godt poeng!

 

Men hvorfor ikke bare begynne å støtte AAC istedenfor? Et bedre format som gir bedre lyd. MP3 har jo et ganske godt fotfeste, men med litt innsats fra bransjen (det vil si "de med pengene"), så vil jo brukeren få et bedre produkt uten at man slipper å innføre en "ny MP3 standard" som ikke er bakover-kompatibel allikevel.

Lenke til kommentar

På`n igjen..... Det fungerer ikke å lage kopisperre på digitalt materiale, det er jo ikke verre enn å ignorere den biten som nekter deg å spille, alternativt, lage et program som dekoder innholdet. :wallbash: hvis de mot alle formodninger skulle klare å hindre digital kopiering, så kan man fortsatt hante ut den analoge lyden og gjøre denne digital igjen, uten kopisperre. :omg: Jeg for min del vil overhode ikke kjøpe noe materiale i det hele tatt som hindrer meg i å spille av akkurat der det passer meg.

Lenke til kommentar

Det er et vesentlig skille mellom en digital og en anolog kopi. Det er den førstnevnte de prøver å forhindre siden denne er identisk lik originalen bit for bit. Den andre kan i beste fall bli en god kopi.

 

@UUnreal: Tror kanskje ikke du tenkte så nøye igjennom dette før du skrev dette: "cd spiller godkjenner alle sperrer uansett..."

Hvorfor tror du det er ekstra vanskelig å lage disse sperrene? Jo, nettopp fordi det må være mulig å spille av platene i vanlige cd-spillere som er standardisert lenge før dette ble et tema.

 

En annen ting som mange ser ut til å glemme her er at ikke alle har kompetanse, interesse og anledning til å bruke tid på å sette seg inn i hvordan man kan forbigå sperren, eller skaffe seg materialet på andre måter. Denne gruppen utgjør nok det store flertall og dermed også den største delen av markedet for plateselskapene. Derfor er mye gjort når denne gruppen må gå i butikken å kjøpe platen.

Slik er det med "alt", ta f.eks. låsen man har i ytterdøren på huset. Den kan fint dirkes opp av en som kan det, men den gjør allikevel nytten siden det er en svært, svært liten del av befolkningen som har kunnskap og utstyr til det. Norges lover er heller ikke bortkastet bare fordi et lite mindretall bryter de, siden de holder det store flertall i tøylene.

 

Forresten er det som kjent et uttrykk som heter at "tid er penger", og det er vel tildels relevant i denne sammenheng...

 

Og bare for å presisere det til slutt, så er jeg ikke tilhenger av den "strutsepolitikken" jeg synes disse sperrene representerer.

Lenke til kommentar
Det er et vesentlig skille mellom en digital og en anolog kopi. Det er den førstnevnte de prøver å forhindre siden denne er identisk lik originalen bit for bit. Den andre kan i beste fall bli en god kopi.

Plenty godt nok til 99% av dei MP3-ane som flyt rundt på nettet i kjip kvalitet. Det er denne piratkopieringa plateselskapa vil til livs, og kopisperrene er sørgjeleg lite effektive i å hindra dette. Sperrene er i praksis mest brukssperrer som hindrar fullt legitim (lovfesta!) bruk, medan dei knapt er ein fartshump for piratane...

Lenke til kommentar
Tviler på at det blir en suksess... Folket finner alltid på glupe metoder for å gå rundt sakene

Tror at dette kommer til å ødelegge for 'massene', dvs den vanlige mann i gata, som i hvertfall ikke er mest aktiv i dette forumet. Synd egentlig, for den som absolutt vil klarer å få det til.....Hey, det rimte gitt ! :p

Lenke til kommentar
Det er et vesentlig skille mellom en digital og en anolog kopi. Det er den førstnevnte de prøver å forhindre siden denne er identisk lik originalen bit for bit. Den andre kan i beste fall bli en god kopi.

Plenty godt nok til 99% av dei MP3-ane som flyt rundt på nettet i kjip kvalitet. Det er denne piratkopieringa plateselskapa vil til livs, og kopisperrene er sørgjeleg lite effektive i å hindra dette. Sperrene er i praksis mest brukssperrer som hindrar fullt legitim (lovfesta!) bruk, medan dei knapt er ein fartshump for piratane...

Ja, helt enig i det du skriver.

Analogt rippede filer kan nok også bli bedre enn store deler av de filene man finner vha p2p programmer, dersom en bruker f.eks. lame -aps i stedet for 128kbps o.l. ved komprimering.

Det som er en ytteligere ulempe ved slik analog kopiering er at det er mer tidkrevende. Ved normal ripping er det bare sett i en cd og trykke på en knapp i EAC og andre rippeprogrammer. Det vil derfor slik jeg ser det, bli kjipere for mannen i gata og lage egne kopier, mens resultatet er nok mer enn godt nok som du sier.

 

Allikevel mener jeg at man ikke cracker kopisperren dersom man kopierer analogt, slik enkelte sier.

 

Personlig tror jeg svært mange er villige til å betale dersom de får muligheten til det. Se på populariteten til iTunes og ikke minst hva folk er villige til å betale for ringetoner, logoer og annet til mobilen. Det er nok ikke pengene det står på, men tilgjengeligheten.

Det jeg er mest spent på er hvordan dette vil utvikle seg på lang sikt. Hvilken kvalitet vil de tilby på nedlastbar musikk? Hvilke begrensninger innebærer den? Er markedet for virkelig god lyd stort nok til at det vil bli satset på? Vil "mannen i gatas" likegyldighet til kvaliteten gjøre at de store selskapene bryr seg mindre om de som faktisk verdsetter god lydkvalitet? Eller vil de hype frem nye superformater som svært få egentlig har noen glede av? Jeg venter i spenning :)

Lenke til kommentar
Det er et vesentlig skille mellom en digital og en anolog kopi. Det er den førstnevnte de prøver å forhindre siden denne er identisk lik originalen bit for bit. Den andre kan i beste fall bli en god kopi.

 

@UUnreal: Tror kanskje ikke du tenkte så nøye igjennom dette før du skrev dette: "cd spiller godkjenner alle sperrer uansett..."

Hvorfor tror du det er ekstra vanskelig å lage disse sperrene? Jo, nettopp fordi det må være mulig å spille av platene i vanlige cd-spillere som er standardisert lenge før dette ble et tema.

 

En annen ting som mange ser ut til å glemme her er at ikke alle har kompetanse, interesse og anledning til å bruke tid på å sette seg inn i hvordan man kan forbigå sperren, eller skaffe seg materialet på andre måter. Denne gruppen utgjør nok det store flertall og dermed også den største delen av markedet for plateselskapene. Derfor er mye gjort når denne gruppen må gå i butikken å kjøpe platen.

Slik er det med "alt", ta f.eks. låsen man har i ytterdøren på huset. Den kan fint dirkes opp av en som kan det, men den gjør allikevel nytten siden det er en svært, svært liten del av befolkningen som har kunnskap og utstyr til det. Norges lover er heller ikke bortkastet bare fordi et lite mindretall bryter de, siden de holder det store flertall i tøylene.

 

Forresten er det som kjent et uttrykk som heter at "tid er penger", og det er vel tildels relevant i denne sammenheng...

 

Og bare for å presisere det til slutt, så er jeg ikke tilhenger av den "strutsepolitikken" jeg synes disse sperrene representerer.

Det du glemmer er at det er grupper som spesialiserer seg på å bryte sånne sperrer. Alle hardware sperrer på cd har blitt knekt så langt.

Så når det blir software basert hvorfor skal det da være ett større problem?

Det er bare kode. Setter man inn en fysisk sperre blir det litt verre, men alltid snakk om tid før den blir knekt.

 

Gruppene sprer løsningene på nett og alle får vite.

Sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid bli.

 

Så du har nok noe feil ja, innse det. ;)

Lenke til kommentar
Gruppene sprer løsningene på nett og alle får vite.

Sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid bli.

 

Så du har nok noe feil ja, innse det. ;)

Nei, jeg har ikke glemt crack- og releasegrupper, men poenget mitt er jeg tror ikke en gjennomsnittskjøper sitter i timesvis foran pc'en for å finne ut av slike ting. Verden består ikke bare av Hardware.no lesere/brukere og personer med interesse for data. Det tar faktisk tid å sette seg inn i hva man trenger og hvor man får tak i disse nødvendige programmene for slikt. Det tar også tid å holde seg oppdatert på fronten. Da blir det fort et spørsmål om tid, penger og interesser.

 

Jeg er helt enig i at det meste av sperrer kan omgås, og spesielt i denne situasjonen der de må legges på lenge etter at formatet er spesifisert. Selv om de bryter med spesifikasjonene som må overholdes for å kalle det en "CD", må de fremdeles lage noe som kan spilles av i en CD-spiller. Der har de et problem og resultatet er vel blandt annet at de straffer de som faktisk betaler for CD'er, mens de som er vant til å laste ned fra nettet fortsetter med det siden noen selvsagt har omgått sperren og lagt ut innholdet.

 

En annen ting jeg synes bør være med er at verden går videre. Da Napster forsvant endret ting seg etter min mening. Napster var utrolig enkelt, du fant "alt", du fikk lastet ned alt du fant uten syke køer, det du lastet ned var heller ikke forkrøplet med vilje av platebransjen. Det var rett og slett så enkelt at selv bestemor kunne klare det. En etter en forsvinner klientene og man må finne nye og lære seg å bruke dem. Kanskje er man så heldig å få med diverse uønskede elementer som spyware, på kjøpet, og må ta jobben med å fjerne det. Flere og flere betalingstjenester kommer også til og det blir lett å være lovlydig og man slipper bruke mye tid. Som nevnt tidligere betaler mange villig for ting til mobilen og jeg tror mange vil gjøre det sammme med musikk, bare det blir enkelt nok. I tillegg ble nok verden tatt litt på senga da internett fikk en eksplosiv utbredelse. Politikk og papiflytting tar tid og derfor levde anarkiet i beste velgående lenge (satt litt på spissen). Nå tror jeg alle parter, dvs de som lager lover og regler og tilpasser dem til dages situasjon, samt de som selger produkter, begynner å stramme inn tøylene og ta igjen forspranget.

 

 

Til slutt vil jeg bare presisere at dette er slik jeg ser det, og at jeg legger vekten på hvordan jeg tror ting fungerer for "mannen i gata" som representerer det store flertall og dermed størstedelen av markedet. VGs dataforum gir deg kremen av datakyndighet fra den gruppen :p:devil:

Lenke til kommentar

Gleder meg til de krypterte peer to peer nettverkene kommer jeg.

Når alt blir kryptert fra mottager til sender. Det vil nok skje i alle ledd på disse slik at platebransjen vil sliten. Men når det kommer seriøse sånne det vil ta litt tid. Noen har allerede forsøkt seg, men der var det alt for mye spyware og funker alt for dårlig. Så det kommer :yes:.

 

Angående mannen i gata så lærer han mer og mer. Info er myyyyyye lettere å få tak i enn før. ;)

Lenke til kommentar
Gleder meg til de krypterte peer to peer nettverkene kommer jeg.

Når alt blir kryptert fra mottager til sender. Det vil nok skje i alle ledd på disse slik at platebransjen vil sliten.

Det eneste slike krypterte P2P-nettverk forhindrer, er snooping fra ISP eller en nysgjerrig nettverksadmin. Det hjelper fint lite mot RIAA & co - de kan jo bare laste ned og kjøre en vanlig klient og finne det de trenger av folk som deler ut musikk og IP-adressene deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...