Gå til innhold

Spørsmål ang Autofokus/action-bilder


Anbefalte innlegg

Hei

Har lest tester opp og ned av stolpe på Akamera.no, prøvd å sammenligne, sitter igjen med en klar følelse av at det er noe jeg ikke har fått med meg..

 

Trodde problemet var enkelt; ønsker kamera som kan ta "øyeblikks-bilder" av for eksempel en bokse-kamp. Er da gjerne godt med lys (lysstoff-rør) og avstand 5-15 meter. Ønsker å kunne printe ut enkelte av disse opp til A4-størrelse.

 

Synes stor zoom ser artig ut til andre typer bilder, har kikket på "de vanlige"; Olympus C-750 zoom, HP Photosmart 945 og Fuji Finepix S5000. Liker klart best utseende på S5000, men har forstått at bildekvaliteten rett og slett er for dårlig, av tester og andre brukeres erfaringer her på Akamera.no.

 

Men ingen av disse får gode karakterer på det å ta bilder av bevegelige mål?

Kikket så på en test av "anbefalt kamera under 4000 kr", og så da et lite kamera hvor det var tatt bilde av en hund som hoppet, og synes kvaliteten på det bildet var bra..

 

Er små, billige kameraer bedre til bevegelige mål fordi de ikke har elektronisk objektiv og mindre avanserte funksjoner? Eller ville Olympus C-750 tatt det samme bildet? Ser at man kan stille lukketiden, har forstått det slik at bildet da tas raskere, men ikke med like god kvalitet.

 

Er det kun Autofokus jeg skal se på da? At lavere tid for Autofokus betyr raskere og derfor skarpere action-bilder?

 

Eller kan jeg kjøpe f.eks C-750 og stille ISO til et høyere tall, og få samme resultat?

 

Vil sette pris på forklaring..

 

Vh

Bjørn J

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Takk for svar.

Det betyr at jeg ikke kan kjøpe et digitalkamera uten å skulle gå helt opp til speilrefleks?

 

Fant ikke noe på Akamera ang det Canon D300, fant denne linken som sier det i USA koster 1000$, så det er nok desverre endel over mitt budsjett..

 

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Cano...non_eos300d.asp

 

Men ville et analogt/filmbasert billig kamera kunne gjøre denne jobben, med "action-bilder" og så bruke et digital-kamera til andre ting?

 

Hvordan ville resultatet bli med et digital-kamera som et av de 3 nevnte kandidater hvis jeg endret til høy ISO?

 

Blir det "ok" eller bare grøt som på det gamle?

 

REDIGERT:

OK, fant det, heter Eos 300D. Skal se på det, men krever nok endel mer midler enn jeg har mulighet til å bruke.

 

vh

Bjørn J

Endret av BadMan2
Lenke til kommentar

Hei!

Du må skille mellom uskarphet fordi kameraet ikke klarer å fokusere på motivet (fordi det er for mørkt) og bevegelsesuskarphet.

Bevegelsesuskarphet oppstår når lukkertida er så lang at motivet rekker å bevege seg på den tiden lukkeren er oppe. Dette kan motvirkes ved å velge høyere ISO og/ eller større blender (->mindre dybdeskarphet).

Du kan få bevegelsesuskarphet selv om kameraet har fokusert perfekt (og raskt) på motivet. Hvor rask autofokusen er sier noe om hvor lang tid det tar fra du trykker på utløseren til bildet tas (forhåpentligvis i fokus). Men det er ofte slik at autofokusen blir treg/ ubrukelig når det er lite lys. Her er speilrefleks mye bedre enn kompaktkameraer.

Har selv C-750, og det sliter når det er lite lys, og det tror jeg de andre to du nevnte gjør også.

Lenke til kommentar
Speilrefleks med lyssterk kraftig zoom optikk er det eneste som duger til dine ønsker...

hvis han sier han er fornøyd med bildet et lite kompaktkamera tok av en hund som hoppet, betyr vel det at det er mer enn speilrefleks som duger til hans ønsker...unnskyld, men blir litt provosert når du sier at speilrefleks er det eneste som duger til hans ønsker.

 

Selv har jeg ikke veldig peiling på det du spør om, men har selv en Canon G3 som kanskje vil havne i samme kategori som de andre kameraene du har vurdert. Jeg har tatt bilder av hunden min som hopper etter pinner med tilfredsstillende resultat. Selvsagt er et speilrefleks bedre, men poenget her var vel at det skal være bra nok?

 

Men igjen, modellene du lurte på vet jeg ikke om er gode på dette...

Lenke til kommentar

Til en boksekamp er det nok fornuftig med korte lukkertider, og hvis man ikke skal bruke blits kan det være nødvendig å bruke høy ISO. Da er speilrefleks tingen for å få gode bilder.

 

Men siden det her er snakk om at man står på samme sted hele tiden, og motivene bare beveger seg noen meter i lengderetningen, er det kanskje ikke nødvendig med rask autofokus. Et alternativ kan nemlig være å stille inn fokusen manuelt, og la denne stå på samme stilling under hele boksekampen. Et kompakt digitalkamera har stor dybdeskarphet, og det er stor sannsynlighet for at alle bildene ville være i skarpe.

 

Hvis bildene ikke skal skrives ut i stort format, kan det hende at du vil greie deg fint med et kompaktkamera med manuell fokus.

Lenke til kommentar

Årsaken til at de kameraene du nevner ikke vil egne seg så bra i dårlig lys, er at en linse med mye zoom vil ha mye glass som lyset må gå gjennom, og de blir dermed ikke så lyssterke. Det kan man bare kompensere for ved å bruke blitz, øke lukkertiden, øke blenderåpningen og øke ISO-verdien (lysfølsomheten/forsterkingen på bildebrikken). Blenderåpningen må du i utgangspunktet ha maksimal når det er lite lys, lukkertiden bør være minst mulig for å "stoppe" en bevegelse, blitzen bør du ha på. Du kan også øke ISO-verdien, men det fører til mer støy i bildet (kornete bilder). Dette vil være samme problem på alle kamera med så mye zoom. Det eneste som kan hjelpe er:

- gå nærmere motivet (smart)

- bruk ekstern blitz (veldig effektivt)

Du må altså velge - hvis du vil ha mye zoom bør du velge et kamera med mulighet for billig ekstern blitz. Hvis du kan klare deg med mindre zoom, og gå glipp av de fordelene zoomen har, kan du finne deg et kamera med 3-5x zoom og lyssterk linse. Siste utvei er digitalt speilrefleks..

Lenke til kommentar

Ok, takk for alle svar!

Skal fortsette å kikke..

Dukker jo opp enkelte av de jeg har kikket på brukt, men ser hele tiden ut til at det er en ny modell som kommer "straks" som er en forbedret versjon av de jeg kikker på.. vet ikke hvor bra det er å kjøpe digitalt kamera brukt (gammelt) siden utviklingen går så rivende..

 

Forsto problemet med at mye zoom krever mer lys eller lengre lukketid, skal se om jeg kanskje går for noe med mindre zoom i stedet. Kommer jo aldri til å bruke stativ uansett.

 

Takk for hjelpen! :thumbs:

 

Vh

Bjørn J

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...