Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Svitsj eller router


Anbefalte innlegg

Hva bør en velge ruter, bro eller en svitsj?

Veldig forenklet kan en si at en bør bruke en ruter dersom en setter sikkerhet, kontroll og muligheten for detaljstyring høyt. Rutere bør også brukes der en skal koble nettverket opp til Internett. Der en bare skal koble sammen ulike maskiner i et LAN bør en bruke en hub eller en svitsj. Det holder lenge med 10 Mbit for vanlig kontorbruk, men for mer krevende bruk som til grafisk-utviklingsavdeling bør en bruke 100 Mbit. Broer brukes ofte når en skal koble sammen to bygninger eller liknende.

 

ruter.jpg ELLER 100mpsvitsj.jpg

 

Joda.. en MEGET flott innføring i de forskjellige komponentene, men ovennevnte forklaring gir meg liksom to svar.....

 

Jeg har ADSL, jeg skal koble to maskiner sammen, og ut på nettet, jeg har Norton Firewall og ønsker IKKE noen ekstern brannmur..

 

Jeg trodde jeg skulle ha en svitsj, men ble litt i tvil etter å ha lest denne guiden.

 

NooB spørsmål... ja jeg vet det.. og er ikke stolt av det heller.. :roll:

Endret av HeAtHeN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha en Switch trenger du 2 nettverkskort i en av maskinene som signalene fra begge to går gjennom og du trenger å forandre på en del instillinger, mens med en Router er det bare å koble til å surfe i vei!

 

På Routere er det ofte brannmur, men den går sikkert ann å slå av (iallefall hos meg)

 

Jeg annbefaler en Router hvis du skal koble til internett! Switch er etter min mening best på LAN uten internett tilkobling!

Lenke til kommentar

Velg en av disse

http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...ID=2&t=1339&l=2

 

Det at det sies at en ruter er extern firewall er litt feil.

I og med at det benyttes NAT (Network Address translation)

for å komme ut på internett er det faktisk en hyggelig bieffekt at den blir en firewall for inkommende trafikk.

Dette da IP adressen din som synes på internett er ruteren sin .

Mens dhcp serveren som er innebygget gir pc'en din en hjemmenett-intern adresse som bare ditt hjemmenett vet om .

Derfor kan ingen hacke seg inn mot din pc via ip-adresse .

Lenke til kommentar

Spørs litt på hvem du har ADSL fra også da.

Hvis du har Telenor med "dial"-aktige greier (pppoe?) blir det fort litt vanskelig med bare en svitsj. Da er det greiere å ha en ruter som kobler seg opp for deg, og så deler ut lokale ip-er til maskinene.

 

Men hvis din isp eller ditt modem (med ruterfunksjon) er raus på ip-er, så er en svitsj den enkle og fine løsningen. Den valgte jeg selv også. Bruker softwaresikkerhet og sier meg fornøyd med det :)

(Har Bluecom, og da får man opp til 3 ip-er, altså 3 maskiner, på nett uten en ruter.)

 

 

EDIT: de to andre svarene kom mens jeg svarte. Ikke noe av det jeg sa var svar til dem :)

Endret av bdd
Lenke til kommentar
Hvis du skal ha en Switch trenger du 2 nettverkskort i en av maskinene som signalene fra begge to går gjennom og du trenger å forandre på en del instillinger, mens med en Router er det bare å koble til å surfe i vei!

Er jo litt avhengig om han kun har et adsl modem, eller om han har en router fra f.eks. ngt.

 

Trådstarter, har du en router fra din ISP, i så fall skaff deg en switch, hvis ikke følg de andres råd og kjøp en router (hvis du legger i litt mer penger enn den billigste, så er det mulig å skaffe en router hvis funksjoner kan skrues av (slik at den kun kan brukes som en switch). Dette kan være praktisk hvis du har tenkt til å bruke den på lan (uten inet tilkobling).

 

Men hva du enn gjør, hold deg unna hub'er. De gir en heller dårlig (hastighetsmessig) ytelse for prisen.

 

[EDIT]

 

Posten over meg dukket opp mens jeg skrev.

 

Til trådstarter, siden du har telenor, så bør du satse på en router, ellers må du som P-inP sier kjøre to nettverkskort i en maskin, denne må alltid være på etc. Men selv om du sier "hub" så linker du til en router, så det går nok greit :)

[/EDIT]

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar
Spørs litt på hvem du har ADSL fra også da.

Hvis du har Telenor med "dial"-aktige greier (pppoe?) blir det fort litt vanskelig med bare en svitsj. Da er det greiere å ha en ruter som kobler seg opp for deg, og så deler ut lokale ip-er til maskinene.

OK..... Jeg har Telenor ja...

 

Da tror jeg vi går for en router..... litt dyrere, men om dette er den beste løsningen er det jo bare å slegne seg i det...

 

Og maskinene kan kommunisere med hverande i tillegg gjennom denne huben

 

Noen tips hvor dette er billig da......

 

Denne så jo furnuftig ut

I156610.jpg

 

Får bare håpe jeg ikke blir et sort hull der ute på internett da... det er brannmur i den.... :scared:

 

Jeg ønsker nemlig ikke brannmur på den ene maskinen.....

 

EDIT: jeg kan visst ikke skrive heller..LOL

Endret av HeAtHeN
Lenke til kommentar
[EDIT]

 

Posten over meg dukket opp mens jeg skrev.

 

Til trådstarter, siden du har telenor, så bør du satse på en router, ellers må du som P-inP sier kjøre to nettverkskort i en maskin, denne må alltid være på etc. Men selv om du sier "hub" så linker du til en router, så det går nok greit :)

[/EDIT]

eg retta det rett etterpå .... må legge meg tro jeg...LOL

 

mente ruter ja....

 

Jeg har fått MANGE flotte svar her ja...Tusen takk.

 

og den ruteren jeg linket til støttet altså NAT, noe jeg skulle tolke som om at jeg ikke ville stenge alle ute..

 

Den ene maskinen skal jeg nemlig ha spill server på, og da blir det lite liv med en brannmur av noen slag. :D

Lenke til kommentar
Da tror jeg vi går for en router..... litt dyrere, men om dette er den beste løsningen er det jo bare å slegne seg i det...

 

Og maskinene kan kommunisere med hverande i tillegg gjennom denne huben

 

Noen tips hvor dette er billig da......

 

Denne så jo furnuftig ut

I156610.jpg

Ser grei ut den der.

 

Ellers har jeg god erfaring med DLink (har trådløst aksesspunkt og swtich fra dem) samt at digitalimpuls.no har kun fått 3 returer på det merket i løpet av et par (i følge selger i butikken for 3 mnd siden).

 

Her er en som har fått gode erfaringer her på hardware.no, støtter telenor adsl og ikke koster så mye mer enn den du linket til.

 

[EDIT]

 

Hehe, vi kan alle skrive feil :)

 

Når det gjelder brannmur, så kan du alltids skru denne av når du konfigurerer routeren, evt. sette en ip" utenfor" muren. Dette er ihvertfall mulig i DLink'en, hvor settingen heter DeMilitarizedZone.

 

Lykke til og sov godt ;)

[/EDIT]

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar
Ellers har jeg god erfaring med DLink (har trådløst aksesspunkt og swtich fra dem) samt at digitalimpuls.no har kun fått 3 returer på det merket i løpet av et par (i følge selger i butikken for 3 mnd siden).

 

Her er en som har fått gode erfaringer her på hardware.no, støtter telenor adsl og ikke koster så mye mer enn den du linket til.

Tror jeg vil sattse på den der ja....

 

tusen takk for hjelpen her altså

Lenke til kommentar
tusen takk for hjelpen her altså

Bare hyggelig å være til hjelp :)

 

Trengte uansett å trene litt på norsken, da jeg nesten utelukkende ellers skriver engelsk :D

heyyy....

 

Så dagens (øøøø gårsdagens) Noob kunne være til hjelp altså...

 

Flotte greier Mr.Garibaldi

 

Jeg skal løpe å kjøpe meg ruter jeg snart..... GoGo

Lenke til kommentar

jeg lurte på en ting ang router/bridge..

 

 

jeg har bestil sdsl og fikk da en zyxel g.shdsl router/bridge..

den skal stå nede sammen med en pc, og har 2pc i 2etg..de er koblet til en switch..men da kommer mitt spm?

 

for at jeg ska koble de 2pc i 2etg og den i 1etg må jg kople de på en switch å så inn i routeren....jeg trudde at routeren hadde flere LAN uttak jeg? har det noe å si om det er koblet slik?

 

jg får kontakt med alle 3pc'ene,men jeg bare lurte på om det gjorde noe utslag når routeren blir koblet til internett?

 

mulig litt dumt spm... :blush:

Endret av ProXimO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...