Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det mulig å ende MAC-adressa?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på om eg har skjønt dette riktig.

 

Blir mac-adressa laga av pc-en, eller ligger den fast inprenta i hw på nettverkskort?

 

Vist ja, er det mulig å endre/nulle-ut mac-adressa? Korleis? (windows)

 

Takk for alle svar!

 

Green

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går ikke an å endre MAC-adressen. Dette er en unik adresse for hvert kort som blir lagd. Man finner ikke to kort med samme MAC-adresse. (Det var jo en skandale på et eller annet TG, hvor komplett.no leverte noen kort fra SMC, og 20 kort hadde samme mac-adresse). Poenget er, at hvis to kort har samme mac-adresse, og de begge er tilkoblet nettet, vil det oppstå konflikt.

Lenke til kommentar
Det går ikke an å endre MAC-adressen. Dette er en unik adresse for hvert kort som blir lagd. Man finner ikke to kort med samme MAC-adresse. (Det var jo en skandale på et eller annet TG, hvor komplett.no leverte noen kort fra SMC, og 20 kort hadde samme mac-adresse). Poenget er, at hvis to kort har samme mac-adresse, og de begge er tilkoblet nettet, vil det oppstå konflikt.

dette er nok litt feil, enkelte kort har mulighet for endring av mac adresse, dette gjøres ved hjelp av et program produsenten har. Det kan hende dette var tilfellet med smc kortene

Lenke til kommentar
Det går ikke an å endre MAC-adressen. Dette er en unik adresse for hvert kort som blir lagd. Man finner ikke to kort med samme MAC-adresse. (Det var jo en skandale på et eller annet TG, hvor komplett.no leverte noen kort fra SMC, og 20 kort hadde samme mac-adresse). Poenget er, at hvis to kort har samme mac-adresse, og de begge er tilkoblet nettet, vil det oppstå konflikt.

dette er nok litt feil, enkelte kort har mulighet for endring av mac adresse, dette gjøres ved hjelp av et program produsenten har. Det kan hende dette var tilfellet med smc kortene

Men likevel, hvorfor skal man endre MAC-adressen? hvis to kort med samme mac-adresse er tilknyttet nettet, vil ingen av dem fungere. Det blir akkurat på samme måte som når man har en ip-konflikt.

Lenke til kommentar
Det går ikke an å endre MAC-adressen. Dette er en unik adresse for hvert kort som blir lagd. Man finner ikke to kort med samme MAC-adresse. (Det var jo en skandale på et eller annet TG, hvor komplett.no leverte noen kort fra SMC, og 20 kort hadde samme mac-adresse). Poenget er, at hvis to kort har samme mac-adresse, og de begge er tilkoblet nettet, vil det oppstå konflikt.

dette er nok litt feil, enkelte kort har mulighet for endring av mac adresse, dette gjøres ved hjelp av et program produsenten har. Det kan hende dette var tilfellet med smc kortene

Men likevel, hvorfor skal man endre MAC-adressen? hvis to kort med samme mac-adresse er tilknyttet nettet, vil ingen av dem fungere. Det blir akkurat på samme måte som når man har en ip-konflikt.

Vel, å komme seg rundt sikkerheten på et MAC-basert V-LAN er jo én ting. Ganske greit hvis man har vært og snoket på MAC-adressen på en PC med fulle rettigheter på nettet, for så å stille på egen MAC-adresse...

Lenke til kommentar
Vist ja, er det mulig å endre/nulle-ut mac-adressa? Korleis? (windows)

 

Takk for alle svar!

 

Green

Du kan endre mac i windows, men jeg vet ikke om det fungerer på absolutt alle nettverkskort(skulle egentlig ikke være usansynlig at det fungerer).

 

lokal kobling->egenskaper->konfigurer->avansert->nettverksadresse

 

Her kan du sette inn fra 00000001 til FFFFFFFF etter behov(utilgjengelig er orginal MAC)

 

Eiga

Lenke til kommentar
Det finnes software som gjør samma nytten... Dvs den får Windows til å oppgi en annen MAC enn den som er gitt fra produsent...

 

Den "nye" MAC-adressen huskes helt til OS legges inn på nytt...

 

/joko

Hei!

 

Takk for alle svar.

 

Er dette lovlig program? Hen får eg isåfall tak i det?

 

Mvh.

 

Green

Lenke til kommentar
Det finnes software som gjør samma nytten... Dvs den får Windows til å oppgi en annen MAC enn den som er gitt fra produsent...

 

Den "nye" MAC-adressen huskes helt til OS legges inn på nytt...

 

/joko

Hei!

 

Takk for alle svar.

 

Er dette lovlig program? Hen får eg isåfall tak i det?

 

Mvh.

 

Green

Programmet er ganske sikkert lovlig ja. Det somkanskje er mindre lovlig er hva du gjør etter at du har endret din MAC adressse....

 

Det må jo være en grunn til at du ønsker å endre den...

 

/joko

Lenke til kommentar

Kan nevne mange grunner til at det kan være nødhvendig og endre MAC-addressen.

 

For eksempel:

-Man får ikke tilgang til en tjeneste i nettverket pga. dårlig skrevet kode som påstår at man allerede er pålogget etter at programmet låste seg og man ble kastet ut.

-Enkelte ISP'er tildeler automatisk samme IP til en MAC adresse, ikke alltid man ønsker dette.

-MAC-adressen man har har blitt bannet fra en spillserver

-Generell paranoia :)

Lenke til kommentar
Kan nevne mange grunner til at det kan være nødhvendig og endre MAC-addressen.

 

For eksempel:

-Man får ikke tilgang til en tjeneste i nettverket pga. dårlig skrevet kode som påstår at man allerede er pålogget etter at programmet låste seg og man ble kastet ut.

-Enkelte ISP'er tildeler automatisk samme IP til en MAC adresse, ikke alltid man ønsker dette.

-MAC-adressen man har har blitt bannet fra en spillserver

-Generell paranoia :)

det siste der kanke jeg være enig i? Så vidt jeg vet (trur) så er vel ikke mac adressa tilgjengelig på INTERNETT. Men det å skifte mac adresse har jeg tenkt på før. Men jeg har UPC og for å skifte IP, så satte jeg statisk IP ifconfig, eller på nettverksegenskaper. Og den nye IP-adressen fungerte den. skifta fra ***.**.***.125 til 126.og da fikk jeg 126 som IP. :cool: Men UPC har skiftet IP serie for en stund siden før var det vel 62.179.20*.*** nå er den 80.111.2**.*** Den endret serie etter at nettet var ende en gang.

Lenke til kommentar

Jeg sitter med et nforce2 hovedkort fra epox.

Så vidt jeg kan huske, så har jeg muligheten til å endre MAC-adressa i bios.

Vil maskinen (biosen) da "late" som mac-adressa er anderledes en den som faktisk er på det integrerte nettverkskortet overfor all software (windows bl.a.)?

Endret av pc-killer1317
Lenke til kommentar

Litt utenfor emnet her, men jeg spør likevel: Hvis jeg har en PC der jeg kjenner MAC-adressen og den blir stjålet, kan jeg da spore opp PC'n via internett dersom den kobles opp på nettet uten å endre/gi ut falsk MAC-adresse? Kan jeg f.eks finne den nye IP'en til PC'n min bare ved å vite MAC?

Lenke til kommentar

Ja, MAC adressen er synelig ute på nettet, den ligger i alle pakker som blir sent fra din PC og er med på at trafikken kommer tilbake til deg.

Ligger du bak en brannmur/NAT så blir din lokale ip sjult og trafikken blir rutet etter mac adresse. Switcher sender og pakker etter mac adressa, den husker hvilen mac addresse som ligger bak en port.

Lenke til kommentar

joda det går fint å endre mac addresse.. på alle nettverks kort.. søk på google så ser du hvordan.... Men jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det ettersom det er et "¤#&%#%/%¤# å få det til.. har testa med et par kort og noen av dem endte sine dager i hardware himmelen pga mac eskperimentering :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...