Gå til innhold

Partisjonering av wd 200gb hd


Anbefalte innlegg

Hvordan ville dere parisjonert denne disken? Er det lurt å ha en helt egen partisjon til SWAP filen, hvor kunne denne filen ligger? hvor stor bør systemdisken være?

 

Vil noen av partisjonene være raskere enn andre?

 

Håper på svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette er partisjonen du skal bruke til windows/linux osv.:

C=4gb til windows

D= 80GB til Programfiler

E=Resten til hva-nå-en-det-skal-være

(C-E= partisjon "bokstavene" jeg bare satt opp helt tilfeldig, må ikke være disse)

---

En annen ting som kanskje er lurt er å ha en partisjon til film/musikk og en til spill/annet/downloads

---

Men så er nå ike jeg den som er best på data heller da, er jo helt ny her.

Lenke til kommentar

Ville kjørt alt på en stor partisjon, høres ut som om du skal kjøre linux ut fra ønsket om en vekslefil(swap) partisjon.

 

Om mulig hadde jeg kjøpt en rask disk som KUN brukes til system og programfiler og lagt resten på den store disken, det høres vell og bra ut med forskjellige partisjoner til programfiler, spill, musikk osv, men det fungerer ikke i lengen:

 

Du har nettopp fylt opp musikkpartisjonen, og har funnet 10GB musikk du har såååå lyst på, siden du har 50GB ledig på systemdisken tenker du at, det kan jo ikke skade, samtidig hiver du inn 5GB med spill siden spillpartisjonen allerede er full av musikk, det som skjer her er fragmentering på menneskelig nivå, og jo lengre tid det går ( og vi er late, vi datamennesker ) jo værre blir det, det hele ender med at du joiner alt til en partisjon ( Og da klikker partition magic, selvopplevd :(, og du mister _alt_ ) og lever happily ever after :D

Lenke til kommentar
Ville kjørt alt på en stor partisjon, høres ut som om du skal kjøre linux ut fra ønsket om en vekslefil(swap) partisjon.

 

Om mulig hadde jeg kjøpt en rask disk som KUN brukes til system og programfiler og lagt resten på den store disken, det høres vell og bra ut med forskjellige partisjoner til programfiler, spill, musikk osv, men det fungerer ikke i lengen:

 

Du har nettopp fylt opp musikkpartisjonen, og har funnet 10GB musikk du har såååå lyst på, siden du har 50GB ledig på systemdisken tenker du at, det kan jo ikke skade, samtidig hiver du inn 5GB med spill siden spillpartisjonen allerede er full av musikk, det som skjer her er fragmentering på menneskelig nivå, og jo lengre tid det går ( og vi er late, vi datamennesker ) jo værre blir det, det hele ender med at du joiner alt til en partisjon ( Og da klikker partition magic, selvopplevd :(, og du mister _alt_ ) og lever happily ever after :D

Det er derfor man alltid burde la 10-20gb ligge urørt:)...da kan man bruke partition magic til å fikse det :thumbs:

Endret av Dkdaffy
Lenke til kommentar
Jeg valgte 5GB på min systempartisjon og angrer som aldri før... Hvis jeg kunne valgt nå, hadde jeg tatt 20. Men kan jeg formatere en partisjon og legge til litt på min systempartisjon med partition magic?

Du kan resize partisjonene med PM .

Eks.  Partisjon 1 er C: ,2 er D: , og partisjon 3 er E:

Før disk map .
C:                              D:                                   E:
<-------------> <-----------------------><------------------------>

Øke C:
Alt.1
C:                              D:                                   E:
<------------->         <-----------------><------------------------>
1) D: rezises til mindre

C:                                    D:                             E:
<---------------------><-----------------><------------------------>
2) C: resizes til større

Resultat C: større på bekostning av D:






Øke C:
Alt.2
Før
C:                              D:                                   E:
<-------------> <-----------------------><------------------------>


C:                              D:                                   E:
<-------------> <----------------------->           <--------------->
1) E: rezises til mindre

C:                                            D:                      E:
<------------->              <-----------------------><--------------->
2) D: is moved

C:                                            D:                      E:
<-------------------------><-----------------------><--------------->
2) C: resizes til større

Resultat C: større på bekostning av E:

 

 

Tips !

Lag alltid to tre partisjoner på en så stor disk .

Disken er alltid raskest på begynnelsen ,der bør alle os filene ligge .

 

Beste måten å få det konstant er at partisjon 1 er primary og benyttes til

OS .

Ikke vær gjerrig benytt nok plass da det bør installeres os spesifikke program

som office og annet her .

Midten av disken er også rimelig rask , benytt denne delen til spill ,andre program osv .

Sisten benyttes til arkiv/lagring .

 

Sjøl har jeg den ene disken (RAID m/160GB) delt opp slik.

OS=30GB

Data/spill/prog 50GB

Arkiv&temp 80GB

 

Hos deg ville jeg valgt

OS=30GB

Data/spill/prog 50GB

Arkiv&temp 120GB

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Men noen som vet om det er lurt å plasere SWAP filen i egen partinsjon?

Jeg tror ikke det er noen ytelsemessige fordeler av å ha swap på en egen partisjon. Dette klarer windows 2000/XP å administrere mye bedre enn Win 9x. Dvs. Windows hindrer fragmentering av swap selv om den er satt til variabel størrelse. Ytelsemessig så lønner det seg å ha de tingene som er mest avhengig av harddisk-ytelse på starten av disken (pga høy transferrate ytterst på platene) og det bør ligge så samlet som mulig. (dette betyr at lesearmen jobber på små avstander og dermed får lave aksesstider). Det lønner seg altså å ha ha en liten partisjon ytterst (= på starten) av disken til de tingene som er mest avhengig av god diskytelse. Harddiskytelse er som kjent bygd opp av to ting: transferrate og aksesstid, dermed gjeder det å optimalisere disse.

 

Personlig ville jeg delt opp disken i to deler:

C: 10GB til Windows, installerte programmer, swap, innstallerte spill osv.

D: resten til alt mulig av brukerfiler (musikk, filmer, ikke-innstallerte spill og programmer, dokumenter osv.

 

Evt. Om du har to disker så ville jeg forstatt brukt C: på samme måte, men D: ville jeg brukt utelukkende til backup av disk nr 2, og da tatt jevnlig backup manuellt. Da forstyrres C: minst mulig under jobbing med PC'n, og du oppnår sikkerhet mot tap av viktige data ved diskkræsj. (Andre vil sikkert prioritert mengden plass til backup litt annerledes enn meg, men det er nå en smakssak hvor mye plass man synes er verd å ofre for å sikre dataene på denne måten)

Lenke til kommentar

personlig har jeg en 36gb raptor som "systemdisk" og den er partisjonert slik:

 

c: Windows og installerte programmer : 10gb

 

d: temp/dump partisjon + musikkprogrammer: 10gb

 

e: installerte spill: 13gb

 

bruker andre disker til å lagre stasj + mp3 på.

 

går jo ann å bruke samme oppsett med samme proposjonene på en 200gb også.

 

Personlig opplevde jeg en drastisk økning av skrivehastighet på laptop-disken min når jeg gikk ned til 1 partisjon, så jeg har for meg det er lurest å ha færrest mulige...

Lenke til kommentar

10 GB holder aldri i verden om du skal installere spill OG programmer.

 

Jeg har installert Java SDK og Microsoft Visual Studio - bare det er jo 1.5 GB. Så er det Diablo II på 1.5 GB, C&C Generals og Zero Hour er 1.2 GB. Steam installasjonen min er på 1 GB - dette er ca 5 GB - et par spill til og så er du på bærtur.

 

Jeg får snart ny HDD og min systempartisjon skal bli på MINST 15 GB. Bedre med 5 GB for mye plass enn 5 GB for lite plass. Jeg tror jeg hopper på 20 GB med en gang.

 

_

johanf

Lenke til kommentar
Personlig opplevde jeg en drastisk økning av skrivehastighet på laptop-disken min når jeg gikk ned til 1 partisjon, så jeg har for meg det er lurest å ha færrest mulige...

 

Jeg har også vært gjennom dette med laptop .

Tror tilfellet ditt kan ha vært for lite slack på c: partisjonen

før du lagde alt som en .

 

Av en eller annen grunn funker systemet raskere hvis du sitter med ca. 20%

ubrukt plass på partisjonen .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...