Gå til innhold

Installasjonsproblemer XP Pro


Anbefalte innlegg

Jeg har

- startet opp direkte fra XP Pro CD

- godkjent lisensavtale

- fått melding om at det allerede ligger et operativsystem på C: (den eneste partisjonen, 146 GB, NTFS, XP Pro)

- Valgt å installere på denne partisjonen likevel

- Valgt å formatere (ikke quick format)

- formatert hele C:

 

men så krasjer installasjonsprogrammet og gir melding om at

 

A Problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer

 

Bla bla

 

Sjekk at du har nok diskplass

Sjekk med hardware vendor for BIOS updates

 

bla bla

 

Feilmelding gjentar seg også etter restart av maskinen og nytt installasjonsforsøk. Når jeg velger ikke å formatere (i den samme menyen) kommer det opp en advarsel om at det allerede ligger en Windows-installasjon, og jeg kan trykke L for å bruke folderen likevel og slette den eksisterende Windows-installasjonen. Og samme feilmelding...

 

Noen tips?

 

I en av menyene får jeg mulighet for å velge "Slette partisjon". Bør jeg gjøre det, for å starte helt med blanke ark? Utover C: ligger det 8MB Unpartitioned Space på maskinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows XP støtter max 137gb. Bare lag en partisjon som er mindre for installasjonen. Og deretter så kan du lage en ny partisjon når du har installert.

 

Vil anbefale å lage en ca. 20gb partisjon til Windows og bruk resten til å installere programmer og spill o.l.

Lenke til kommentar
Windows XP støtter max 137gb. Bare lag en partisjon som er mindre for installasjonen. Og deretter så kan du lage en ny partisjon når du har installert.

 

Vil anbefale å lage en ca. 20gb partisjon til Windows og bruk resten til å installere programmer og spill o.l.

Enig her , ja... husk at hvis du har alt på en partisjon så går alt til

en veldig varm plass hvis du får en MS-spesial med XPèn...... ;)

Lenke til kommentar

Helt enig! :yes: Trodde det skulle være mulig å partisjonere i løpet av installasjonen.

 

Ser forøvrig at 146GB var å skryte på meg litt. Det skulle være 116GB, så da kan vel ikke det være problemet?

 

Jeg har ikke diskettstasjon på PCen (det er en moderne MSI Mega PC, som kvinnen i huset har kjøpt for å live opp i stuen), så vet ikke hvordan jeg skal få partisjonert nå.

 

Tenkte jeg kunne forsøke å installere Win2000 og se om det går bra, med mindre dere har noen andre tips :)

 

// Rune

Lenke til kommentar

Det kan være noen galt med en maskinvare og/eller en driver.

Jeg leste også en plass at det kan være noe med at Windows har oppdaget en maskinvare endring og vil ikke starte opp pga. at aktiveringskoden hindre at flere maskiner kan ha den samme installasjonen.

 

Prøv å slette den nye partisjonen og starte alt fra grunnen av igjen.

Lenke til kommentar
Prøv å slette den nye partisjonen og starte alt fra grunnen av igjen.

Takk for rådet, men jeg får ikke slettet partisjonen.

 

Både installasjonsprogrammet fra CD og DiskPart fra harddisken gir en feilmelding om at handlingen ikke blir utført for å hindre skade på PC

 

+ bla bla, vær sikker på å ha nok disk-plass, sjekk driver (hvis nevnt i stop-beskjed), etc.

 

 

STOP-beskjed er:

 

STOP: 0x0000008E (0xc0000006,0x808V89BC,0xF8978708,0x00000000)

 

ini910u.sys - Address F8978708 base at F8978708, Datestamp 00000000

 

Sier dette dere noe? Forøvrig begynner skriften litt til venstre for skjermen, slik at de første tre bokstavene ikke er synlige. Indikerer det et driverproblem?

 

// Rune

Lenke til kommentar

Besøk en kamerat og be han slette alt på harddisken. Ellers så kan Partition Magic brukes. PM har en oppstartsdiskett som kan fikse partisjoner osv. Vet ikke om du kan laste ned en oppstartsdiskett gratis, men ta et søk...

Endret av TCi
Lenke til kommentar

STOP: 0x0000008E (0xc0000006,0x808V89BC,0xF8978708,0x00000000)

 

ini910u.sys - Address F8978708 base at F8978708, Datestamp 00000000

 

Sier dette dere noe? Forøvrig begynner skriften litt til venstre for skjermen, slik at de første tre bokstavene ikke er synlige. Indikerer det et driverproblem?

 

// Rune

Er det en nyere utgave av maskina: The first lots of the Mega PC had a 200W power supply unit, and a part of those lots were withdrawn because of the power supply problems.

 

Meldinga tyder på ramfeil (2 treff )

Stopp

...dog, den er uten videre adresse og får ikke treff på den du har Stopp1

 

edit: B.t.w. kortleseren kan fjernes (?) og midlertidig erstattes med en floppy, så kunne du evt. laste et sett installasjons disketter ( obs! velg riktig språk ) Her Hender det er greit å ha en floppy :yes:

Endret av Zink
Lenke til kommentar
Besøk en kamerat og be han slette alt på harddisken. Ellers så kan Partition Magic brukes. PM har en oppstartsdiskett som kan fikse partisjoner osv. Vet ikke om du kan laste ned en oppstartsdiskett gratis, men ta et søk...

Jepp ! j*kla fin måte å fixe disken på er og besøke en kompis og koble

den som slave og behandle den derifra. (2K eller XP)

Eller hvis du har selv minst 2 maskiner da som jeg har...........

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...