Gå til innhold

Går det med S-ATA og IDE samtidig?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en 120GB IDE disk i min maskin.

Jeg lurer nå på å kjøpe en ekstra disk, og vil da ha en S-ATA for å være klar for framtida...

Går det an å bruke IDE og S-ATA i samme maskin?

 

Jeg har et ASUS A7N8X-E Deluxe Hivedkort....

Endret av sigveo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går det an å bruke IDE og S-ATA i samme maskin?

Ja, regner med at du har ett hovedkort med SATA mulighet.

 

Ville selv kjøpt SATA, bare vær klar over at det kan oppstå problemer knyttet til det å blande PATA og SATA disker i samme maskin noe du fort finner ut ved å kikke på postene her på forumet. Vi kan likevel regne med at det fungerer for det store flertallet som vi aldri hører noe fra.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har omtrent samme problemet...

 

Har en S-ATA-disk på 200 GB, og fikk lånt en Seagate 160 GB av en kompis, som da seff ikke er ATA..

Jeg putter den lånte harddisken inn i maskina mi, kobler på en egen IDE-kabel (for min S-ATA-disk bruker som kjent en egen kabel...), og fyrer opp maskinen.

Det som skjer da, er at den ikke klarer å boote.. Den kommer bare til "listing IDE drives", og stopper der. Når jeg har hatt dette problemt før, har det vært pga jumper-settings.. Alle kablene og strømkontaktene er hardt festa, og har prøvd mange jumper-kombinasjoner..

 

Noen som vet hva som er feil? Og om det er jumper-feil, si en kombinasjon jeg bør prøve.

Btw, står ikke "Master" eller "Slave" eller no på S-ATA-HDen.. Det er bare fire sånne doble pins uten navn, som dette : : : :

 

Jaja, håper på svar =)

Lenke til kommentar

Er vel en eller annen BIOS instilling som klusser det til.

Hvis du f.eks kun har brukt SATA disken kan det hende oppstart hittil har gått greit selv om BIOSEN står innstilt på å bruke en PATA disk som boot disk.

Når du så setter inn en PATA disk i tillegg krøller det seg.

 

Vil på det sterkeste anbefale å sjekke BIOS instillingene opp mot manualen til hovedkortet ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...