Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dårlig ned hastighet ved høy opphastighet

Anbefalte innlegg

Når jeg laster ned en fil og begynner å sende en fil samtidig blir nedhastigheten drastisk forandret...

Utrolig plagsomt :devil:

Nettverkskortet mitt står instillt på Full Duplex..det er riktig i forhold til hva jeg har skjønt.

Har packet size noenting å si?

Er det noen måte man kan begrense opp hastigheten mens man laster ned noe? Slik at nedhastigheten min blir så utrolig dårlig..

Lenke til kommentar
Annonse

[1] Random productId 6499716 from forum_276

ADSL er ikke duplex, derfor dårligere nedhastighet når du laster mye opp.

For å bøte på dette kan du bruke Netlimiter

Eksempel:

Når en bruker feks DC++ å laste opp samtidig som en laster ned, synker som sakt nedhastighet pga DC++ tar all uppload båndbredde du har tilgjengelig.

Da klarer den ikke å få svar på pakkens som blir sendt ned å da tar det tid.

Ved å bruk netlimiter til å begrense DC++ opphastigheten med noen få kb

feks 20kb i stede for 25kb. Da vil du beholde nedhastighet, samt klare 20kb på opp samtidig.

Ikke la deg friste til å misbruke netlimiter til å begrense opphastighet til minimum i dele programmer, det er ingen kjent med. Bruk det som et vertøy i vår simplex verden

Endret av Corpse
Lenke til kommentar

ja, adsl er vel halv-duplex ja.

Sånn ca omregnet vil vel forholdet mellom opp og nedlastningshastighet være konstant?

Altså: 1024/256 = 4

Når du da har 128 kbit opplastning, har du også 128 kbit "igjen" :dribble:

Da får du i nedlastningshastighet: 128 * 4 = 512

Er ikke sikker på om denne teorien er riktig, men den virker for meg ganske nøyaktig...

Lenke til kommentar

Greit at dere krangler, men jeg tror ( er ikke 100% sikker ) ikke det i bunn og grunn handler om duplex, men om måten TCP/IP fungerer.

Noen av dere vet kansje at i TCP/IP verdenen er det noe som heter Acknowledgements, dvs, når Klient mottar pakke nr 1 så sender den tilbake en pakke der den sier at "Jeg har mottatt pakke nr 1 fra deg, vennligst fortsett sendingen". Det som skjer ved høy upstream er at det blir plass til ferre ACK-pakker som igjen resulterer i at hosten i andre enden ikke sender mere en den gjør. Løsningen er da å redusere upstream'en ( holder med et par kb/s. )Det er nok mulig å lage en matematisk formel for dette, men det er så mye tall og dill jeg ikke husker i farten og mange variabler som er systemavhengige at det får noen andre ta seg av. ;)

Lenke til kommentar
Fant denne på nett:

"En mobiltelefon eller et videokonferanse-anlegg har full duplex, mens en walkie-talkie har halv duplex, for eksempel."

Ganske grei forklaring på hva forskjellen er :yes:

Kort og gærent...

Simplex - enveis... Lærer sitter å jabber og dere er noen sauer som må holde kjeft og ta imot.

Half - duplex - respekt, en snakker avgangen

Full - duplex - typisk Syklubb, alle kan snakke samtidig og likavel får alle med seg alt.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...