Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dårlig ned hastighet ved høy opphastighet


Anbefalte innlegg

Når jeg laster ned en fil og begynner å sende en fil samtidig blir nedhastigheten drastisk forandret...

Utrolig plagsomt :devil:

 

Nettverkskortet mitt står instillt på Full Duplex..det er riktig i forhold til hva jeg har skjønt.

Har packet size noenting å si?

Er det noen måte man kan begrense opp hastigheten mens man laster ned noe? Slik at nedhastigheten min blir så utrolig dårlig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ADSL er ikke duplex, derfor dårligere nedhastighet når du laster mye opp.

 

For å bøte på dette kan du bruke Netlimiter

 

Eksempel:

 

Når en bruker feks DC++ å laste opp samtidig som en laster ned, synker som sakt nedhastighet pga DC++ tar all uppload båndbredde du har tilgjengelig.

Da klarer den ikke å få svar på pakkens som blir sendt ned å da tar det tid.

Ved å bruk netlimiter til å begrense DC++ opphastigheten med noen få kb

feks 20kb i stede for 25kb. Da vil du beholde nedhastighet, samt klare 20kb på opp samtidig.

 

Ikke la deg friste til å misbruke netlimiter til å begrense opphastighet til minimum i dele programmer, det er ingen kjent med. Bruk det som et vertøy i vår simplex verden

Endret av Corpse
Lenke til kommentar

ja, adsl er vel halv-duplex ja.

 

Sånn ca omregnet vil vel forholdet mellom opp og nedlastningshastighet være konstant?

Altså: 1024/256 = 4

 

Når du da har 128 kbit opplastning, har du også 128 kbit "igjen" :dribble:

Da får du i nedlastningshastighet: 128 * 4 = 512

 

 

 

Er ikke sikker på om denne teorien er riktig, men den virker for meg ganske nøyaktig...

Lenke til kommentar

Greit at dere krangler, men jeg tror ( er ikke 100% sikker ) ikke det i bunn og grunn handler om duplex, men om måten TCP/IP fungerer.

 

Noen av dere vet kansje at i TCP/IP verdenen er det noe som heter Acknowledgements, dvs, når Klient mottar pakke nr 1 så sender den tilbake en pakke der den sier at "Jeg har mottatt pakke nr 1 fra deg, vennligst fortsett sendingen". Det som skjer ved høy upstream er at det blir plass til ferre ACK-pakker som igjen resulterer i at hosten i andre enden ikke sender mere en den gjør. Løsningen er da å redusere upstream'en ( holder med et par kb/s. )Det er nok mulig å lage en matematisk formel for dette, men det er så mye tall og dill jeg ikke husker i farten og mange variabler som er systemavhengige at det får noen andre ta seg av. ;)

Lenke til kommentar
Fant denne på nett:

 

 

"En mobiltelefon eller et videokonferanse-anlegg har full duplex, mens en walkie-talkie har halv duplex, for eksempel."

 

Ganske grei forklaring på hva forskjellen er :yes:

Kort og gærent...

 

Simplex - enveis... Lærer sitter å jabber og dere er noen sauer som må holde kjeft og ta imot.

 

Half - duplex - respekt, en snakker avgangen

 

Full - duplex - typisk Syklubb, alle kan snakke samtidig og likavel får alle med seg alt.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...