Gå til innhold

Qtec 2020 vs SE P900


voluz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har innsett at jeg har behov utover det Samsung E700 gir meg, og skal kjøpe meg ny telefon. Denne gangen vil jeg ofre størrelsen for masse funksjoner - og har tenkt å gå for en PDA-telefon.

 

De 2 jeg står imellom er Qtec 2020 og Sony Ericsson P900. Har noen synspunkter på hvem som er best av disse? (Og vær så snill og legg igjen følelser og patriotisme hjemme, hehe...)

 

Spør du meg virker Qtec 2020 som en overlegen PDA-telefon. SE P900 synes bare å ha fordelen med at den faktisk har et tastatur... Enig/uenig?

 

Qtec 2020 har jo blant annet hele Office-pakken (flott å kunne se og redigere Excel, Word og Powerpoint, mens SE P900 bare kan VISE disse - ikke redigere). Videre har den SD-minnekort som er langt billigere enn P900's MemoryStick - og fås i større størrelser (opptil 1 GB).

 

I tillegg har jo Qtec 2020 en enda bedre skjerm enn SE P900 - selv om begge er gode. Og ikke minst - Qtec har ved hjelp av spesielle SD-kort mulighet for WiFi! Altså kan jeg sitte hjemme i godstolen (eller på et hotell) og surfe trådløst uten å betale for datamengde eller tellerskritt. DET er genialt. Det tilbyr jo heller ikke SE P900 dessverre...

 

Prisforskjellen på de to er såpass liten at jeg ikke lar det bli utslagsgivende - de er jo begge styggdyre uansett. ;)

 

Les mer om Qtec her:

- Info fra Amobil.no

- Test av TV2 Nettavisen

- Test av DinSide

- Qtec.nu

 

Åpen fra innspill fra alle! ;) Kjør på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke testet qtek, men har jobbet ganske mye med pocket pc.

Har P900 selv + en Dell x3i og en iPaq H5550 på jobben.

 

PocketPC er helt fantastisk på sync med outlook, Word og Excel er otrolig bra, wlan er kult men bruker mye batteri, ulempen er dårlig batterilevetid (aner ikke hvordan qtek er), ustabilt system (må reboote alt for ofte (dell-en er *mye* mer stabil enn iPaq-en... go figure...), bare touchscreen (man må nesten alltid bruke to hender for å få gjort ting skikkelig. SD minnekort er en stor fordel.

 

Mens qtek virker som en PDA med telefon er P900 er en god telefon med PDA :) Den har god skjerm, masse programvare, men savner virkelig word/excel, godt tastatur på flipp, og best av alt: Opera!, Opera er milevis bedre enn IE på pocketpc, det er nesten stygt å sammenligne. Mailprog på P900 også bra. Den har grei batterilevetid og vekt. Markedets beste MMS editor, kamera med foto og videopptak (tok opp 100min video på ca 100mb). Til slutt: Kan ikke Sony bare avvikle memory stick... Dyrt, begrenset, sært... Sykronisering med outlook fungerer bra, men ikke i nærheten av så bra activesync er på pocketpc.

 

Med mine behov for en god telefon med bra taletid tror jeg ikke jeg har gjort feil valg med P900...

 

Håper det var litt til hjelp :)

Lenke til kommentar

Har lest en rekke internasjonale tester nå - spesielt vedr. SE P900. Fant ingen veldig gode når det gjaldt Qtek 2020. (Kanskje fordi den heter noe annet i utlandet, men jeg husker ikke hva...)

 

Ihvertfall - det jeg ser at jeg kommer til å irritere meg over når det gjelder SE P900 er følgende:

- Pennen (stylus'n) - den har ikke fått veldig bra kritikk...

- Mangel på profiler - det er bare for dumt! (Selv om man kan velge silent.)

- Jotter - mangel på tekstgjenkjenning. Også teit!

- Dyre og små MemorySticks. Hva med å gi opp MS og gå for SD?

- Manglende Office-pakke.

 

Når det gjelder Qtek 2020 kommer jeg sikkert til å irritere meg over:

- Manglende tastatur - kanskje da...

- Størrelsen - den er rett og slett mye større enn P900.

- Syskræsj - det er Windows - og kræsjer sikkert ofte.

- Batterikapasitet. Går rykter om at den er begrenset?

 

Selv om listen er lengre over misnøye for P900 er absolutt ikke valget tatt! Har ikke helt klart å sette opp i mitt eget hode hva jeg setter først enda...

 

Dette blir et vanskelig valg - tror fortsatt jeg trenger flere synspunkter! :dontgetit:

 

Noen internasjonale tester av Qtek 2020:

http://www.esato.com/archive/t.php/t-43361

Lenke til kommentar
- Pennen (stylus'n) - den har ikke fått veldig bra kritikk...

Synes ikke den er så ille, men klart kunne vært bedre.

- Mangel på profiler - det er bare for dumt! (Selv om man kan velge silent.)

For meg har aldri profiler vært viktig. Enten normal eller stille, men skjønner at folk savner det.

- Jotter - mangel på tekstgjenkjenning. Også teit!

Kan da virkelig skrive med penn på skjermen? Eller mener du noe annet?

- Dyre og små MemorySticks. Hva med å gi opp MS og gå for SD?

100% enig!

- Manglende Office-pakke.

Også veldig enig :(

 

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Begynner så smått å vippe mot SE P900 - men det er mest på grunn av størrelsen og tastaturet. SE P900 er jo i en størrelse som gjør at du i hvertfall kan få den i lomma (uten å merke FOR mye til den), mens Qtek 2020 rett og slett blir for stor (spesielt bred) til at det blir behagelig (eller mulig...).

 

Dessuten er det praktisk (og ulovlig) å sitte i bilen og skrive en SMS med ei hånd, bla gjennom kontakter, lese kalender osv., osv. uten å stoppe bilen først - så der ruler SE P900. Qtek-"surfing" med ingen hender på rattet tror jeg blir i farligste laget. ;)

 

Noen irriterende momenter er det likevel med SE P900. Det er profil-greiene. Jeg har en Samsung E700 nå, og hater at jeg bare kan velge mellom Stille eller Vanlig. (Med mindre jeg da går inn i innstillngene.) Og kjipt å få enda en telefon som har samma feilen. Noen som har tro på at det vil komme en software/firmware-oppdatering som vil endret dette?

 

Videre er det irriterende med en PDA at man ikke har et program hvor man kan skrive med håndskrift og la skriften bli gjenkjent (gjort om til maskintekst) - for så å legge det inn på PC'n som tekstfil (txt eller rtf e.l.) når man syncher. Finnes det noen notat-programmer med tekstgjenkjenning til P900? Kan isåfall noen gi meg en link med info om dette eller til programmet? ;)

 

(Og pennen er visst ikke så bra, men det er tli å leve med....)

 

Hva e-mail-programmet til SE P900 angår, hvordan er det? Hørt at det ikke er verdens beste. Blant annet viser det ikke HTML-email'er? Eller bilder i email'er? Er dette en fast applikasjon i SE P900 eller kan den skiftes ut akkurat som f.eks. browseren? Hva er default (standard) browser i SE P900 - er det Opera?

 

Også kommer jeg til å savne Office-pakken da, men det er kanskje til å leve med. Blir vel neppe skrevet lange utredninger på en PDA uansett. Får heller ta med laptopen da.

 

Andre ting jeg bør vite om de to telefonene? Prøver å få information overload her. ;)

 

P.S.

anatomicpants: Vet at man kan skrive på skjermen ja, men mente at et program som kjenner igjen teksten og gjør den om til "data-tekst" manglet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For meg så ser det ut til at de fleste av dine negative synspunkter angående P900 ikke er riktige, eller kan fjernes!

 

Videre er det irriterende med en PDA at man ikke har et program hvor man kan skrive med håndskrift

 

Dette har P900 støtte for!

 

Kan isåfall noen gi meg en link med info om dette eller til programmet

 

Dette er bygget inn i P900. Du kan bruke håndskrift på skjermen alle steder hvor du kan legge inn tekst!

 

(Og pennen er visst ikke så bra, men det er tli å leve med....)

 

Du kan jo kjøpe deg en "uoriginal" penn da, hvis du synted det er plagsomt å bruke den som følger med. Personlig syntes jeg den originale fungerer helt greit.

 

hater at jeg bare kan velge mellom Stille eller Vanlig.

 

Dette er jeg ikke 100% sikker på, men det er stor sannsynlighet for at det finnes software "der ute" som muligjør dette.

 

Også kommer jeg til å savne Office-pakken da,

 

Det finnes "office-pakke" til P900. Bare å laste ned og installere!

 

Vet at man kan skrive på skjermen ja, men mente at et program som kjenner igjen teksten og gjør den om til "data-tekst" manglet.

 

Dette mangler IKKE! Det er i absolutt støtte for dette!

 

mvh.

OAK

Endret av oak
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg tror P900 vil være et bedre valg hvis du ikke syns video (større skjerm på 2020) eller stor prosessorkraft er viktig. 2020 har en Intel PXA263 prosessor på 400MHz, mens P900 har en liten sak på rund 150MHz. 2020 har nok i allfall 3 ganger så mye kraft å rutte med. Multitasking vil jo da gå bedre (spille av MP3 / WM9 mens du spiller et tungt spill osv.) Jeg har tenkt å kjøpe meg 2020 fordi jeg tror P900 vil være en nedtur når det kommer til kraft. som å kjøpe en celeron i forhold til Athlon 64 liksom... Har fra før en Palm Tungsten T som har ca. like rask prosessor, og jeg er ikke fornøyd med den. Bare min mening.

Lenke til kommentar

veldig interessant diskusjon med mange gode innlegg! tror jeg ville gått for en p900, fordi det er en mobil med pda funskjonalitet, mens 2020 er det omvendte. jeg tenkter da først og fremst på størrelsen...

 

det virker jo på diskusjonen som om dette egentlig er to ganske forskjellige produkter for personer med ulike behov. trenger du mye kraft og driter i størrelse tar du 2020, er ikke kravene til kraft så store (du sier du har en laptop som du kan bruke til dette),men prioriterer størrelse, så går du for en p900.... ferdig arbeid! :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...