Gå til innhold

PC vil ikke boote fra CD-ROM


Anbefalte innlegg

Har en gammel PIII jeg skal installere linux på, men maskina vil ikke boote fra CD-ROM. Den finner CD-ROM i oppstarten men jeg får etterpå kun invalid disk. CD-en er bootbar da den funker fint på min bærbare.

 

Er det feil i BIOS? Maskina vil nemlig heller ikke boote fra diskett. Alt får strøm og snurrer med boote vil den ikke...

 

Noen som har noen gode tips?

 

Per Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du sjekke fysiske tilkoblinger. (rett kabel på rett plass, jumper-settings, strømtilførsel?)

 

Så må du resette bios for å få en "clean start", og siden endre det som må endres i oppsettet.

 

Sett opp maskinen med kun det mest nødvendige. Start opp med et "bootable" media i maskinen. Vær ops på at en "upgrade"-cd som regel ikke er bootable.

Bruk helst en nødoppstartsdiskett fra ettellerannet windows OS, og kjør scandisk og andre verktøy derifra bare for å sjekke at alt virker.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar Swixz, men alt har strøm og alt lyser og snurrer og maskina finner det under oppstart, men den vil ikke prate med diskettstajson eller CD-ROM i det hele tatt. Den sjekker kun harddisk og der finner den ikke noe operativsystem og sier invalid system disk.. miiiiiip :devil:

 

Har resatt BIOS "hundre" ganger, og da setter den cpu til 266 mhz og jeg får feilmelding på det etter minnetellinga. Retter det til 450 mhz og den starter fint, finner harddisk og CD-ROM og vil ikke lete i den bootrekkefølgen jeg har satt. Har prøvd alle forskjellige plasseringer av ide-kablene... med og uten diskettstasjon og CD-ROM...

 

Det virker jo som BIOS funker, men ikke om jeg vet...

 

FRUST!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...