Gå til innhold

Ekstern LCD på bærbar


Anbefalte innlegg

Mange her som bruker ekstern LCD skjerm på bærbar'n? Vurderer å skaffe meg en Eizo/Samsung 17", men jeg er redd for at kvaliteten blir for dårlig ut fra det integrerte skjermkortet. Jeg bruker i dag en Hyundai Q17 LCD, og denne blir ganske rævva når jeg bruker den på bærbar'n.

 

Noen som har erfaringer eller tips?

 

K

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mange her som bruker ekstern LCD skjerm på bærbar'n? Vurderer å skaffe meg en Eizo/Samsung 17", men jeg er redd for at kvaliteten blir for dårlig ut fra det integrerte skjermkortet. Jeg bruker i dag en Hyundai Q17 LCD, og denne blir ganske rævva når jeg bruker den på bærbar'n.

 

Noen som har erfaringer eller tips?

 

K

Du må ha en skjerm som har samme oppløsning som på den bærbare, altså hvis du har XGA-oppløsning (1024x768) på den bærbare må du ha native oppløsning på 1024x768 på den eksterne LCD-skjermen, noe stort sett bare 15" LCD-skjermer har i dag.

Lenke til kommentar

Har ikke DVI på bærbar'n nei. Har sett LCD skjermer med analogkabel som ser bra ut på stasjonære maskiner, men jeg er litt redd for at det ikke blir bra nok med bærbar'n.

 

Må jeg ha samme oppløsning? Er ikke noe problem å ha forskjellig oppløsning på bærbar og ekstraskjermen. Hvertfall ikke rent teknisk sett, men det er kanskje noen andre argumenter mot det?

 

K

Lenke til kommentar

Jeg har en Eizo Flexscan L557 (oppløsning 1280*1024)og samboeren min pleier ofte å koble sin 12" powerbook (oppløsning 1024*768) uten at jeg har merka antydning til problemer.

Bruker analog tilkobling til den bærbare selv om den har støtte for dvi fordi jeg ikke gidder å skru ut kabelen fra min egen maskin hver gang vi skal se film fra hans.

 

Men, brukte integrert intel-skjermkort før på denne skjermen, og merker at det er stor forskjell i bildekvalitet fra analog med integrert til analog med eksternt skjermkort.. selv på bare enkel surfing.

Lenke til kommentar

Håi, nå kom det mange innlegg på en gang her!

 

Bærbar'n takler vel inntil 1600x1200, 1280x1024 kjører jeg nå... på ekstern skjerm.

 

Q17s skjermen min ble som sagt dårlig på denne utgangen. Derfor lurer jeg på om noen har noen erfaringer med hva som funker bra (dårlig).

 

L557 funker altså dårlig, og det er litt kjiipt for det var en klar kandidat. Noen andre som er enige/uenige i Bergtora sin erfaring?

 

josteinsen:

Det fungerer bra med Hansol'en altså? Merker du forskjell med skjermen koblet til bærbar kontra stasjonær? Thinkpad'en din har vel et ATI skjermkort? Er muligens bedre kvalitet på dette!?

 

Knut

-som tar imot flere erfaringer

Lenke til kommentar

hm.. må ha formulert meg dårlig her.

 

L557 funker bra!

 

Men, man merker alltid forskjell på integrert skjermkort og vanlig skjermkort på billedkvaliteten, det gjelder alle skjermer. Var min stasjonære som jeg endelig har putta et ordentlig skjermkort i sånn at jeg merka forskjellen....

 

Jeg har hatt Q17S før, og hadde et gammelt skjermkort med bare analog utgang, den var rett og slett forferdelig! Leverte den tilbake, og kjøpte L557 i steden, og er storfornøyd nå.

 

(Maskiner denne skjermen er brukt på: en gammel stasjonær med Matrox millenium 200 (funka strålende med L557, Q17S var ubrukelig), integrert intel extreme grafic 2 (funka helt greit, men merka dårligere billedkvalitet enn med matrox-kortet), radeon 9600 både analog og dvi (merker nesten ikke forskjell på analog og dvi, men merker enorm bedring fra intel extreme grafic), powerbook med 32mb fx5200 (fungerer strålende, selv med analog tilkobling))

 

Edit: har bare prøvd gamle maskina mi med Q17S, så alle de andre erfaringene nevnt over der gjelder for L557. For meg var byttet mellom Q17S og L557 som å gå fra ****** til himmelen omtrent... såpass stor er forskjellen i analog kvalitet på de to skjermene. Til og med en 15 år gammel 14" crt er bedre enn Q17s når det kommer til analog tilkobling (i hvertfall følte jeg frustasjonsnivået omtrent likt ved bruk av den skjermen)

Endret av Bergtora
Lenke til kommentar

Hei!

 

 

Jeg har en samsung syncMAster 171s som jeg har kobla til min bærbare hp pavilion ze 5244. Kjører 1280*1024 på lcd skjermen mens den bærbare skjermen kjører på 1024*768. Bildet på lcd'en er av veldig fin kvalitet så jeg tror ikke det har noe å si.

 

Har en i familien som kjøpte stasjonær dell pc uten skjerm også kjøpte hun samme lcd skjerm som meg. Og hun har dårligere bildekvalitet. Tror det har noe med at hun har nvidia 5200 eller hva det nå heter ...

 

Mvh,

 

jmw

Lenke til kommentar

Bergtora:

Så Eizo'n funker bra med integrert intel skjermkort ja. Leste dette avsnittet ditt og regnet med at det ville bli for dårlig med eizo og integrert intel.

 

Men, brukte integrert intel-skjermkort før på denne skjermen, og merker at det er stor forskjell i bildekvalitet fra analog med integrert til analog med eksternt skjermkort.. selv på bare enkel surfing.

 

Men mener du at denne kombinasjonen fungerer bra så er den kanskje verdt et forsøk.

 

JMW:

Hva slags skjermkort har du? Gidder ikke sjekke selv :) Prøvd skjermen på stasjonær maskin med bra skjermkort? Stor forskjell?

 

K

Endret av enemigo
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke tro at det er så mange andre skjermer som fungerer bedre med integrert skjermkort i hvertfall, så er i første rekke skjermkortet som setter grensa for hvor god billedkvalitet du kan få, ikke skjermen. Og etter det jeg har lest er L557 en av de få skjermene som gir tilnærmet dvi-kvalitet ved analog tilkobling.

Jeg har store problemer med å se forskjell selv i hvertfall.

 

Det jeg la i at jeg merka forskjell var at jeg med mitt gamle integrerte matrox-kort fikk god nok billedkvalitet til å lese skriftstørrelse 6 og 7, noe jeg ikke fikk med det integrerte skjermkortet, men som jeg fikk igjen når jeg fikk radeonkortet. Men det integrerte skjermkortet funka greit nok til å se film og lese vanlige skriftstørrelser.

 

Har ei venninne med en Samtron 15" lcd og integrert skjermkort av typen SiS Real 256E, og hu kan ikke se film en gang på skjermen sin, fordi små detaljer som f.eks ansikter i bakgrunnen bare blir til firkanta dotter. (stasjonær maskin dette også)

 

Mens min erfaring med Q17S var elendig fargegjengivelse, ujevn belysning, og at det var umulig å bli kvitt "bølger" som gikk på kryss og tvers av skjermen. Har aldri hatt noen lignende problemer med L557

 

Hva slags bærbar har du forresten?

 

Ble kanskje litt mye utenom dette her, men konklusjonen min er at du er med en L557 så vil du mest sannsynlig få maks billedkvalitet av det skjermkortet er i stand til å gi deg uansett skjerm.

 

L557 er litt dyr og har vært litt vanskelig å få tak i i det siste, men du kan jo spørre noen bak "Den store lcd-testen" om de har andre gode analog-skjermer å anbefale som er lettere tilgjengelig.

Lenke til kommentar

han har spørt meg og jeg er helt enig i det du skriver bergtora.

 

Alle de tre som vi dro ut i konklusjonen er bra på analog tikobling, men når jeg testet med min Acer Travelmate 663, var det et tydelig fall i kveliteten. NÅ er kanskje vi superkresne, men jeg kommer aldri til å bruke min bærbare mot noen av mine skjermer.

 

 

Gøy å se deg så aktiv frøken, du har posta mer i dag enn på mange uker :p

Lenke til kommentar

Næmmen, er du her også Øyvind :)

 

Bergtora:

Takk for svar. Da regner jeg med jeg skjønner hva du mener :) Har en dell-maskin (d500). Blir vel til at jeg tar en tur til datakjeden og prøver. Måtte bare finne ut om det var noe vits i det hele tatt. Vurderer å pensjonere stasjonæren og selge unna litt deler, må bare forsikre meg om at jeg overlever kun med bærbar (med hensyn til blidekvalitet på ekstern skjerm)!

 

Knut

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...