Gå til innhold

Harddisk tatt kvelden


Ekko

Anbefalte innlegg

En "lang" historie med et spm på slutten. Hopp over den for kort varianten og et spm.

 

Historien begynner :w00t:

******************************

En nær bekjent (SE: min kommende svigerfar :dremel:) skulle fikse PC :cry: og fikk tips om at dersom han hadde en disk han ikke brukte fra en gammel PC kunne han koble denne på den PCen han bruker til daglig.

(Jeg kaller fra nå denne harddisken fra den gamle PCen 2GB og harddisken som stod i den han bruker til daglig 10GB (ja, de er noen år gamle))

 

Så han plukket strøm og kabel fra CD-rom'en og koblet på 2GB disken (på sekundær IDE). 2GB disken var av typen med åpen elektronikk på baksiden. Derfor var det ikke så lurt å legge denne på kabinettet med baksiden ned mot metallet :thumbdown: . Litt gnister og røyk senere var PC'en tilsynelatende død :( .

 

Da jeg kom dagen etter hadde han gitt opp hele greien (og faktisk kjøpt seg ny PC :thumbs: ) og lurte på om jeg kunne se på det. 2GB disken skjønte jeg at det var lite håp for, men den inneholdt ikke noe viktig, så den var egentlig bare boss. Når jeg koblet den fra, startet maskinen, men når den skulle boote fra 10GBdisken stoppet den med "non-system disk"- melding :angry: .

Man kunne da høre det var liv i disken, men det hørtes ut som et mekanisk problem, en svak periodisk klikkelyd. Jeg tok disken ut og prøvde den som slavedisk på min maskin, men opplevde det samme der (bortsett fra at maskinen tilslutt gav opp og forsatte som om disken ikke var tilstede).

********************************

 

Kortversjon

-10GB hardisk på primær IDE :yes:

-Verdiløs 2GB på sekundær IDE :dontgetit:

-2GB kortsluttes på kabinettet, røyk og gnister, rett i søpla :scared:

-10GB slutter å fungere, med mekanisk klikkelyd :no:

 

10GB inneholder endel word-dokumenter som selvfølgelig kun ligger på denne disken, som man vil ha ut, men ikke for enhver pris.

 

Min tanke var at det er elektronikken om styrer mekanikken i disken som har fått seg en overbelastning og at platene muligens ellers er uskadde og lesbarer. Jeg har egentlig ikke så veldig peiling på dette, så det er bare et lite tipp.

 

 

 

Så spm:

Vet noen om ca. hvor mye man måtte betale for å få noen til å trylle dataene frem igjen?

Og hvem som kan gjøre det?

 

 

Takk for all visdom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visste forsåvidt om IBAS, men lurte på om det fantes et mer "folkelig" konsept for disker som ikke har vært utsatt for branner, atombomber ol.

Slik jeg skjønner det er vel IBAS litt mer i mirakelbransjen sånnsett og prisene sikkert deretter. Men om man vi redde data fra disken man bare mistet litt i gulvet eller lignende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...