Gå til innhold

Konsert-bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har dessverre ikke stativ, og blir mye stress å få låne et (skal på byen osv før og etter konserten), så tror jeg satser på kun meg selv.

Har et Canon EOS300 (ikke digitalt) og skal kun ta bilder til å vise vennegjengen, og er derfor ikke superviktig at de er maksimale bilder, men hadde vært morsomt å fått til noen bra bilder. Har tenkt å ta en rull eller to med s/hv og en eller to med farger.

 

Hva er da den beste løsningen:

Med eller uten blitz?

Høy eller vanlig ISO-verdi?

Lukkertiden er vanlig?

 

Takknemlig for alle tips...

Lenke til kommentar

Jeg har kun et digitalt kompaktkamera på 4 mp (Casio qrw40) og bildene er kun for eget bruk, og jeg gidder ikke alltid å stresse med å komme meg helt frem til scenekanten for å ta bilder (er der jo først og fremst for selve konserten)

 

For å oppsumere:

-Bruk høy ISO

-rask lukkertid

-hold kameraet stødig

-ikke bruk blitz

 

 

problemer jeg møter på da er:

-når en ikke bruker blitz sliter autofokusen

-det er vanskelig å holde kameraet så stødig, men stativ er uaktuelt

 

jeg har derimot tatt opp noen meget vellykkede videosnutter som ble skarpe og fine, hadde bare vørt fint om stillbildene kunne bli like fine. Har jo tatt bilder med engengskamera opp i luften på som ikke viste seg å bli så alt for verst, og da burde det jo gå bra med digitalt, men uansett hvor mye jeg strever, og hvormange bilder jeg tar digitalt, blir det mye støy i bildet

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

da blir det nok høy ISO ja = dyre penger..... MEN TIPS: kjøper du svart-hvitt-film 1600ISO får du dem ganske billige! Mye billigere enn tilsvarende fargefilm. Da har du også sjans til å fremkalle dem på digre fotopapir billigere i ditt nærmeste mørkerom (de fleste skoler har det).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
-når en ikke bruker blitz sliter autofokusen

Blitsen har vel ingenting med autofokusen å gjøre...

men uansett hvor mye jeg strever, og hvormange bilder jeg tar digitalt, blir det mye støy i bildet

Dette skyldes vel at ISO-verdien er stilt høyt for å kompensere for lavere lukkertid. Du kan ikke få alle disse faktorene perfekte uten å bruke tullete mye penger på fotoutstyr. Du blir rett og slett nødt til å ta et valg: uklare bilder på grunn av lang lukkertid, eller støy på bildet på grunn av høy ISO.

 

da blir det nok høy ISO ja = dyre penger..... MEN TIPS: kjøper du svart-hvitt-film 1600ISO får du dem ganske billige! Mye billigere enn tilsvarende fargefilm. Da har du også sjans til å fremkalle dem på digre fotopapir billigere i ditt nærmeste mørkerom (de fleste skoler har det).

Tror det var snakk om digitalt her ja ;)

 

Fungerer dårlig med tradisjonell film da...

Lenke til kommentar
.....

Har et Canon EOS300 (ikke digitalt) og skal kun ta bilder til å vise vennegjengen, og er derfor ikke superviktig at de er maksimale bilder, men hadde vært morsomt å fått til noen bra bilder. Har tenkt å ta en rull eller to med s/hv og en eller to med farger.

.....

Dreier seg om analogt kamera.

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Ser ut til at det er blanding av begge sorter kamera...(trådstarter hadde imidlertid digitalt), men det er vel ikke så farlig, de samme tipsene gjelder.

 

Uansett; tipset er vel å bruke høy ISO (på mørke konsertbilder må man regne med det, og litt støy, men SLR er ihvertfall overlegent på dette), maksimal blenderåpning, og prøv gjerne +1 på eksponeringa hvis kameraet tar for mørke bilder. Lukkertida bør helst være 1/brennvidden eller raskere..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...