Gå til innhold

Socket ?


Freqtal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ka e egentlig forskjellen på de forskjellige Socketene? :dontgetit:

Socket A: Duron og Athlon xp. 32-bits. Dual channel.

 

Socket 754: Athlon 64. Yter bedre enn socket A. 32 og 64-bits

 

Socket 940: Opteron og FX. Yter best, men krever reg minne. Dual-channel. 32 og 64-bits.

 

Socket 939: A64/FX. krever ikke reg minne. dual-channel.

 

Se her for detaljer.

Lenke til kommentar
Socket A: Duron og Athlon xp. 32-bits. Dual channel.

Å nevne dual channel er vel litt feil når man snakker om Socket A.

Socket A baserer seg jo på en fsb mot chipsetet som igjen er koblet på minnet. Så om man har single channel, dual channel (eller quad-channel for den sak skyld), så har det null og niks å si for fsb'en til Socket A.

 

 

Socket 940/939/754 baserer seg jo på at minnebussen går direkte via socketen + noen Hypertransport porter, så her er pinneantaller avhengig av om det er single channel(754) eller dualchannel (939/940).

 

edit: typo

Endret av johneinar
Lenke til kommentar
Hvilken socket bør eg satse på ? Socket A holder jo på å dø ut på en måte, har jo nesten "vart" i 3 år... bør eg heller satse på Socket 754 ?  :ermm:

Nesten Vart i 3år?, det tar du feil. det har vart Lenger enn det, husker det fantes socket A i år 99/00 ihvertfall

Jeg har hørt rykter om at det hadde varet i 5 år eller noe.

 

Edit: Det blir jo 99/00 i 2005 jo :p

Endret av AMDguru1
Lenke til kommentar
Hvilken socket bør eg satse på ? Socket A holder jo på å dø ut på en måte, har jo nesten "vart" i 3 år... bør eg heller satse på Socket 754 ?  :ermm:

Nesten Vart i 3år?, det tar du feil. det har vart Lenger enn det, husker det fantes socket A i år 99/00 ihvertfall

Jeg har hørt rykter om at det hadde varet i 5 år eller noe.

Se lengre oppe... har rettet det no :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvilken socket bør eg satse på ? Socket A holder jo på å dø ut på en måte, har jo nesten "vart" i 3 år... bør eg heller satse på Socket 754 ?  :ermm:

Nesten Vart i 3år?, det tar du feil. det har vart Lenger enn det, husker det fantes socket A i år 99/00 ihvertfall

Jeg har hørt rykter om at det hadde varet i 5 år eller noe.

Se lengre oppe... har rettet det no :thumbup:

Hehe, så det ikke ;)

Lenke til kommentar
vell.. dere har feil begge 2. AMD startet ikke på SocketA. De startet med SLOTa.

Så jeg husker ikke hvor gammelt SocketA er ,men det er langt ifra nytt.

Slot A er noe helt annet, det er jo sånn prossesor som linger en kjempe minne-brikke det. det var ikke det vi ville vite. vi snakket om hvor gammel Socket A var, ikke Slot A, men det er ihvertfall 4år gammelt vil jeg tro.

Lenke til kommentar

AMD K7 (Athlon) ble først lansert på Slot A, kan godt stemme det var på sensommeren, prossessorene begynte ihvertfall å dukke opp nærmere jul 1999. Jeg bygde meg maskin med 500MHz Athlon Slot A i februar 2000, det var kremen det gitt! Man fant Slot A prosessorer opptil 750MHz på det tidspunktet. Slot A fikk en kort levetid, Socket A dukket opp allerede rundt sommeren 2000.

 

Laveste hastighet på en socket A prosessor var 600MHz Duron, husker jeg kjøpte en 700MHz Duron høsten 2000 og klokket den til 1GHz med ei bråkete Thermaltake Super Orb på. GHz grensen var virkelig magisk å bryte!

 

Mao. Socket A har eksistert i 4 år.

Lenke til kommentar
AMD K7 (Athlon) ble først lansert på Slot A, kan godt stemme det var på sensommeren, prossessorene begynte ihvertfall å dukke opp nærmere jul 1999. Jeg bygde meg maskin med 500MHz Athlon Slot A i februar 2000, det var kremen det gitt! Man fant Slot A prosessorer opptil 750MHz på det tidspunktet. Slot A fikk en kort levetid, Socket A dukket opp allerede rundt sommeren 2000.

 

Laveste hastighet på en socket A prosessor var 600MHz Duron, husker jeg kjøpte en 700MHz Duron høsten 2000 og klokket den til 1GHz med ei bråkete Thermaltake Super Orb på. GHz grensen var virkelig magisk å bryte!

 

Mao. Socket A har eksistert i 4 år.

hehe. jeg gjorde noe lignede. En Duron600@1038. Det var sjukt mye for den tiden.. og jeg husker jeg skrøt til alle at jeg hadde 1ghz. Alle andre hadde jo 600mhz og det var jo skikkelig bra. Men de fleste trodde maskinen min var dårlig siden jeg hadde 15" skjerm.. husker den tiden ja..

 

Men jeg kjøpte også en Duron750 når den 600`en knakk. Den nådde jeg til 1068mhz. Var heldig med duron maskinene mine ja :D

Lenke til kommentar
Den nådde jeg til 1068mhz.

Får jeg lov og iritere litt? Jeg har nådd 1069.7Mhz med min Duron 750mhz! :p

 

ja jeg også husker det, at hvis man hadde dårlig skjerm jeg også 15''. så sa de at du hadde dårlig data....jaja det er vel ikke alle som tenker klart! :laugh:

Hah. Jeg nådde 1200mhz med min duron 850mhz :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...