Gå til innhold

Landminer


Anbefalte innlegg

Bush vil ikke slutte å bruke landminer. Det er jo en kjent sak at miner går mer ut over sivile enn militære, og at de er et ****** å fjerne etter krigen er ferdig.

 

De argumenterer med selvdestruerende miner, men fakta er jo at disse er like farlige som "dumme"-miner. Man vet aldri om de faktisk har destruert seg selv eller ikke, og kostnadene for å fjerne dem er like høye.

 

Kan noen forklare meg hva det er som er så forferdelig bra med landminer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan noen forklare meg hva det er som er så forferdelig bra med landminer?

Selv ikke Bush kan vel det.

 

Det eneste må være at de kan gi beskyttelse rundt baser osv, men det er jo ikke der de putter de. De blir jo plantet rundt landsbyer også videre, der de vet at vanlige folk går.

 

KRIG ER KJIPT....

Lenke til kommentar

Fordelen med landminer er at du kan minelegge eit område og då veit du at alt som beveger seg i det området vil dø, (eller i alle fall miste eit bein eller to). Det er nokk ein grunn til at ingen har lagt ut miner på eiget land i krig. Er enkelt og legge ut miner i eit anna land for då slepper du problemene med dei etter krigen. Overlat dritten til noken andre. Slik at du slepper og rydde.

 

 

 

"Can`t anybody else do it?" - Homer Jay Simpson

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar
Fordelen med landminer er at du kan minelegge eit område og då veit du at alt som beveger seg i det området vil dø, (eller i alle fall miste eit bein eller to). Det er nokk ein grunn til at ingen har lagt ut miner på eiget land i krig. Er enkelt og legge ut miner i eit anna land for då slepper du problemene med dei etter krigen. Overlat dritten til noken andre. Slik at du slepper og rydde.

Det er en fordel, men spørsmålet var om noen kunne si noe som var bra/positivt med landminer.. :p

Lenke til kommentar

I spill så er miner ofta bra. Setter de strategiske steder, og vips så er hele hæren ødlagt. I beste fall da. Om ikke hele hæren blir ødelagt så går en ikke over mine feltet med resten vertfal, en kan jo rydde de, men det tar jo tid. Dermed har man fåt en angripende finde til å måtte komme den veien en selv vil de skal komme, og da har man alle fordeler med å kunne planlegge et bra forsvar.

 

Ville tru dette gjelder for virkeligheten også. Skjelden noen mister hele hæren da. Var noen som lurte på hva fordelene var.

 

 

 

 

Har som regel pleid og forby miner mange ganger i spill vi. Er et skjedelig våpen. Plutsetlig har man traska innn i et mine felt, og dermed mista halve hæren. Det er lite morro.

 

 

 

 

 

Lit merkelig innleg kanskje, men, men.

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hva det er som er så forferdelig bra med landminer?

 

Sinker motstanderen betraktelig. Veldig veldig veldig billig. Veldig effektivt i forsvar av baser, grenser, og leirer.

 

Fordelen med landminer er at du kan minelegge eit område og då veit du at alt som beveger seg i det området vil dø, (eller i alle fall miste eit bein eller to). Det er nokk ein grunn til at ingen har lagt ut miner på eiget land i krig. Er enkelt og legge ut miner i eit anna land for då slepper du problemene med dei etter krigen. Overlat dritten til noken andre. Slik at du slepper og rydde.

 

Miner dreper ikke mye, de hindrer motstanderen i å rykke frem til passasje/feltet er ryddet. Det er mange som legger miner ut i sitt eget land, hvorav de fleste følger NATO standard mønster. Miner er ikke det største problemet, da minefelt som regel er merket. Det som dreper og som ingen vet hvor ligger, er så kalte klase bomber (cluster bombs), hvorav en stor % ikke går av, men er veldig ustabile. Det er vanlig at fly slipper disse over "tomme" områder hvis de ikke får brukt dem opp, da de er så ustabile at piloten ikke vil lande med dem. Disse blir kalt UXO (Unexploded Ordenance).

Lenke til kommentar
Bush vil ikke slutte å bruke landminer. Det er jo en kjent sak at miner går mer ut over sivile enn militære, og at de er et ****** å fjerne etter krigen er ferdig.

 

De argumenterer med selvdestruerende miner, men fakta er jo at disse er like farlige som "dumme"-miner. Man vet aldri om de faktisk har destruert seg selv eller ikke, og kostnadene for å fjerne dem er like høye.

 

Kan noen forklare meg hva det er som er så forferdelig bra med landminer?

Jeg er ikke for miner. Men når statene får til å fly et ubemannet bombefly, fra gokk over til der borte hvor pepperen gror, ved 50.000+ fot, stealth, å slippe bombene med kirurgisk presisjon (tenker da på når de sprengte de mange grottene de trodde Osama Bin Laden gjemte seg) - så får de til å sette på en moderne 'egg timer' som destruerer minene ved en gitt dato.

 

Miner med en expiration date og en fail safety atributt synes jeg virkelig er greit. Men jeg synes også at det bør brukes med sterkt omhug. Sånn at det ikke bare er å plassere de rundt om kring utenfor landsbyer.

Lenke til kommentar

Problemet er at det garanterer ikke at alle er sprengt. 150 land har undertegnet avtalen om ikke å bruke noen form for landminer.. hjelper svært lite på situasjonen at Bush åpner for å bruke et ubegrenset antall av dem.

 

Clinton tok sikte på at USA ville slutte med landminer innen 2006. Ser ut til at dette har fått seg et alvorlig skudd for baugen nå. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Bush er en idiot.

at han ikke har blitt drept enda er et under.

han burde bli drept straks.

mon tro hvorfor det bare er idioter som blir presidenter og slikt?

enda en gang.. bush er en idiot, det er idiotisk å forby homser å gifte seg.

enda en gang, bush er en idiot, det er idiotisk å ikke forby landminer, og det er enda mer idiotisk å faktisk gå inn få å få plantet landminer..

Lenke til kommentar
Bush er en idiot.

at han ikke har blitt drept enda er et under.

han burde bli drept straks.

mon tro hvorfor det bare er idioter som blir presidenter og slikt?

enda en gang.. bush er en idiot, det er idiotisk å forby homser å gifte seg.

enda en gang, bush er en idiot, det er idiotisk å ikke forby landminer, og det er enda mer idiotisk å faktisk gå inn få å få plantet landminer..

Bush er en puritaner. Ferdig med den saken. Intellekt eller ikke intellekt - husk at heller ikke alltid er intellekt lik visdom. Quisling har hittil Norges beste grad i forsvarshistorien - kan du sette dette sammen med resten av ham? Han var ingen dumrian, men det hindret ham ikke - stort sett er det de smarteste som begår de verste handlinger.

 

Jeg er uenig i at det bare er dumrianer som blir valgt til presidenter, eller andre statsoverhodetitler. Var Clinton dum? Nei. Er Silvio Berlusconi dum? Nei. Er han en god person? Jeg vil ikke si det, nei. Det er vanskelig å sette likhetstegn her. Mye kreves til å bli valgt som leder - noen steder er det bare penger og ære, det er riktig - Ronald Reagan var virkelig en idiot.

Lenke til kommentar

Land miner er billig, og har først og fremst avskrekkende effekt. Fine å bruke på grenseoverganger etc i land i tredje verden. Dessuten tror jeg at gutta i det hvite hus ser at en underskrift på et papir ikke tryller bort landminer, dessverre. Landminer er praktisk og billig, men moralsk og etisk er det verre. Men det samme gjelder jo atomvåpen..så hvorfor ikke forby de? Urealistisk.

Og, Ronald Reagen er Rå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...