Gå til innhold

Dårlig ytelse på harddisk


Anbefalte innlegg

Heihei....

 

Sitter med et problem som irriterer vettet av meg.. Når jeg sitter sånn som nå, litt surfing, CM03/04 og litt musikk så går alt som det skal. (se forøvrig profil for specs), men med en gang jeg skal f.eks. brenne noe så vil bufferen i nero gå opp og ned som en jojo... I løpet av brenningen (ca 3min) så blir bufferunderrun unngått 70-90ganger (!)

 

Starter opp AIDA32 og kjører linear read test på harddiskene mine (2 * WD caviar 120GB m/8MB cache) så vil den testen ta over 40 min å fullføre, og den går sinnsykt tregt. alle de andre testene som kan taes fullføres på 4-5min (ca)

 

Jeg begynner såklart å lure.. er det harddiskene? begge to?`som holder på å ta kvelden, eller kan det ha noe med Chipsettet å gjøre? det er forøvring et Gigabyte K8N hovedkort, med nforce3 chipsett..

 

Har tatt screenshot av aida32,men ingen plass å legge ut så om noen kan hjelpe meg med det så hadde det vert glimrende.!

 

Ja, btw, når jeg brenner så kan jeg ikke bruke PCen til noe som helst annet, for da vil det hakke, musikken skurrer og musen lagger..

 

Så om noen har en fornuftig løsning på dette, da vil jeg bøye meg i støvet:P

 

-Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Samsung DVDspiller... men hva har det med saken å gjøre?

 

ja, en ting til: Avogtil kan det høres ut som om harddisken starter og stopper om du skjønner, som om noen sitter med en bryter å leker seg med strømmen, uten at diskene blir brukt.

 

-Stian

 

edit: resultat:

 

disk 1: lesehastighet: MAX: 50,4MB/s, MIN: 28,2MB/s, SNITT: 41,6MB/s

Random access time: 14,1ms, Read burst speed: 93,3MB/s

 

disk 2(uten OS): Lesehastighet: MAX: 51,0MB/s, MIN: 28,4MB/s, SNITT: 43,0MB/s

Random access time: 13,4ms, RBS: 86,8MB/s

 

Grafen ved begge diskene går nedover til lenger "ut" i disken programmet leser.

Endret av fight
Lenke til kommentar

Ja har skannet for virus og spywares... er nettopp reformatert i tillegg...

 

Det med hastigheten.. om du har mulighet til det så kan jeg sende deg noen bilder av den "linear read" testen i AIDA32 så kan du se der... for der er ikke alt som det skal..... men nå går jeg å legger meg så det får vi ta i morgen.. så om du kan gi meg e-post adressen din så skal jeg sende de til deg i morgen..

 

-Stian

Lenke til kommentar

Har du prøvd en annen windows versjon, evt nyinstallasjon?

Har hatt et lignende prøblem - brenneren ville ikke brenne uten buffer underrun i mer enn 24x i en win2k og det gikk enda verre i en winXP som var lagt inn som oppgradering av 2k, men i en fresk install av winXp så funker det helt problemfrit i 48x uten noe tegn til buffer underruns...

Lenke til kommentar

Taz: grafen ser noe slik ut ja, men prøv i aida32 du da. å se hvordan linear read testen går med deg. Den går ikke som den skal her, skal teste å koble fra dvd-spilleren å se hva som skjer.

 

vehitman: har hatt WinXP før, men kan ikke si noe om situasjonen der, for det husker jeg ikke. Ble bare så forbanna lei av XP så derfor la jeg inn 2000 for litt forandring. Så skal prøve å ta en "fresk" XPinstall etterpå å se hva som skjer da..

 

-Takker for alle svar så langt!

 

-Stian

Lenke til kommentar

Nå har jeg fjernet DVD-spilleren fra systemet, men alikevel lagger hele systemet og musikken skurrer å sånn som nå så hkan jeg skrive flere setninger uten at de vises på skjermen før etter en stund.. dette gjør da at jeg ikke kan bruke pcen noe særlig mens jeg brenner.. Har WD noe program som sjekker HDene?

 

-Stian

Lenke til kommentar
Prøvd scandisk i vindows?

 

http://support.wdc.com/download/#diagutils

Prøvde det WDC programmet, og det fant ingen problemer. Ingen som tror det kan ha noe med chipsettet å gjøre? andre med samme hovedkort her inne?

 

jaja...får vel bare leve med det da, om ingen flere har noie fornuftig å si om saken.

 

TAKK så mye til Taz, som har vert til god hjelp, men dessverre så er problemet der enda.

 

-Stian

Lenke til kommentar

Hvordan er det med ide-kanaler etc? en ide-kanal er ikke raskere enn tregeste enheten på den. Hvis brenneren da f.eks. er ata33 vil disken på samme kanal kjøre den hastigheten, men på den andre siden tyda jo ikke de hastighetsmålingene på det akkurat. Men uansett, står brenneren på egen ide-kanal, eller sammen med en av diskene? Er DMA aktivert?

 

jeg hadde det samme problemet, og alt ble bra når jeg smelte alle enhetene på separate kanaler.

Lenke til kommentar

Har du innstalert nyeste nforce HK driverene??

 

Sett HDen(systemdisk) på en kabel og brenneren på den andre og prøv... koble fra resten..

Funker ikke noe av dette så tror jeg nok at det er brenneren din som er fucked rett å slett..

Prøv da brenneren i en anna maskin...

 

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar

Taz:

Dersom jeg bruker de nyeste nforce drivere (3.13) så får jeg problemer med lydkortet(audigy 2) da vil ikke windows laste lyddrivere å stopper i oppstarten.!

 

RolloThomasi:

De to harddiskene står på en kabel og dvd-spilleren som slave for brenneren.

 

Andre som har problemer med nforce 3.13 og audigy2 lyddrivere?

 

-Stian

Lenke til kommentar

Jeg bygde en PC med Gigabyte (socket A)kort for kort tid siden.

Den virket bra men var treg......

Viste seg at jeg måtte justere i BIOS.

Husker ikke spesifikt hva jeg gjorde, men....

Når den stod i normal modus ville ikke harddisken lese mere enn 14MB sek.

Når jeg satte den opp et nivå (turbo??) leste den 54MB sek..

 

Vet ikke om du har prøvd dette men etter det ble justert funket PC'n perfekt...

Lenke til kommentar

Andre som har problemer med nforce 3.13 og audigy2 lyddrivere?

 

-Stian

Prøv å bytt pci slott til lydkortet ditt, kan virke som du har noen dårlige drivere som ikke liker å dele samme IRQ. Kan og hjelpe å oppdatere audigy kortets drivere.

Har byttet pci slot på lydkortet. fikk samme problemet med det gamle hovedkortet mitt og nforce 3.13 driverene.. holder for øyeblikket på å oppdatere lydkortdrivere.

 

her er screenshot fra aida32:

 

Linear Read

 

Quick Linear Read

 

Noen som kan kjøre de samme testene å se om "linear read" tar like lang tid med dere?

 

-Stian

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...