Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
' date='26/02/2004 : 23:06'] Jeg har en guide som jeg skrev for et LAN for en kort stund siden, men den viser hvordan du setter det opp (i grove trekk).

 

Spørsmål 1; Har du DC++ installert på maskinen din?

 

Edit: Jeg kan gjerne hjelpe deg over MSN? :)

kan man stole på deg da har ikke ionnstalert enda men kansje du kan hjepe meg :yes:

Lenke til kommentar

Vel, kan gjerne ta en kort guide her.

 

-- Innledning til DC --

Direct Connect er egentlig et program som ble laget av Neo-Modus for ca 1-2 år siden, men dette har i "senere tid" blitt utkonkurrert av DC++ og oDC, bl.a. pga. bedre stabilitet, og bedre funksjonalitet.

DC kan ligne veldig mye på IRC - det er en rekke forskjellige servere, og man kan velge hvilke servere man kobler seg til. Når man først er koblet til en server, kan man ikke se andre brukere enn de som er på den serveren, så man kan bare laste ned fra de som er på serveren(e) du er på.

Dette er forholdsvis greit, fordi da er man ikke avhengig av en spesiell "sentral" man kobler seg opp mot.

 

Det man bør ha i bakhodet, er at disse HUBene styres av individuelle personer som lager sine egne regler. Blant disse reglene, er (den viktigste) HVOR MYE DU DELER. HUBer har en minimumsgrense som varierer fra HUB til HUB. Noen har 100MB, noen 1GB, 5GB, 10GB, 20GB, 50GB, 100GB, 200GB, 500GB (og slik fortsetter det - ALT avhenger av personene som styrer HUBen.

 

 

 

1. Last ned DC++

Denne kan du finne på http://dcplusplus.sourceforge.net (eller direkte URL.

 

Regner med at du klarer installasjonen relativt greit selv, så fortsetter videre til når du først har startet programmet.

 

 

2. Sett opp din brukerinformasjon

Dette gjør du altså da ved å gå på File->Settings.

Her setter du opp ditt kallenavn (du trenger ikke skrive e-mail. dersom du gjør det, bør du være obs på at den vil være synlig for andre brukere), og en liten beskrivelse av det du deler (dersom du vil).

 

Du får også et valg mellom "Active Connection" og "Passive Connection". Dersom du sitter bak en firewall/router, er det lurest å bruke Passive Connection. Du bør da være OBS på at du ikke har muligheten til å laste ned fra andre brukere med passive connection.

 

Dersom du tror dette ikke er noe problem, velger du ganske greit Active Connection.

 

3. Hvor skal tinga jeg laster ned havne hen?

Fortsatt i settings-dialogen? Flott! Der går du på Downloads-tab'en, og velger en mappe du skal laste ned til øverst. I feltet nedenfor, kan du skrive inn hvor ufullstendige filer lagres. (Det er veldig greit å ha de 2 mappene avskilt fra hverandre, så det er lettere å holde oversikten over ting.)

 

4. Men hva vil jeg dele?

Dette velger du på Sharing-tab'en. Der kan du legge til mapper som du skal dele. Jeg råder deg på det sterkeste - IKKE del systemmapper som C:\. Når du deler en mappe, har ALLE tilgang til ALLE filene som ligger i denne mappen. (personlige dokumenter, passordfiler, etc). Nei, lag heller en egen mappe der du har alle de LOVLIGE godsakene dine (som hjemmelaget musikk du vil dele med omverdnen).

 

Inne på sharing-tab'en, er det også en god fordel å sette opp antall "Upload Slots". 3 bør være et veldig greit tall, da dette er et "krav" de fleste HUBer har.

 

 

Da bør egentlig alt være satt opp.

Da kan du gjerne gå på Hubs->Public Hubs oppe på menyen (ved "File"), og velge Public Hubs. Da bør du få opp en rekke HUBer. Dersom du ikke får opp noen, er det sannsynligvis et problem med serveren der DC++ laster ned HUBlisten sin fra. Men fortvil ikke! Man har et bredt utvalg av steder der DC++ kan laste ned sin dyrebare HUBlist fra.

Deretter, er det bare å velge seg en HUB (der du føler du tilfredsstiller kravene for å være - Husk; De fleste (alle) HUBer har en MINIMUMSGRENSE på hvor mye du deler ut), og trykke Connect.

 

Kos deg (Ha forbehold om at det trolig er noen feil i denne guiden. Hovedsaklig pga. jeg bruker oDC til vanlig, og fordi jeg skrev denne guiden "nå i farta".)

Håper denne guiden har vært til hjelp for deg.

Er det noe du lurer på, er det bare å spørre her, eller å sende meg en PM.

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

Trykk på forstørrelsesglasset - da kan du søke etter noe.

 

Men husk: Den søker etter filer som inneholder det du skriver.

 

Hvis du skriver "bæsj tiss", viser den filnavn som inneholder ordene BÆSJ og TISS (f.eks her-er-bæsj-og-tiss.txt", men den viser IKKE filer som bæsj.txt.

 

 

Og dersom du ikke får opp noe når du søker (og du er tilkoblet en HUB), prøv å gå i settings og bytte til passive.

 

Noe av det som også er flott med DC, er at du kan koble deg opp mot brukere, se igjennom det de deler, og laste ned det du ønsker. Dette gjør du ved å høyreklikker i userlista på en bruker, og velge "Browse files" :)

 

men nå legger jeg meg. nattinatt :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...