Gå til innhold

Test av Thermaltake Spark 7+


AndersT2

Anbefalte innlegg

Kjøpte Thermaltake Spark 7+ for en stund siden:

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=A1715

 

Og her en min oppsummering av den etter 2-3 månders bruk.

 

Mitt oppsett:

 

Abit IT7-Max

Pentium 4 - 2.8 GHz/533 FSB

Chieftech Kabinett (midi-tower)

4 Kabinett Vifter

Sapphire Radeon 9800 Pro

 

 

Denne kjøleren har 3 forskjellige styrings muligheter som medfølger i pakken:

 

1-Styring fra 5 1/4" Brønn - 1300-6000 RPM

2-Styring fra PCI kort plass - 1300-4000 RPM

3-Automatisk via føler - 1300-6000 RPM

 

Jeg valgte å kjøre med alternativ 3, så slipper jeg å "glemme" å sette opp farten under krevende operasjoner.

 

Når CPUen blir var, høres det at viften gir fra seg mere lyd, men den blir aldri sjenerende, produsenten oppgir at den går fra 17 til 43 dB.

 

NB VIKTIG: Når du får eller ser på kjøleren, så sitter det en vifte beskytter på, denne hjelper til å lage en del støy, jeg valgte å skru vekk denne, men vær ops på at skruene også holder viften fast til kjøleren, så jeg fjernet aldri mer enn 3 skruer av gangen. Når denne var fjernet, var lydnivået på ett mye hyggeligere nivå.

 

Jeg har sjekket temperaturene med Aida, normalt lå den på 42 grader, og med belastning over tid var den kun oppe i 54, men lå for det meste på 52-53 grader, og da var det ingen sjenerende støy fra viften, bare en mild during. Jeg har ikke fått viften til å gå på mer en ca 4800 RPM, selv med topp temperatur.

 

Topp temperatur oppnådde jeg når jeg overklokket CPUen til 3.15 GHz, totalt uten noen form for stabilitets problemer, men til vanlig velger jeg å kjøre på 3.0 GHZ.

 

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale denne kjøleren, den funker meget bra, lavt støynivå, og den er faktisk meget billig. Det eneste minuset var at finishen på kobber blokken ikke var all verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig at den ikke gir mer enn 4000 RPM når du bruker regulatoren i PCI plassen, grunnen er at ved 6000 omdreininger bråker den sikkert noe jævlig, og når regulatoren er plassert bak der er det litt vanskelig å komme til for å skru ned, men ved 4000 RPM så er lydnivået bra nok, og den kjøler tilfredsstillende, som jeg skrev, ved full belastning var den sjeldent oppe i 4800, var nærmere 4000 for det meste, noe som er tilfredsstillende nok.

 

Jeg anbefaler at du bruker den med føler, men hvis ikke, og du vil ha mulighet for 6000, så bruk front regulatoren, hvis du har flere plasser igjen da.

 

 

EDIT: sjekket akuratt de som jeg ikke bruker, når du sitter med begge regulatorene forran deg, dra dreie hjulet av, så kan du dra selve bryteren, den som sitter bak dekslet ut, sitter løst, så kan du bare bytte med den som passer i PCI plassen, og vips så er de regulerbar opp til 6000.

 

NB: før du monterer kjøleren, ta av beskyttelses dekslet til vifta, den LAGER LYD, dette er ikke noe farlig, har gjort det selv, les over. Men hvis du er usikker test med først, jeg skrudde den av mens den var montert på CPU, ingen problemer.

 

 

 

Når det gjelder karakter, så vil jeg vel gi den 8 eller 9 av 10, dette er den eneste jeg har testet foruten boxed vifta, min bror har Zalman vifta, den store, som kjøler bedre, men så er den også en del tyngre.

 

 

EDIT 2: leste litt nøyere på esken, der stod det at for å få 6000 RPM, så kjører den på fult hele tiden, når man bruker brakettene, forran eller bak, så kjører den fra 1300 til 4800. Må vel ha husket feil, men mener jeg leste det jeg har skrevet over ett sted, sjekk nettsiden til thermaltake

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Ok, jeg monterte kjøleren for et par min siden.

Viftegrillen var ble selvfølgelig fjernet før den ble montert, og jeg valgte PCI styreren. Hastigheten varierer ikke før hjulet er 50% rundt, og på 45% så holder den ca samme volum som boxed kjøleren. Jeg kjører på 10-15% vridning, og CPU kjøleren er ikke lenger den mest støyende enheten i maskinen. Faktisk så er det en 19dB Papst vifte :) (Barebone med VGA Silence @ R9800p, 2.6HT)

 

En ekstremt bra kjøler til 200,- men de siste 2-3 tusen omdreiningene hadde jeg ikke trengt. Jeg vet ikke hva temp er fordi jeg må ta en biosoppgradering for å få annet enn -6 * som vises nå.

 

Hvordan er mulighetene for å bruke den andre kontrolleren på en annen vifte?

Vurderer å seriekoble den på +12v til en vifte og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Sensor egenskaper

Sensor type Winbond W83627HF

Sensor tilgang ISA 290h

 

Temperaturer

Hovedkort 29 °C (84 °F)

CPU 12 °C (54 °F)

 

 

Tror jeg trenger den bios oppgraderingen. (jeg har 1.04 mens 1.09 er ute)

 

EDIT: Seriekoblet akkurat 5.25 kontrolleren til + på et 9v batteri og satt dette på en vifte. Fungerer fint det.

 

Måler disse Ohm verdiene:

100% = 1-2 Ohm ~ 0

50% = 4.5k Ohm

0% = 9k Ohm

 

EDIT2: Den viften som følger med må virke på et enormt bredt spenningsspekter, fordi når jeg koblet dette rukkelet til PSU'en så ble spenningen allerede på 80% så lav på de to viftene jeg prøvde på at de døde.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Monterte i går AMD versjonen av denne, Vulcano 11+, hos en kompis. Det var 2 forskjeller som jeg kunne se, foruten feste. Selve viften var større som i seg selv sikkert er bra, slik at den støyer enda mindre.

 

Den andre forskjellen er ikke så positiv, hvis man skal bruke den automatiske modusen, så må føleren festes under selve prosessoren, altså i firkanten inni alle pinnene, og de 2 lederene må ligge mellom pinnene. Det virket som om det gikk greit, men syntes P4 løsningen var bedre. Men enda ett minus var at føleren var større en på bildet, noe som gjorde at den så vidt fikk plass under CPUen.

Lenke til kommentar

jeg har denne kjøleren, og eneste jeg kan si om den er at de regulatorene er dumme.

jeg bruker den som man har i en cd rom brønn, og pot-meteret regulerer egentlig bare helt midterst.

 

litt rart formulert kanskje men...

 

here it goes again:

 

når jeg skrur opp hastigheten, går skru knotten lett rundt til jeg kommer halvveis. da først merker jeg at den endrer motstand siden da først begynner den å endre hastighet. altså du skan skru denne knotten nesten 180 grader, men det er bare ca 20 grader som faktisk stiller på hastigheten. det gjør at det kan være litt unøyaktig. dog er det ikkenoe jeg plager meg over, det er det eneste negative jeg finner på den.

 

har ikke fått kjørt inn kjølepastaen riktig enda, så mine temps kommer senere hvis dem kommer i det hele tatt

Lenke til kommentar

Har Vulcano 11+, og den funker greit den, men man må være ops på og IKKE legge temp sensoren under cpu i "firkanten" da blir cpu'en skjeiv og kjølern blir ikke helt jevn med cpu-coren. Dette fører da til vesentlig dårligere kjøling!

 

Det du kan gjøre er og klippe ut en bit av den dobbeltsidige teipen og legge sensoren på oppsiden av cpu så tett inntil core som mulig.. Denne blir da liggende over cpu men underkjøleribba. Dette funket utmerket for meg:)

 

Sorry litt off-topic...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Flashe fra win... nei.

Hvis så er tilfelle at du ikke kan flashe bios i Windows på Abit sine hovedkort, så må jeg bare takke for informasjonen.

 

Det gir ihvertfall meg en grunn til å aldri komme til å vurdere Abit ved kjøp av nytt hovedkort. Å måtte kjøpe/installere floppy kun for dette hører jo ikke hjemme noe sted i år 2004.

Lenke til kommentar
Flashe fra win... nei.

Hvis så er tilfelle at du ikke kan flashe bios i Windows på Abit sine hovedkort, så må jeg bare takke for informasjonen.

 

Det gir ihvertfall meg en grunn til å aldri komme til å vurdere Abit ved kjøp av nytt hovedkort. Å måtte kjøpe/installere floppy kun for dette hører jo ikke hjemme noe sted i år 2004.

Wow, ikke missforså her. Det er ikke trådstarter som ikke kan flashe fra Win, men meg. Jeg har en CFI barebone som ikke støtter flash fra Win.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...