Gå til innhold

Problemer med å installere XP


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en 120gb western digital (den med 8mb cache)...

 

Hadde 2 stk 40gb IBM disker.

 

Har partisjonert 120 disken inn i to partisjoner med partition magic, en på ca 22gb, og en på ca 95. Partisjonene er formatert m/ NTFS, og den første av disse to partisjonene er satt aktive. I Partition Magic (7.0) så ble dette disk G og H uten at det skal spille noen rolle.

 

Kopierte over det jeg skal ha backup av fra de gamle diskene over på den 90gb partisjonen, og den minste av de to nye partisjoene er urørt. Den minste er også satt som aktiv partisjon, slik at jeg skal kunne installere nytt os på den.

 

So far, so good. Slo av maskinen, koblet vekk de to 40gb diskene, 120gb disken står nå som Primary Master (ide0), og Plextor CD-brenner står som Primary Slave.

 

Starter opp, booter fra win xp install cd, og den kopierer så over filene som den skal gjøre, alt går som smurt. Install programmet blir så ferdig med kopieringa, og PCn restartes, og der stopper det opp, får bare meldinga "os not found" eller.no.

 

Noen tips?

 

Har Epox 8rda+ hovedkort, ingen diskettstasjon (dvs, jeg har tilgang til en, men har ikke gidda koble den opp de siste to årene), 512 mb ddr, xp2500, gf4 ti4200..

 

tja.. kommer ikke på noe annet nå i farta som kan være til hjelp. Kom på at det kan være boot instillingene i bios som gjør at jeg ikke får dette til, så det skal jeg stikke å sjekke nå :).

 

Men tips tar jeg i mot uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, kontrollerte bios, rekkefølgen på boot er cd-rom, hdd-o, hdd-1, så alt skal være i orden der.

 

Denne gangen når jeg startet installasjonen, brukte jeg muligheten i installasjonsprogrammet til å slette c: partisjonen (som da er den samme partisjonen jeg satte aktiv som g: i part. magic, men nå er c: da de gamle partisjonene ikke vises da jeg fjernet de diskene fra kablene). Jeg la så til en ny partisjon som ble formatert m NTFS, og filene ble så kopiert inn som før. PCn retstarta, og nei, finner fortsatt ikke noe OS..

 

så nå sitter jeg bare å klør meg i hodet..

 

Som sagt, oppsettet mitt nå, som jeg prøver å installere Win XP Pro på, er en 120GB WD disk delt opp i to partisjoner, som ligger på IDE-0 (Primary Master), og en Plextor CD-brenner som IDE-0 (Primary Slave).

 

men det funker ikke, og jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil...

Lenke til kommentar

Kanskje et dustete spørsmål men...Er du sikker på at det er primærpartisjoner du har opprettet? ;)

Du trenger jo strengt tatt ikke Part. Mag. for å lage disse partisjonene.

Like greit å opprette en(C:) under install. av XP'n, så deretter opprette flere i diskbehandlinga, når XP er oppe og kjører. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...