Gå til innhold

Skjermkort ødela tvn?


sparks

Anbefalte innlegg

Kobla idag opp tven til pcen via en s-video kabel for å se en film men fikk bare dårlig bilde, så jeg prøvde meg å endre på instillinger, men til liten nytte.. Så resatt jeg instillingene og plugga ut ledningen og skulle se på tv vanlig... Nå får jeg ingen kanaler godt inn, har en annen tv i huset som funker perfekt på kanalene.. Alle kabler sitter godt i..

 

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

slabbedasken: S-video er et spenningssignal så det må ha en jordreferanse(2 faktisk, siden det er to signal), og denne overføres på to av pinnene... I såfall kan en jordingsfeil i tv'en føre til at tv'en får feil jordreferanse, og spenningen over kritiske komponenter kan bli for høy. Dette skjer så godt som aldri da, men når tv'en blir rar etter å ha koblet fra skjermkortet med begge enheter på(hvis dette er tilfelle?) så indikerer det en sammenheng...

 

Hvis dette er tilfellet har du vel fått en liten skade på receiver delen i tv'en, og den burde ikke koste all verden å skifte... er som regel en relativt billig enhet - men jeg er ingen ekspert på dette....

 

Du må nesten bare kontakte en tv reparatør og forhøre deg om han tror dette kan være årsaken og hva det evt vil koste å fikse... eller vente på at noen kloke hoder i forumet har nyttige innspill :=)

Lenke til kommentar

Høres tvilsomt ut at "hot"kobling skal ødelegge noe. Men det er jo alltids en liten sjanse. Har selv ødelagt mye rart på mange rare måter ;)

 

S-videosignaler og "vanlige" rf-signaler ( =antenne / analog kabel-tv) er to helt forskjellige ting. Når du sier du ikke får inn vanlige kanaler, høres det ut som tuneren er gåen. En ny koster vel en femtilapp. Men hvis du ikke får s-video lenger heller, så er det jo merkelig. De signalene går nemlig ikke gjennom tuneren.

 

Kan du beskrive litt mer hvordan bildet nå ser ut med s-video og med rf-kabel?

 

Anyway; serviceelektronikere på verksteder skal vel uansett ha minst en halvtimes lønn bare for å åpne kassa, og selv småfeil faktureres ofte med en hel time.

Og når de krever 6-700 kr/t så blir det fort litt penger, og "merkes" enda mer for kunden hvis det er en litt eldre tv (dyrt i forhold til tv-ens verdi).

 

Hilsen Onkel Fagbrev-i-tv-rep.

 

 

EDIT: typo

Endret av bdd
Lenke til kommentar
Høres tvilsomt ut at "hot"kobling skal ødelegge noe. Men det er jo alltids en liten sjanse. Har selv ødelagt mye rart på mange rare måter ;)

 

S-videosignaler og "vanlige" rf-signaler ( =antenne / analog kabel-tv) er to helt forskjellige ting. Når du sier du ikke får inn vanlige kanaler, høres det ut som tuneren er gåen. En ny koster vel en femtilapp. Men hvis du ikke får s-video lenger heller, så er det jo merkelig. De signalene går nemlig ikke gjennom tuneren.

 

Kan du beskrive litt mer hvordan bildet nå ser ut med s-video og med rf-kabel?

 

Anyway; serviceelektronikere på verksteder skal vel uansett ha minst en halvtimes lønn bare for å åpne kassa, og selv småfeil faktureres ofte med en hel time.

Og når de krever 6-700 kr/t så blir det fort litt penger, og "merkes" enda mer for kunden hvis det er en litt eldre tv (dyrt i forhold til tv-ens verdi).

 

Hilsen Onkel Fagbrev-i-tv-rep.

 

 

EDIT: typo

Jeg får Hvite, lyse grønne, lyserøde ,lyse gule store firkanter når S-video er koblet mellom pc og tv. Men jeg ser et uklart 2 tall når jeg bruker Identifiser funksjonen.

 

Rf kabel: Skurring, bildet dras til høyre og venstre, noen ganger kunn svart med snø. Nå er det bare snø. Vet ikke hvorfor. Noen ganger (hvert 15 minutt eller noe slikt) får vi inn 1 min med ordentlig tv, altså ikke noe skurring.

 

OBS: har koblet s-video for lenge siden. samme resultatet..

Lenke til kommentar

huff da sparks, kjipe greier :(

 

men nå som vi er inne på rep av tv'er og det virker som om folka her har peil så spør jeg:

 

mistet min 21" philips i gulvet med skjermsida ned...endte med små riper i glasset + når jeg slår den på, så lyser bare den røde standbylampa, ingen bilde, lyd eller andre former for liv i tv'en. Noen som vet hva som kan være ødelagt? bortsett fra ALT? :p

 

sorry for off-topic sparks..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...