Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk med naboen


Anbefalte innlegg

Som topic sier så skal jeg koble meg sammen med naboen i nettverk. Men så kommer problemet: jeg har nemlig hørt at man ikke kan ha lenger nettverkskabel enn 100m og det er lengre enn 100m til nabohuset. Hva må vi gjøre? Er det noe vi kan gjøre?

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ha en repeater på linja. (Dvs at det billigste er en hub et sted i midten av dere)

Du kan kjøre koaxial som har en høyere maxlengde men kan bli dritt å terminere over så store avstander. Også noe å tenke på angående lyn og overledning.

Må også påse at begge maskinene står jordet.

Det lureste kunne kanskje vært optisk i det tilfelle her. Med tanke på holdbarhet og strekke. Optisk kan du også grave ned bra =)

Eneste jeg ikke vet er hvor man får tak i sånne lengder optisk kabel.

Jeg så at i usa burde noe sånt koste rundt 400 dollar.

Kan nok regne med ganske mye pakketap på en så lang TP som du har tenkt..

Lenke til kommentar
Som topic sier så skal jeg koble meg sammen med naboen i nettverk. Men så kommer problemet: jeg har nemlig hørt at man ikke kan ha lenger nettverkskabel enn 100m og det er lengre enn 100m til nabohuset. Hva må vi gjøre? Er det noe vi kan gjøre?

Håper på svar!

Det enkleste og beste er nok en WLAN-link (11g).

F.eks 2 stk Linksys WAP54G i Bridge Mode og 2 stk panelantenner, evt Yagi hvis de må monteres på mast over tak e.l.

Er det snakk om bare noen hundre meter trenger dere ikke antenner med særlig høy forsterkning heller

Lenke til kommentar

Tja.. en annen løsning er å bruke en type "hub" som du kobler i stikkontakten og til pc.. gjøres samme hos naboen. Krever programvare innstalert (for å finne hverandre og innstillinger). Og dere MÅ være på samme transformator for at dette skal virke. De som vet hva dette er sier sikkert :"Dette er elendig!! Masse støy".. feil.. det utstyret vi har testet virket helt supert.

 

Jeg vet dette er litt dårlig forklart, men skal prøve å komme med produktinfo osv.

Lenke til kommentar

Har prøvd dette selv, med oss så fungerer en Cat5 kabel på 170meter strålende.

Så jeg anbefaler bare at du kjøper deg en rull og ruller utover mellom deg å naboen så prøver dere dette før du evt. graver den ned.

 

*det funker fint på 170meter, men ikke på 175 så vi prøvde først........

Lenke til kommentar

Stemmer !

 

Hvis du tvinger nettverkskortene til 10mbit, kan du ha lengre kabel. Men bruk helst kabel som er beregnet på gigabit nettverk, for den er enda bedre (mindre støy og lavere signaltap) og sjangsen for å lykkes er større. Litt dyrere er den, men ikke så mye.

 

PS! Jeg koblet meg til naboen for 7 år siden. I den tiden var det vanlig med coax-nettverk og vi gravde ned en ca. 200m lang kabel. Funket fint som f.

 

Du kan godt grave ned en CAT5-kabel, men legg den helst i rør (slike som en bruker i veggene på hus f.eks), og lag et hull i røret på laveste punkt slik at evt. vann (kondens etc) som kommer inn, kan renne ut igjen.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Du kan kjøre koaxial som har en høyere maxlengde men kan bli dritt å terminere over så store avstander.

Hvorfor er terminering et problem???

Du trenger bare 50-ohm terminatorer som er helt standart i BNC (coax)-verden.

 

BNC gir deg 180m med standartkort, mens 3COM garanterte 300m (det var i 1994 da jeg begynte med BNC). Som regel går 200-250m helt fint uansett utstyr - fordi 180 meter er beregnet utifra minst 10 PCer som deler samme kabel.

 

I tillegg finnes RG-59 kabler både i innendørs- og utendørsutgaver, så dette kan være billigste løsningen. HUBer med 1 BNC port og 4xUTP var helt vanlige i 1999, så du finner sikkert 2 stykker i "søpla" hos en dataansvarlig - og da kan du bygge nettverket uten å installere BNC-kort i PCene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...