Gå til innhold

Driver IRQL Not Less Or Equal


Anbefalte innlegg

Når jeg prøver å ta opp tv på maskinen får jeg blå skjerm og denne feilmeldingen:

 

Driver IRQL Not Less Or Equal

 

Står masse annet også, men er ikke lett å få notert ned noe før maskinen restarter.

 

Hva betyr denne feilmeldingen. Har fått den engang tidligere også, men nå kommer den hver eneste gang jeg prøver å ta opp eller prøver å instalere feks divx codec.

 

Kjører Win Xp

 

Hardware:

 

AMD Athlon XP 2500+@3200+

Asus A7N8X Deluxe

512 MB PC3200 Twinmos m/winbond kjører på 6-3-3-2

Radeon 9700

160 Gb sata disk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg prøver å ta opp tv på maskinen får jeg blå skjerm og denne feilmeldingen:

 

Driver IRQL Not Less Or Equal

 

Står masse annet også, men er ikke lett å få notert ned noe før maskinen restarter.

Ifølge windows.no betyr denne meldingen gamle/dårlige/skadede/korrupte drivere.

 

Jeg fikk den meldingen (+en håndfull) andre i begynnelsen helt til jeg flashet BIOS :D

 

Har aldri fått den igjen :thumbs:

 

Se her for mer info.

Lenke til kommentar

Bruk enhetsbehandleren til å forsikre deg om hvor IRQ konflikten ligger.

 

Er det en PCI enhet som deler den problematiske IRQ adressen, flytter du den til nederste slot og reinstallerer den.

Evt. kan du gå inn i BIOS og disable alt du ikke har bruk for, som com-porter, parallel-porter, for å frigjøre IRQ`er.

 

Men som alle her sier, det er en driver relatert "feil". Feil blir ikke rett å si bestandig, fordi dette problemet oppstår som regel fordi to enheter som deler samme IRQ, ikke er kompatible.

Løsningen blir da selvfølgelig å sørge for at de slipper å dele IRQ, enten slik jeg allerede har nevnt, eller ved å endre adressene manuelt i BIOS.

Lenke til kommentar

Kontrolleren som har problem er integrert på hovedkortet.

 

TV-Kortet mitt og sata kontrolleren deler samme irq, så kansje det er her problemet ligger da. Ser at både irq 15 og 16 er ubrukt, så kan jeg da flytte en av enhetene over på de uten at det skaper problemer?

 

Kan se ut til at det har ordnet seg nå etter at jeg la inn driverne på nytt for 10 gang. Klarte nå å ta opp, noe jeg ikke har fått gjort tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...