Gå til innhold

Å kjøpe skanner eller ikke å kjøpe


Anbefalte innlegg

Det er en del poster her om å hvilken skanner man skal velge osv. Denne er noe av det samme, men med litt andre momenter. Håper jeg kan få litt hjelp og tips.

 

Saken er at jeg har ganske mange bilder på negativ som gjerne vil legge over til digitalt format. Dette er bilder som er tatt med et Olympus Mju zoom kamera, altså ikke noe proff kamera, men et godt forbruker kamera. Jeg ønsker å gjøre jobben med å digitalisere bildene selv, og jeg regner med at dette blir en jobb jeg gjennomfører en gang.

 

Jeg ser at det å kjøpe en dedikert skanner blir mer og mer en sak for entusiaster, vanlige forbrukere kjøper gjerne multifunksjonsenheter idag. Dog ønsker jeg god kvalitet på resultatet. Jeg ser for meg at jeg skal benytte de digitale bildene mest på PC/TV, men det skal også bli aktuelt med en utskrift i ny og ne. Og da gjerne i litt større papirformat enn 10*15.

 

Spørsmålet mitt er om det er "lurt" å kjøpe en dedikert skanner eventuelt om det finnes alternativer. Jeg kan jo levere negativene til et butikk siden det er en engangs jobb, men som sagt har jeg lyst å gjøre jobben selv.

 

Hvis en dedikert skanner er løsningen, er det da noen som har noen anbefalinger iht forklaringen på bruken ovenfor?

 

Håper det er noen som kan hjelpe :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal scanne _veldig_ mange negativer ville jeg kanskje sett litt på rene dias/negativ scannere. Har testet en selv og det er utrolig greit å kunne mate en negativ stripe inn og plukke bildene rett inn på maskinen kontra en del elendige løsninger på kombinert scanner med dias pakke hvor du må legge på ramme og legge negativet på glass plata og scanne, og så ta opp og bytte...

 

Jeg er av den sorten som har en boks til hvert sitt bruk. En scanner for å ta inn bilder og en printer for å få bildene ut igjen. Nabo scanner mye negativer så han kjøpte en diascanner til den jobben.

 

Folka i etasjen under meg har en HP kombinert scanner, printer og fax og den gjør jobben sin på en okay måte den og, men om behovet for en bedre scanner dukker opp eller printeren kanskje blir litt sliten , så sitter du der da :yes:

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar :-)

 

En dedikert dias/negativ scanner blir vel kanskje litt overkill siden dette er en jobb jeg bare skal gjøre en gang (ser jeg hverftall for meg). I ettertid kommer jeg vel til å benytte meg av Digital kamera som de fleste andre amatører.

 

Spørsmål til Opus; vil en multiscanner kunne levere et bra resultat? Da tenker jeg gjerne på at "målet" er en fotoutskrift på feks A4 størrelse?

 

Jeg har titta litt på Epson Perfection 2400 Photo. Synes den virker grei, kommentarer?

Lenke til kommentar
Jeg har titta litt på Epson Perfection 2400 Photo. Synes den virker grei, kommentarer?

Jeg har denne skanneren, og er fornøyd med den. Bruker den mye til gamle lysbilder. Har også en gammel negativskanner, Minolta Dimage Scan Dual, men den brukes ikke så mye etter at jeg kjøpte Epson-skanneren.

 

En sammenligning i høyeste oppløsning viste ingen synlige forskjeller på detaljene. Men jeg har ikke undersøkt om det er andre kvalitetsforskjeller.

 

En liten ulempe: Ved skanning av lysbilder, hender det ekelte ganger at programvaren blir lurt, og tar med en del av ramma i bildet, enten overkant eller underkant. Men det er bare å beskjære vekk etterpå.

 

Men uansett så tar det tid å skanne inn mange bilder. Jeg gidder ikke flere enn ca 50 - 100 på en kveld.

Lenke til kommentar
Så du bruker den til en del til gamle lysbilder, hva med negativer? Hvordan er den på andre scanne oppgaver, som det å scanne fra Bok, osv. Synes du den er et bra kjøp for penga?

Jeg har ikke sammenlignet denne skanneren med noen andre, men jeg er fornøyd med både hastighet og kvalitet.

Den fungerer godt til negativer også, negativstripene skyves inn i et spor i den ramma som følger med.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Det er en del poster her om å hvilken skanner man skal velge osv. Denne er noe av det samme, men med litt andre momenter. Håper jeg kan få litt hjelp og tips.

 

Saken er at jeg har ganske mange bilder på negativ som gjerne vil legge over til digitalt format. Dette er bilder som er tatt med et Olympus Mju zoom kamera, altså ikke noe proff kamera, men et godt forbruker kamera. Jeg ønsker å gjøre jobben med å digitalisere bildene selv, og jeg regner med at dette blir en jobb jeg gjennomfører en gang.

 

Jeg ser at det å kjøpe en dedikert skanner blir mer og mer en sak for entusiaster, vanlige forbrukere kjøper gjerne multifunksjonsenheter idag. Dog ønsker jeg god kvalitet på resultatet. Jeg ser for meg at jeg skal benytte de digitale bildene mest på PC/TV, men det skal også bli aktuelt med en utskrift i ny og ne. Og da gjerne i litt større papirformat enn 10*15.

 

Spørsmålet mitt er om det er "lurt" å kjøpe en dedikert skanner eventuelt om det finnes alternativer. Jeg kan jo levere negativene til et butikk siden det er en engangs jobb, men som sagt har jeg lyst å gjøre jobben selv.

 

Hvis en dedikert skanner er løsningen, er det da noen som har noen anbefalinger iht forklaringen på bruken ovenfor?

 

Håper det er noen som kan hjelpe :-)

Eftersom det inte finns någon bra metod att bevara foton digitalt på men digitalisering i sig är förträffligt som redskap för att hantera foton så har jag löst det för min egen del så att jag fortsättningsvis fotograferar analogt (svartvitt och färgdia), digitaliserar negativen med filmskanner (Minolta ScanDual III) bearbetar den digitala bilden och printar ut den. Arbetskopior sparar jag på CD-R medan "originalen" då finns på relativt sett långbeständig film.

Min första skanner var en Epson 1280 Photo planskanner med en försats för 135-format. Den gav hyggligt resultat för mail-bilder, svartvita bilder till tryck och utskrift max.storlek 20 cm. På jobbet använder jag en Epson 1680 pro som ger ett hyfsat resultat med 120-format uppåt men resultatet med 135-format är miserabelt. ScanDualen är därvidlag enormt mycket bättre. Min erfarenhet är att planskannern nog inte riktigt platsar för 135-format.

 

Hälsar, JensOle

Lenke til kommentar

Jeg ser at det å kjøpe en dedikert skanner blir mer og mer en sak for entusiaster, vanlige forbrukere kjøper gjerne multifunksjonsenheter idag. Dog ønsker jeg god kvalitet på resultatet. Jeg ser for meg at jeg skal benytte de digitale bildene mest på PC/TV, men det skal også bli aktuelt med en utskrift i ny og ne. Og da gjerne i litt større papirformat enn 10*15.

 

Jeg vet ikke nøyaktig hva en "entusiast" eller "vanlig forbruker" er, og det er jeg ikke sikker på at noen andre vet heller.

 

Poenget er hvilke kvalitetskrav man har, og hvilke kunnskaper/hvilken erfaring man har. Hvis man etterhvert har så mye erfaring med digitale bilder at man verdsetter høy kvalitet, så velger en de verktøyene som gir en slik kvalitet, uavhengig av om man i utgangspunktet er "vanlig forbruker" eller yrkesfotograf.

 

Film er fortsatt et fullt ut aktuelt opptaksmedium og utgangspunkt for å lage digitale bilder, men skal en oppnå gode resultater som er på linje med de beste digitale speilreflekskameraene er det nødvendig å velge skanner med omhu. Heldigvis er selv de beste filmskannerne nå kommet ned på et prisnivå hvor meget høy ytelse og ditto mekanikk (også viktig) kan fås til en relativt rimelig penge.

 

Dere husker antakelig filmlesertesten min på http://akam.no/art.php?artikkelid=8227, og akkurat nå planlegger jeg en ny skannertest. Bare følg med.

Endret av Teleskopos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...