Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har tenkt seg dit?

 

Gullstikka

 

Jeg skal, så de som vil banke meg kan bare melde seg på og trekke kølapp.

Javel?

 

NSM er en interesseorganisasjon for spilldistributørene i Norge. Alle spilldistributører i Norge er med.

 

NSM kjemper blant annet for at PEGI-systemet skal være gjeldende aldersmerking på norske dataspill, de har kampanjer for å veillede foreldre og nye brukere om dataspill, og de gjør rett og slett en god jobb for spillsalget i Norge. Det var NSM som overtalte Laila Dåvøy og Svarstad Haugland til å gå med på å teste ut PEGI-systemet i norske spillbutikker, foruten dem så ville vi antagelig sittet midt oppi en hysterisk overgang til konsesjonsordning for spillsalg, og vurdering av spill hos Statens Filmtilsyn, noe som vil være katastrofalt for spillsalget i Norge.

 

Alle spilldistributører i Norge er med i NSM, bortsett fra en dansk en. K.E. Media. Som distribuerer Take 2 sine titler. K.E. Media er ikke interessert i å bidra til NSM. De er heller ikke interessert i å være med på Gullstikka. De er bare interessert i å selge spillene sine på det norske markedet, men bryr seg ingenting om det arbeidet NSM gjør.

 

Så hva er skal man gjøre da? La K.E.Media få ødelegge for resten av spillbransjen, og ikke ha et slikt arrangement, eller lage et arrangement for spillbransjen i Norge der de beste produktene fra i fjor blir belønnet?

 

Forøvrig, jeg mener å ha lest at andre prisutdelinger som f.eks. Oscar-utdelingen fungerer på akkurat samme måte. Medlemmer av organisasjonen får nominere filmene sine til en jury som plukker ut de beste. Det fine her er jo at alle de store filmselskapene er med i organisasjonen, slik at man får nominert alle de største filmene. Men når K.E.Media nekter, hva skal man gjøre da?

Lenke til kommentar
For å si det enkelt.... man må betale for å være med i vurderingen, slik skal ikke en utdeling foregå. End of story.

Men alle betaler jo, hva er problemet?

 

La oss si det sånn, alle betaler allerede en årlig medlemsavgift. I tillegg så betaler alle en liten ekstrasum som går til Gullstikka-arrangementet. Og så får de nominere de spillene de ønsker å nominere.

 

Dersom denne ekstrasummen hadde vært en del av årsavgiften, hadde det da vært noe problem?

 

Og ettersom alle betaler uansett, hva er da problemet?

Lenke til kommentar

Hvilken fantasi-verden lever dere i egentlig? Tror dere f.eks. Oscar-utdelingen betales av julenissen? Det fungerer på akkurat samme måte, uten at noen klager og bærer seg over det. Pengene må komme fra et sted, enten det trekkes fra en medlemsavgift eller en nomineringsavgift eller kall det hva man vil.

 

Jeg må si jeg stusser litt over det, dersom Gamer.no sin holdning er at Ubisoft, Electronic Arts, BJ, Vivendi, Pan Vision og flere andre distributører skal betale masse penger for å arrangere en prisutdeling som skal være til gagn for og profilere spill-miljøet i Norge, og så skal en dansk spilldistributør nekte å være med å betale men allikevel få lov til å nominere titlene sine gratis, og dermed bare skummer fløten utav innsatsen og pengene NSM's medlemmer har investert i prosjektet.

 

Slike utdelinger burde vært basert på ein uavhengig vurdering av alle spel som er blitt utgitt. Gullstikka har ikkje noke verdi når dei som roper høgast og har størst lommebok får sine produkter vudert mens dei som ikkje betalar blir ikkje nemd ein gong. Gullstikka er kjøpt og betalt og har ingen verdi for oss forbrukera.

 

Dette er bare tull. Det er snakk om en mindre leverandør som ikke har noen representant i Norge og ikke er interessert i å være med. De har fått flere tilbud om å være med, men nekter. Skal man da gi opp hele prosjektet fordi denne ene leverandøren vil ødelegge for alle de andre?

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar

En slik utdeling bør være fullstendig uavhengig

 

*nominert av folket

*stemt på av folket i innledende runder

*5-10 finalister bør stemmes på av et utvalg fra spillbransjen, journalister og forbrukere.

*Samt en forbrukerpris, der vinneren er den som har fått flest stemmer av folket.

 

 

En slik pris bør være enten støttet av staten eller reklameinntekter etter min mening.

 

En pris som Gullstikka gir jo sikkert greie resultater, men må jo leses med en klype salt og en pose propaganda.

Lenke til kommentar

P.Lorentzen,

Bevares, la dem for all del holde på med "gullstikka" si. Men jeg(og sikkert mange andre) kommer aldri til å støtte opp om et slikt arrangement i den formen det ble gjennomført i ifjor.

Det jeg ikke liker er at de prøver å vinkle det til at dette er noe som vitner om et slags kvalitetsstempel ovenfor forbrukeren. "Spillet er kåret til årets spill av Gullstikka2004" vil man kanskje se klistret på et eller annet spill. Den jevne forbruker vil da mest sannsynlig tenke at "Aha, årets spill, det må jo være bra, kanskje skal jeg kjøpe det.?" Det blir nærmest det samme som om Rema kårer seg selv til "Årets butikk" og så begynner å skryte av det. En helt verdiløs kåring som kun vil være til forvirring hos forbrukeren.

 

Om den norske spillbransjen holder sitt eget arrangement og har det gøy er bare fint men det bør gjøres på en riktig måte. Ikke skal man kunne kjøpe seg nominasjoner det blir bare dumt. I det minste må man ha helt uavhengige nominasjoner og jury.

 

Og grunnen til at ingen klager eller bærer seg over Oscar utdelingen her er vel at denne tråden ikke har noe som helst med Oscarutdelingen å gjøre. Personlig har jeg heller aldri hatt sansen for det sirkuset der, og har aldri sett på Oscar som noe kvalitetsstempel.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Vel, juryen er ihvertfall helt uavhengig i Gullstikka, og jeg tror neppe det kommer til være manko på kvalitets-titler blant finalistene og vinnerne i år. Så vi får heller se hvordan det går med et åpent sinn, uten å lage det hele til en stor korrupsjons-skandale.

 

Og for de som vil la folket bestemme: Dagbladet gjorde dette i januar. Og folket mente, så vidt jeg husker, at Need for Speed Underground var fjorårets beste spill. Så sånn gikk det.

Lenke til kommentar

Pastor Lorentzen: Så vidt meg bekjent finansieres de fleste utdelinger av stat, reklame og TV-rettigheter. Om de nominerte må betale for sin deltakelse er prisen verdiløs. Eller mener du noe annet?

 

Forresten vil jeg be deg lese artikkelen jeg linket til på nytt. Du har åpenbart misforstått dens budskap.

Lenke til kommentar
Men alle betaler jo, hva er problemet?

 

Betaler alle?

 

Tenk om jeg mot formodning lager verdens beste spill. Det er så ekstremt bra at ingen har sett maken, et unisont kritikerkor mener det ikke kommer til å finnes konkurranse på spillmarkedet på flere tiår. La oss tenke oss at jeg ikke er noen kløpper i å lage design-documents o.l. slik at det til syvende og sist endte opp med at jeg og noen kamerater laget spillet. Ikke var noen av de store utgiverne interesserte i å gi ut spillet heller. Det var for revolusjonerende. Jeg laget spillet rett før gullstikka 2010, og hadde naturlig nok ikke tjent nok penger via salg over internett enda... jeg kunne ikke la spillet mitt delta i kåringen. DAN DAN TAAAAA!!!

 

Resultat: Gullstikka 2010 gikk til Duke Nukem Forever, som selvfølgelig var et veldig respektabelt spill, men ikke var i nærheten av kvaliteten på mitt superspill.

 

Ok.. kanskje å dra det litt ut, men poenget er at ikke alle har muligheten til å være med. Distrubitører har ikke så mye penger som du kanskje tror... 50 000kr er faktisk en del penger.

 

Greit nok at prosjektet i seg selv er til dels nobelt og helt klart skaper en del PR rundt spillindustrien generelt, men det er ikke en klubb for alle, derfor er ikke alle like positive til det...

Lenke til kommentar
Men alle betaler jo, hva er problemet?

 

Betaler alle?

Eksempelet ditt er rimelig søkt. Dette er en prisutdeling for kommersielle spill som har vært i salg i Norge. Akkurat som Amandaprisen ikke tar for seg hjemmevideoer, eller Alarm- og Spellemannsprisen tar for seg hjemmebrente CD-er innspilt i en kjeller.

 

Og til ditt spørsmål: Ja, alle betaler. Bortsett fra K.E.Media som nekter å være med. Ubisoft, som ikke var med i fjor, har meldt seg inn i NSM og er i år med på Gullstikka. Som de selv sa i en pressemelding så synes de arrangement som Gullstikka er verdifullt for spillbransjen i Norge, og vil selvsagt være med å bidra.

 

Den eneste som fortsatt nekter å være med er K.E.Media, som er en dansk distributør. NSM har også kontaktet K.E.Media gjentatte ganger i fjor høst og i vinter for å tilby de alternative måter å være med på Gullstikka, nettopp fordi NSM vil at alle spillene som kom i fjor skal ha muligheten for å bli nominert, men de har vist seg å være uvillige til å inngå noe samarbeid.

 

I en ideell verden ville jo selvsagt alle norske spilldistributører vært med i interesseorganisasjonen, alle ville bidratt og dermed ville det aldri vært noe spørsmål om korrupsjon og gutteklubber o.l.? Men slik er det ikke, og da må man gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...