Gå til innhold

Hva kan være feil? HD'n som er klikket?


finfyr

Anbefalte innlegg

heisann

Finner ikke noe "hva feiler maskinen" min kategori, så jeg tar sjansen på at jeg kan få hjelp her.

 

Min mor's maskin er blitt veldig vanskelig den siste tiden. Litt dumt, siden jeg solgte den til henne for blodpris... Men nok om det.

 

Her er problemet. Når jeg starter opp maskinen og WinXP er igang med oppstarten blir skjermen svart. Harddisken høres ut til å ha stoppet, men vifta på cpu'n går fortsatt. Har en IBM 30GB disk, som riktignok er noen år, men såvidt jeg vet skal funke. Sitter et MSI K7T Pro 2 HK i maskina.

 

Jeg formaterte harddisken her en dag, og da funket alt. Helt til jeg la inn CS, og startet det. Etter det har maskina vært slik som jeg har forklart. Kan det han noe med det å gjøre, eller er det bare tilfeldig? Fikk nemlig lagt inn masse programvare og slikt, uten at maskinen klikket..

 

Tar imot tips. Og er klar til å prøve ting med en gang tipsene kommer inn.

 

takk (flytt gjerne posten om den er i feil kategori)

 

Edit: feil kategori, eller bare ingen som har noen tips til en stakkars som har sin egen mor på nakken?

Endret av and_mit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan du ikke prøve å starte opp windows i sikkermodus og fjerne CS da?

Vel, han får jo ikke startet opp PC'en. :roll:

Det som virker mest sannsynlig er at det er RAM, CPU eller HK'et. Kommer det pipelyder når du prøver å starte opp? Det skal si at du har en feil på hardwaren din.

 

Han sier jo at Windows blir avbrutt og da kan han komme seg inn i "sikkermodus"-

Du går jo inn i "sikkermodus" før Windows starter da.

Lenke til kommentar

Prøvde sikkker ja, men samme skjedde da. Maskina slo seg av. Eller, maskina går enda på en måte... Alt ble bare svart. kanskje prøve å ta alt fra hverandre ja.

gidder ikke prøve nå, siden jeg akkurat kom hjem fra en fuktig tur på byen...

 

Edit: skriveleif.

Endret av and_mit
Lenke til kommentar

Da er jeg igang. Har nappet ut alle kort, utenom skjermkortet. Floppyen er koblet fra, og starter da kun med hd og skjermkort, samt minne....

Jeg starter maskina, vifta på cpu går med en gang. Jeg kan høre en lav "kneppelyd" rett etter at jeg har slått på maskina. Kan det forklare noe?

Nå kommer det "no signal" også da, Dritt ass! harddisken starter heller ikke opp, er ikke en lyd å høre fra den. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Da er jeg igang. Har nappet ut alle kort, utenom skjermkortet. Floppyen er koblet fra, og starter da kun med hd og skjermkort, samt minne....

Jeg starter maskina, vifta på cpu går med en gang. Jeg kan høre en lav "kneppelyd" rett etter at jeg har slått på maskina. Kan det forklare noe?

Nå kommer det "no signal" også da, Dritt ass! harddisken starter heller ikke opp, er ikke en lyd å høre fra den. Hva gjør jeg?

Det er PSU'en som lager kneppelyden. ;)

Lenke til kommentar

Ok, nå startet den som normalt. jeg valgte sikkermodus, og kom nesten inn i windows. før det ble svart igjen. vifta på cpu'n går enda... men alt er svart.

 

når det kommer den kneppelyden, så stopper harddisken å gå. blir helt stille. kommer den lyden, så blir harddisken død. så nå kommer heller ikke biosen fram..

 

Legge til litt. Nå starter den opp normalt, etter å ha vært avslått et øyeblikk. Så skal vi se da.... Looking good.... Der ja, rare lyder fra harddisken, så ble alt svart igjen. For meg kan det virke som om det er disken som er gåen. Eller? Bør jeg teste med en annen harddisk?

Endret av and_mit
Lenke til kommentar

Ok, jeg satte inn min 160GB som funker fint. Har den i et ekstern kabinett til vanlig. Ikke noe OS på den, så det kom slik "insert system disk" eller noe, som forventet. Stod slik ganske lenge, før det kom et lite "knepp" og skjermen ble igjen svart. da kan jeg vel utelukke at det er disken som er mongo? Like før jeg ber muttern kjøpe seg ny maskin altså. har jo ingen maskinen her til å teste resten med heller....

 

Trenger sårt hjelp og tips.

Endret av and_mit
Lenke til kommentar

Det er akkurat det som er problemet mitt.... Testet jo med annen disk da, uten at det hjalp. Det varierer for hver gang, hvor lang tid det går før maskinen "blacker ut". Når jeg testet den nå, så kom ikke maskinen til Bios engang, før den ble svart....

Dette er utenfor mitt felt ihvertfall. Mulig jeg må be muttern kjøpe seg nytt.....

Lenke til kommentar

Om du bor nærme trafoen i gata vil inngangspenningen i huset bli høy. Kanskje 240-250 volt. Dette vil skade PSU'en over tid. En kvalitets PSU vil kanskje takle dette. I ektreme tilfeller må en UPS installeres for å "rense / gjenoppbygge" vekselspenningskurven. Dette måtte en kamerat gjøre da PSU'er og lyspærer røyk i ett sett.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...