Gå til innhold

Viftestyring


EDB

Anbefalte innlegg

Hellu

 

Jeg leiter etter en vifte styring som kan ha 24 watt og skru viftene helt av. (24 watt tar 120mm delta)

Jeg har ikke funnet noen steds de selger dette.

Noen som vet om en viftestyring som tåler dette?

Gått mulig at jeg ikke har sett det på de stedene jeg har leita. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Men hva om jeg skulle lage en liten(fysisk) viftestyring til en slik vifte ?

 

Hvor stort potmeter burde jeg bruke ?

Jeg har lyst til å kjøpe en slik en som koster 9,- (10k) på www.hammar.no, men jeg hadde håpet at noen av dere kunne anbefale et potmeter hos elfa, jeg fant utrolig mange der, av forskjellig utseende og størrelse, men jeg tror jeg gikk litt vill der.

 

Og en annen ting, er 10k ohm en grei størrelse, eller bør jeg heller putte på en 1k ohm eller 100 ohm ?

 

Selvsagt kan jeg også koble til slik at den får 5v fra den 4 pins kontakten jeg har (en slik som harddisken får strøm ifra, husker ikke navnet :))

 

 

Håper på en link fra elfa...

Lenke til kommentar

Ozelot: det er det bare å glemme, de potmetra er ikke laget for noen stor strøm, og aldri i verden om den vil takle den deltavifta. Søk heller etter Reostat på elfa, og finn rett verdi der (30 watt var den nærmeste om jeg ikke tar helt feil). Da går det kanskje litt bedre...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ozelot: ... Søk heller etter Reostat på elfa, og finn rett verdi der (30 watt var den nærmeste om jeg ikke tar helt feil). Da går det kanskje litt bedre...

"Rätt värde" är ledordet här.

 

Eftersom man kopplar reostaten i serie med fläkten sker en spänningsdelning. Max effekt i reostaten uppnås när den belastas lika mycket som fläkten, dvs med 6V och 1A = 6W (vid 0,5 ohm).

 

Det påstås att den där Deltafläkten stannar redan vid mycket högre spänning (10V eller mer?), och effekten som utvecklas i reostaten blir då ännu mycket lägre.

 

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...