Gå til innhold

Linux, og spill


-kga-

Anbefalte innlegg

Jeg vant på et lanparty gratis abonomang på LINUXmagasinet en liten stund. Så jeg lurer på nå om det er no vert og skifte fra Windows til Linux. Må da få brukt di bladenne til no annet en å tenne opp i peisen med.

 

 

Hvordan er linux til spill? Jeg spiller ganske mye, og derfor er jeg avhengi av at det takler alle spill like bra som windows.

 

Hvordan er det til ting som å se på filmer og høre på musikk fra?

 

Hvordan er det å bruke programmer i det, funker de fleste programmer der også?

 

 

 

Fungere Linux til noe av detta, eller er det kunn for servere og slikt?

 

 

 

 

 

Hvorfor bruker dere linux framfor windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vant på et lanparty gratis abonomang på LINUXmagasinet en liten stund. Så jeg lurer på nå om det er no vert og skifte fra Windows til Linux. Må da få brukt di bladenne til no annet en å tenne opp i peisen med.

 

 

Hvordan er linux til spill? Jeg spiller ganske mye, og derfor er jeg avhengi av at det takler alle spill like bra som windows.

 

Hvordan er det til ting som å se på filmer og høre på musikk fra?

 

Hvordan er det å bruke programmer i det, funker de fleste programmer der også?

 

 

 

Fungere Linux til noe av detta, eller er det kunn for servere og slikt?

 

 

 

 

 

Hvorfor bruker dere linux framfor windows?

Linux har ikke støtte og kan heller ikke spille spillene som windows kan(noen spill kan spilles da, søk på forumet ;). Musikk og film er ganske så likt i linux som i windows...

Programmer kan du bruke i linux med wine/wineX... Men Linux har egne programmet som er lik så bra eller kanskje bedre enn de du har du windows.

Jeg bruker linux fordi jeg synes det er lærerikt og litt "artig" å bruke :p

Lenke til kommentar
Men Linux har egne programmet som er lik så bra eller kanskje bedre enn de du har du windows.

Jeg bruker linux fordi jeg synes det er lærerikt og litt "artig" å bruke :p

Sånne standar programmer er ikke no problem. Tenkte mer på programmer som Photoshop, Maya, div fildeligns programmer, opra, plus noem til jeg ikke kommer på.

 

 

 

 

Trur jeg får vente med LINUX til jeg får meg en filserver. Har tenkt til å få meg det etter jeg har vert i militæret til neste år. Gidder ikke kjøpe no nytt føre det.

Lenke til kommentar

Photoshop: Gimp

Maya: eh, husker engang ikke hva det gjør...

Opera=Opera i Linux, det er jo hele vitsen med Opera....Opera er jo 95% platformsuavhengig, slik å porte over fra den ene til den andre platformen skal gå så smertefritt som mulig

Div fildelingsprogrammer (fy da)=div fildelingsprogrammer i Linux også, som går over samme 'protokollene' dvs DC, Donkey etc

 

Lytte til musikk går fint, se på filmer det samme.

 

Spill....se noen av de mange andre trådene om det....Eller bruk søkefunksjonen :)

Lenke til kommentar

De fleste spill laget for Windows fungerer selvsagt ikke i Linux, men noen ildsjeler har fikset så man via Wine/WineX kan spille noen spill rimelig greit (krever ofte litt tålmodighet og konfigurasjon). Å spille Windows-spill er ikke akkurat det beste argumentet for å skifte.

 

Du finner programmer som gjør akkurat det samme som de fleste Windows-programmer til Linux (f.eks Gimp > Photoshop, men Gimp har nok en del å gå på før det når PS høyde).

 

Men uansett, det skader ikke å prøve! Kjør opp en dualboot (velge mellom Windows/Linux ved oppstart) og prøv deg fram.

Lenke til kommentar
Trådstartar har vore sjelden flink til å drite i å spørre google og den fine søkefunksjonen på forumet. tippar at ein eller annan plass på jorda har nokon dokumentert det du spør om.

Jeg gidder ikke bruke timesvis med tid på dette, har annet å gjøre også. Når sant skal sies så fant jeg en tråd hvor det sto noe om at Linux suger til spill.

Men jeg var i det håp at det hadde kommet noe nye greier som kunne ordne det med spill problemenne.

 

 

Trur at det fleste folk spørr om på forumet her står etteller annet setd på nettet. Hvorfor søker ikke alle di andre da? Kanskje de gjør som meg, spørr folk som hvet i steden for å lese seg fram til alt. Noe som kan ta ganske mye tid enkelte ganger.Spørr du aldri om noe på forumet? Om du gjør det, har du ver gang pløyd gjennom hele nettet for svaret ditt. Jeg gadd ikke bruke søke funksjonen til dette grunnet at jeg ville ha de nyeste svarenne, siden jeg som sakt var i håp om det hadde kommet noe nyt om dette.

 

 

Jeg har enda ikke fåt no svar på hvorfor folk velger Linux framfor windows da. Enaste grunn jeg har funnet er at mage av de har etteller annet hat mot windows, og at Linux er gratis. Det må da være noen annen grunn også, hvorfor er Linux bedre i manges øyne?

Lenke til kommentar

Linux drit til spill? Såklart funker ikke spill laget for Windows optimalt i Linux!!

 

Quake III Arena funker bedre i Linux enn Windows her (Linux-versjonen av Quake).

 

At noen Windows-spill kan spillest fordi noen geniale folk har laget et program som kan kjøre div. Windows-program og spill betyr jo neppe at de skal kjøre bedre enn Windows.

 

Suger Windows på å spille spill laget for Linux? Ja! Windows klarer det ikke engang.

Lenke til kommentar
Linux drit til spill? Såklart funker ikke spill laget for Windows optimalt i Linux!!

 

Quake III Arena funker bedre i Linux enn Windows her (Linux-versjonen av Quake).

 

At noen Windows-spill kan spillest fordi noen geniale folk har laget et program som kan kjøre div. Windows-program og spill betyr jo neppe at de skal kjøre bedre enn Windows.

 

Suger Windows på å spille spill laget for Linux? Ja! Windows klarer det ikke engang.

Nå er det jo slik at de fleste spiller laget for å virke til Windows først og fremst da.

 

Spiller desuten ikke quake.

 

 

 

 

Trur jeg får vente med å få Linux på hoved PCen min til det er like kompitabelt for spill som Windows er. Men når jeg får meg en filserver så kanskje ejg skal ha Linux på den. Om Linux har noen fordeler framfor windows til denslaks da.

Lenke til kommentar

*klappe objorkum på ryggen* :)

 

Heh. Menneh, Lord-KGA, du finner en hau med "hvorfor jeg bruker linux" i dette forumet. Jeg har selv skrevet min historie en god del ganger - og har lest atskillig mange andres. Men de er ikke så veldig lette å finne.

 

Uansett, jeg bruker Linux bl.a. pga dette:

- Overlegen CLI, da blir det kjempeenkelt å scripte absolutt alt

- Mye større valgfrihet, jeg kan sette opp alt slik jeg vil - jeg kan ta vekk unødvendige ting som jeg ikke liker o.l.

- Raskere (for meg ja - finnes alltid de som klarer å få Linux tregere, ikke spør meg hvordan)

- Mer stabilt (er ikke unormalt at jeg får bluescreen i Windows 2000 her på skolen. Og med XP er jo ting enda verre)

(altså, en god del av programmene til Linux er ustabile da (ta f.eks XMMS) og henger av og til, men kjernen, selve Linux kjører som bare ;) )

- Mer morro, jeg kan endelig teste ut nye ting - lære så enormt mye mer samt gjøre min arbeid- og kosested mye mer effektivt med å sette det opp på min måte

- Det er FRITT, ingen kan komme og kreve penger av meg osv, jeg kan endre ting slik jeg vil blablala (les GPL)..

 

Osvosv.

Lenke til kommentar
Spiller desuten ikke quake.

 

Trur jeg får vente med å få Linux på hoved PCen min til det er like kompitabelt for spill som Windows er. Men når jeg får meg en filserver så kanskje ejg skal ha Linux på den. Om Linux har noen fordeler framfor windows til denslaks da.

Quake, Unreal, Doom er bare flotte spill som de flinke utviklerene har laget Linux versjoner av også. Flere burde gjøre slikt. Dessuten var Quake III tatt inn som et eksempel på at Linux er NICE til spill når spillet blir laget til Linux.

 

Ehh, til Linux er like kompatibelt for spill!? Helt feil - det er SPILLENE som ikke er kompatible med Linux! Linux funker som sagt utmerket til spill, de som lager dem er ikke flinke nok til å lage gode spill - det er der problemet ligger.

 

Om Linux har fordeler foran Windows for server? Haha :laugh: - ja - det var litt av et spørsmål dét :roll: Det må nesten være et spørsmål stilt bare for å stille det :p

Lenke til kommentar
Samma, det. Venter til spill og Linux blir mer sammkjørt. Sammma hvem som er nøtt til å forandre seg.

Nei, det er ikke samma da. Det er ikke mulig å få linux til å kjøre windows ting, akkurat som det ikke er mulig å få windows til å kjøre linux programmer. Nå finnes det riktignok simulatorer (mer korrekt med emulatorer muligens), men linux kjernen kan ikke kjøre windows programmer. Og når jeg sier programmer mener jeg også spill.

 

"Heldigvis" blir flere og flere spill utviklet som også kjører på linux.

Endret av xeon
Lenke til kommentar
Er vel det Direct X greine til Microsoft som er det største problemet, grunnet det ikke går på Linux, om jeg ikke er helt på jordet  nå da.

Helt riktig, DirectX er Mircrosofts hjertebarn, og ikke akkurat noe de vil dele ut til kreti og pleti. Spill som benytter OpenGL derimot kan "enkelt" portes til Linux selvom de er skrevet for Windows.

 

Ang. hvorfor Linux framfor Windows kan jeg si for min egen del at Linux gir deg all kontroll og all frihet du noen gang kan få fra en datamaskin. Hvis du eier en PC og du vil bruke den til hva enn du vil: bruk Linux. Den kan konfigureres og kontrolleres på alle tenkelige måter. Ingen restriksjoner, ingen som har bestemt på forhånd hvordan du skal bruke PCen.

 

Ta meg f.eks: sitter på en athlon t-bird 800 med 256mb sdram og radeon 8500 samt 2 stk 4mb-pci skjermkort. Bruker disse til å koble til ekstra skjermer (har nå tre stykk 17* stående på pulten ved siden av hverandre, hadde tidligere en ekstra lcd-skjerm). Alle tre skjermene kjører forskjellig oppløsning, fungerer perfekt til kontorbruk. Den miderste skjermen er kobla til radeon kortet og kan også brukes til 3D-spilling. Skulle en gang boote inn i Windows XP etter å ha satt i disse kortene, og XP klarte ikke engang å starte opp. Med disse skjermene kan jeg f.eks. spille spill på den ene, kjøre en film/musikk eller ha chatteprogram oppe på den andre, og samtidig være logga inn remote på den siste (på samme måte som en tynnklient). Jeg har ikke prøvd det, men tror neppe min 800mhz hadde hatt noe problemer med det (det er en grunn til at jeg ikke har oppgradert: jeg behøver ikke, ting går ikke sakte, ting henger seg ikke opp under load).

 

Det finnes linux-varianter som er spesial-konstruert til å være brannmur med dhcp-server - og tar plass på en diskett (floppyfw). Kan faktisk kjøres på en pc uten harddisk i det hele tatt. Det er mulig å lage et linux system som kjører Apache web-server hvor hele systemet (inkludert Apache, eksl. swap-partisjon) tar 5mb (LFS). Dette er eksempler som viser hvor utrolig kraftig og fleksibelt Linux er. Ingen ytelseskompromisser, ingen gamle versjoner: alt er ny teknologi.

 

Og ikke nok med det, men opensource programvare generelt er (etter mitt syn) av høyere kvalitet enn lukket programvare (med unntak såklart). Og da tenker jeg ikke på latterlig Windows shareware. Opensource programvare har mer og bedre tilpassningsmuligheter (de hører på hva folk vil ha), bedre utvilking (som raskt luker ut bugs og sikkerhetshull), og oftere oppdateringer. De er laget av brukeren for brukeren.

 

I tillegg er det gratis, prikken over i'en. Det er nesten ikke til å tro.

 

Hvis du forventer at Linux skal være Windows så kan du bare glemme det. Du finner nok Linux programmer som erstatter dine behov, men akkurat spill kan være problematisk. Noen spill fungerer bra, noen er lite morsomme, og mange (desverre) fungerer ikke. Dette er, som tidligere sagt, ikke opensource miljøet sin skyld, men hva har vel det å si for deg når det ikke funger uansett?

 

Edit: referanser

Endret av Cronius
Lenke til kommentar

Og en ting til: glem overklokking. Vil du ha maks ytelse ut av PCen din? Har du sett hva Windows XP har som minimus-krav? Dette er hva XP er optimalisert for. For at koden skal kunne kjøres på et så dårlig system kan det ikke inneholde kraftigere optimaliseringer (illegal instruction noen?). Med Linux kan man (med f.eks. Gentoo) optimalisere systemet ditt totalt etter hva hardwaren din klarer. Ting går merkbart raskere hvis du velger en distro optimalisert etter ditt system (eller maks-optimaliserer det selv med Gentoo).

 

Edit: Og for de som tror at "longhorn kommer til å rocke alt fordi du må ha en 40 000,- kroners pc for å kunne bruke den" så setter det enorme restriksjoner. Hva hvis du ikke har råd til ny PC? Hva om du ikke har lyst på all de fancy grafiske tingene som kommer med, men allikevel har lyst på den nyeste tenknologien? Med Linux kan man bruke den nyeste tenknologien (med de nyeste bugfiksene, nyeste sikkerhetsoppdateringene) på gammel hardware.

 

I tillegg gir opensource programvare en trygghet om at support vil eksistere selvom "firma xxx" går dukken. Se f.eks. på den gamle agfa-scanneren jeg har. Fungerer fint den, men agfa har slutta å lage både drivere og programvare til den. Hva skal jeg gjøre da? I linux finnes det driver som blir oppdatert hvis nødvendig, og programvaren er den samme for alle skannere, og blir derfor hele tiden oppdatert av de som jobber med det.

 

Som du ser er det mange grunner til å velge Linux/*BSD (dvs OpenSource) framfor Windows. Men ikke tro at Linux er perfekt av den grunn.

 

(Med *BSD menes FreeBSD, OpenBSD og NetBSD, disse bruker ikke Linux kjernen, men mye av de samme programmene, er opensource, og det samme gjelder derfor for dem.)

Endret av Cronius
Lenke til kommentar

Takker. Mye bra med Linux ja. Desverre så spi8ller jeg muligens en del for mye, så jeg blir nok pent nøt til å vente til spill bransjen ordner spilla sine til Linux føre jeg får meg Linux på min hoved pc. På den fil servern jeg har planer om å få meg om et års tid som jeg snakka om, der trur jeg at jeg nesten må ha meg linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...