Gå til innhold

Video fra Vampire: The Masquerade - Bloodlines


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som fan av alle bøkene, 26 klanbøker (13 som beskriver krigen om korstogene på 1200-tallet og klanene som eksisterte da, 13 fra nåtidens "usynlige" krig om byer i USA og klanene som eksisterer nå)+ 3-boks enkeltserier om enkelte klaner,

og faktisk en av de som digga det første spillet, Redemption, hopper jeg i sofaen av forventning. Kanskje litt rart å spille et rollespill i first person view men de har nok tenkt NØYE over det før de bestemte seg for akkurat det.

Deus Ex fungerte jo bra som rollespill i first person.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Jeg er spent på hvordan de takler de forskjellige klanenes unike egenskaper.

Vi har 2 eksempler på hvordan 2 helt forskjellige klaner takler samme situasjonen i to av filmene, Brujah, som er rene slåsskjemper, går rett på sak med hender og skytevåpen, og spells hovedsaklig for å gjøre seg selv sterkere og mer motstandsdyktige. Og Tremere som er rene magikere (grunnleggeren av klanen stjal blod fra en av de eldste i en annen klan, og ble dermed vampyr selv, og spredte blodet sitt videre i sine sønner og døtre, de er ikke særlig høyt ansett blant de andre klanene siden de er "falske" vampyrer). Tremere-kampen er helt annerledes enn Brujah-kampen, med fete spells og manipuleringsmuligheter :)

 

Lasombra derimot kunne vært interessant å få en preview av. Disse har som hovedskill å slåss med skygger. Altså, de bruker skygger som fysiske våpen.

Når 2 i denne klanen slåss mot hverandre (i bøkene og P&P spillet), kan de bruke skygger fra lyktestolper o.l. og denge hverandre med, eller samle sammen skygger i et rom til tentakler som er umulige å slippe unna.

Å lese om et bakholdsangrep iscenesatt av Lasombra'er er noe som dette:

 

Skyggene i rommet samler seg plutselig til store klumper, langs veggene ses tentakler med hundrevis av armer. Mørket tetter seg sammen, alt blir mørkt, man begynner å høre dødsskrik og panikk, Mørket føles tett som grøt, og man ser glimtvise skygger i alt kaoset. Det begynner å brenne av en veltet lysestake.

Når skyggene løfter seg, er hele rommet et hav av avrevne kroppsdeler og døde vampyrer.

 

Alt scenesatt av 1 eller 2 lasombra'er kanskje. Fett? Ja!

Vi snakker ikke om 1-2 "unique spells" for hver rase her, men om helt forskjellige stiler å møte problemer på. Hver klan har sitt eget sett med 10-20 egenskaper/spells som ikke de andre klanene har tilgang til.

 

Tsimicze-klanen kan forme hud og kropp og bein om til alt mulig f.eks.

Malkavian er splitter pine gale, og finner på syke ting bare galninger kan komme til å tenke på. Nosferatu er spesialister på stealth (siden de er så stygge og misformede at de ikke kan gå ute blant vanlige folk uten å bli oppdaget).

 

 

 

Er sikkert ikke så mange Vampire-fantaster her på forumet som det jeg er, men for de invidde er det ekstra store forventninger til dette spillet, enn hos de som aldri har hørt om bøkene og rollespillet, og tenker "uff nei, ENDA et vampyrskytespill!". Vampire er en hel mytologi, og må ikke forveksles med grunne spill som Quake :p

 

Ta en tur innom nærmeste Avalon eller Outland-butikk, og du finner garantert hyllemetre med klanbøker og regelmanualer. Du ser dem lett, de er stort sett grønnspraglete med svart/purpur skrift.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Enern var veldig bra, men har ikke helt atmosfæren fra bøkene, der det handler mer om politisk spill og manipulering, enn direkte slåssing mellom klanene (selv om det er en god del av det også). Det skjer veldig mye på topp-plan som aldri dukket opp i Redemption.

Mye fakta er på plass, men slåssinga funka ikke særlig bra, ble veldig mye ensformig klikking. Men jeg fullførte det 2 ganger jeg..musikken er helt sinnsykt stemningsfull (spesiellt i dark ages).

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kanskje dette spillet kan veie opp for den umåtelige skuffelsen Deus Ex2 ble. Førstepersons action-RPG kan være _moro_.

 

 

(nå har jeg bare prøvd den amerikanske versjonen av DE2:IW, men jeg akter ikke å betale enda mer for å bli nesten like skuffet over den europeiske versjonen)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Gleder meg sykt mye til Bloodlines, men jeg var ikke klar over hvor omfattende hele konseptet er, en positiv overraskelse :w00t:

 

Men det er en del å sette seg inn i. Finnes det en nettside hvor man kan gjøre seg kjent med klanene og historien på en relativt kort og grei måte?

Lenke til kommentar

Jepp. Du kan gå til http://www.white-wolf.com

som er de som har utviklet hele rollespillkonseptet World of Darkness (Vampire-Masquerade)

 

Ellers fins det bortimot 30 romaner der hver bok handler om en enkelt klans vinkling på krigen mellom de slemme klanene og de snille klanene. De kan sikkert kjøpes på Outland eller Avalon hvis du har det i nærheten. Jeg har 23 av dem. Veldig bra lesning. Hver bok er vel ca. 2-300 sider.

 

De første 13 er fra Dark Ages (1100-1200 tallet) der mye av handlinga foregår i de kristne korstogene og ting rundt det.

De siste 13 er fra nåtidens USA, der de to gruppene, Camarilla (snille) og Sabbat (psycho-slemmingene) slåss om kontroll av diverse store byer.

 

Vampire er et veldig moderne og populært pen&paper-rollespill, så de aller fleste bokhandler som har sånt, har ei hel hylle med Vampire-greier.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Jeg var en av de få som spilte Vampire: The Masquerade - Redemption osså :)

 

Fantastisk av ett spill som jeg satt døgn inn og døgn ut med. Bloodlines tar alt så sinnsykt mye videre. Jeg tror dette blir en av de sterkeste singleplayer opplevelsene noensinne og multiplayeren blir en drøm rett og slett.

 

Første spillet som tar for seg utfordringen med bullettime i multiplayer. Som matrix fan klapper jeg iherdig for det !

Lenke til kommentar

Etter å ha lest en del previews om spillet og satt meg litt inn i historeiene og de forskjellige klanene, kan jeg ikke tro annet enn at dette spillet kommer til å komme på topp 3 lista i år, hvis ikke topp 1 :yes:

 

Men det er jommen ikke lett å bestemme seg for klan. :hmm:

 

Skulle hatt en blanding av Tremere og Brujah :cool:

 

Forresten genialt med det nye leksikonet som er på nettet og er gratis. Der finnes noe oversiktlig info om mytologien. For mer info, se linken til Bitex tidligere i tråden.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Vampire:_The_Masquerade

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...