Gå til innhold

Pentium -M 2 i løpet av 2006


Anbefalte innlegg

Pentium -M 2 i løpet av 2006

På IDF konferansen i forrige uke bekreftet Intel overfor en rekke journalister at selskapet planlegger å fase ut dagens Pentium –M kjerne til fordel for en helt ny kjerne designet fra grunnen av i 2006. Den nye prosessoren går under navnet Pentium –M 2 og vil introduseres på markedet i løpet av 2006 en gang.

 

Les artikkelen her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
vi ser nok nytten om 2 år....

I løpet av året tenker jeg.

 

Edit: AMD 64 mobile - hvor digg høres ikke det ut? :cool:

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
337-Zonic' date='24/02/2004 : 17:24'] ja, vi får håpe det, selv om jeg ikke ser nytten for 64 bit ennå.

jupp, 64bit er enda ikke helt modent, men jeg innbiller meg at om et par år så finnes de fleste operativsystem klare for 64bit, tenker da på arbeidsstajon operativsystem.

 

De som har behov for en portabel "tungregner" vil nok digge 64 bit CPUer, evt. folk med behov for mye RAM, men da er nok DDR2/3 like aktuelt, har tilgode å se større minnebrikker enn 1GB SO-DIMM til dødelig prislapp.

Lenke til kommentar

Er vel ikke lenge før fjortisnorge roper "se på den schpaa nye pc'en min da, 64-bits og greier, fett ikke sant?". Jeg tror vi begynner å se hvor genialt x86-64 egentlig er en liten stund etter at M$ har lansert sin 64-bit Windows XP - det er når drivere og applikasjoner finnes i 64-bits utgaver.

Lenke til kommentar
Er vel ikke lenge før fjortisnorge roper "se på den schpaa nye pc'en min da, 64-bits og greier, fett ikke sant?". Jeg tror vi begynner å se hvor genialt x86-64 egentlig er en liten stund etter at M$ har lansert sin 64-bit Windows XP - det er når drivere og applikasjoner finnes i 64-bits utgaver.

Tja, finnes masse 64bit programvare allerede for x86-64, men da er ikke jeg i M$ verdenen lengre. Linux har allerede en del programvare på vei for x86-64, de spesielt serverprogramvare som vil dra stor nytte av 64bit og matematisk programvare.

 

Jeg nevner f.eks. MySQL for x86-64...

Lenke til kommentar
vi ser nok nytten om 2 år....

I løpet av året tenker jeg.

 

Edit: AMD 64 mobile - hvor digg høres ikke det ut? :cool:

Ser helt klart nytten for det i forbindelse med dekoding og enkoding. Det er jo ikke noe man bør "vente" med.

 

Har prøvd noen 64bit Linux distroer på Athlon 64, det var fryktelig ustabilt. Men det kommer seg etter hvert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har prøvd noen 64bit Linux distroer på Athlon 64, det var fryktelig ustabilt. Men det kommer seg etter hvert.

Tør jeg spørre hvilke Linux distroer det var?

 

Har selv kjørt både Fedora Core 1, SuSE Linux 9.0 og Mandrake Linux 9.2 for AMD64 og ikke hatt noe som helst problem med stabiliteten jeg :roll:

 

Skal det være noe poeng å kjøpe Pentium-M så bør den få 64-bits støtte snarest etter min mening. Kunne ikke falle meg inn å gå tilbake til en 32-bits prosessor nå :no:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
ja, du merker utrolig forskjell på 32bits og 64bits nå.

Ja, jeg gjør faktisk det. Siden mesteparten av programvaren på Linux er open source så kan man enkelt rekompilere dem til 64-bits og da ser jeg som regel en ytelsesforbedring fra 15% til 50% over 32-bits faktisk :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Har prøvd noen 64bit Linux distroer på Athlon 64, det var fryktelig ustabilt. Men det kommer seg etter hvert.

Tør jeg spørre hvilke Linux distroer det var?

 

Har selv kjørt både Fedora Core 1, SuSE Linux 9.0 og Mandrake Linux 9.2 for AMD64 og ikke hatt noe som helst problem med stabiliteten jeg :roll:

 

Skal det være noe poeng å kjøpe Pentium-M så bør den få 64-bits støtte snarest etter min mening. Kunne ikke falle meg inn å gå tilbake til en 32-bits prosessor nå :no:

Det var Suse Linux 9.0.

Lenke til kommentar
337-Zonic' date='11/03/2004 : 09:08']
Har prøvd noen 64bit Linux distroer på Athlon 64, det var fryktelig ustabilt. Men det kommer seg etter hvert.

Tør jeg spørre hvilke Linux distroer det var?

 

Har selv kjørt både Fedora Core 1, SuSE Linux 9.0 og Mandrake Linux 9.2 for AMD64 og ikke hatt noe som helst problem med stabiliteten jeg :roll:

Det var Suse Linux 9.0.

Ok, den bruker jeg fortsatt og jeg har aldri hatt noen problemer med stabiliteten. Hva var problemet ditt?

 

Du skriver at du "Har prøvd noen 64bit Linux distroer", hvilke andre prøvde du da og hva var så ustabilt med dem?

Lenke til kommentar
vi ser nok nytten om 2 år....

I løpet av året tenker jeg.

 

Edit: AMD 64 mobile - hvor digg høres ikke det ut? :cool:

Nja for dei som har råd til det :cry:

Athlon XP-M er ikke akkurat det dyreste som er å få kjøpt, så på sikt burde A64 CPU'er bli ganske billige også i laptoper. Særlig med tanke på liten varmeutvikling og ingen nb.

 

Og til 23/64 bits diskusjonen kan jeg bare si: Det bryr meg midt på ryggen om jeg kjører 32 eller 64 bit, så lenge ytelsen er god :thumbup:

Lenke til kommentar
337-Zonic,11/03/2004 : 09:08]
Har prøvd noen 64bit Linux distroer på Athlon 64, det var fryktelig ustabilt. Men det kommer seg etter hvert.

Tør jeg spørre hvilke Linux distroer det var?

 

Har selv kjørt både Fedora Core 1, SuSE Linux 9.0 og Mandrake Linux 9.2 for AMD64 og ikke hatt noe som helst problem med stabiliteten jeg :roll:

Det var Suse Linux 9.0.

Ok, den bruker jeg fortsatt og jeg har aldri hatt noen problemer med stabiliteten. Hva var problemet ditt?

 

Du skriver at du "Har prøvd noen 64bit Linux distroer", hvilke andre prøvde du da og hva var så ustabilt med dem?

Har også prøvd Mandrake og TurboLinux. Problemet var hovedsakelig uventede kræsj i applikasjoner som Mozilla ++. Har generelt ikke hatt slike problemer i Linux.

Lenke til kommentar
337-Zonic' date='11/03/2004 : 16:01']
Du skriver at du "Har prøvd noen 64bit Linux distroer", hvilke andre prøvde du da og hva var så ustabilt med dem?

Har også prøvd Mandrake og TurboLinux. Problemet var hovedsakelig uventede kræsj i applikasjoner som Mozilla ++. Har generelt ikke hatt slike problemer i Linux.

Ærlig talt, hvis noen få programmer er ustabile så betyr ikke det at hele operativsystemet er ustabilt :no:

 

64-bit Mozilla er fortsatt bare beta å regne, men det finnes veier rundt det også:

http://lists.suse.com/archive/suse-amd64/2004-Feb/0292.html

 

Jeg kjører selv 32-bits Mozilla siden en del av utvidelsene jeg bruker fortsatt ikke er portet til 64-bit, men det kommer seg nok etterhvert det også så det anser jeg ikke som noe stort problem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...