Jump to content
Sign in to follow this  
siDDis

Kan denne historien ende godt?

Recommended Posts

Idag så fekk eg mitt nye asus p4c800 hovudkort som skulle erstatte den gamle bh7 som ikkje greide 200mhz fsb prossersorer.

Alt begynte greit til eg skulle ta av min swiftech mcx4000 kjøler

den satt fast, veldig merkeleg så eg brukte litt makt og dru ut cpu saman med den, litt panikk fekk eg då. Alt så vell og bra ut med både cpu socket og cpu sine pinner, så eg pusta delvis letta ut.

Nå var det å få laus cpu frå cpu kjøleren, den hadde rett og slett stivna i AS3!!!!!

Så eg tok ein tapet kniv om prøvde å få den av, litt makt måtte faktisk til.

Til slutt så spratt cpu av og landa stygt på gulvet. Sikkert 50 pinner blei bøyde då. Nok Veldig bøyd og.

Panikken var til å nesten besvime av. Kva skulle eg gjøre nå?!!!

Eg fant ein nål eg prøvde så godt eg kunne å rette dei opp. Etter 1 time såg det delvis ok ut, så eg prøvde å feste den til den nye cpu socketen.

Bare BITTELITT meir makt enn vanleg makt måtte til og ein litt kraftigare smell lyd når den går inn kom og. Å få av cpu igjen var veldig vanskeleg så eg lot den heller bare stå der.

Trur dykk at dette går bra. Jævlig kjipt om 1500kr skulle gå rett i dass :(

har som ovenfor hatt bøyde bein selv. det er jo egentlig ingen forskjell, for beinet leder jo strøm. så lenge alle beina sitter i de hullene de skal sitte i, er det ikke noe problem.

Når du trykket cpu på plass hørte du et smell sa du? Du kjente vel om den seg inn i hullene sine eller om du bøyde en 10-20 pins? Du får stole på magefølelsen på denne her.. er vel ikke sikkert du ødelegger den om du tester dem med et par bøyde pins heller skulle jeg tro?

vell den var jo vanskeleg å få ut igjen så eg tenker at ijallefall dei fleste gjekk inn, eg brukte jo ikkje så mykje krefter.

men ****** det er vanskeleg å jobbe under eit sånt press, er så ekstremt skjelven

Sånn går det når du har intel og stor kontaktflate på CPU.. :p

Du skulle heller ha prøvd å dytta CPU bortover kjøleren og ikke dratt/brukt kniv for å få den av. Plane flater har en tendens til å suge seg fast i hverandre, spesiellt når du har hatt noe gugge i mellom.

Du vet hvertfall at du neste gang må holde på CPU mens du dytter med tapetkniv..

Edited by fUsiOn

kjatp spørsmål som er litt off topic

trenger den før den store testen

for dual channel minne tar eg begge dei like minne modulane på den blå og svarte på den eine sida eller tar eg begge på blå eller begge på svart?

Edited by siDDIs

Jeg har rettet ut bøyde pinner på CPU'er mange ganger, har alltid gått bra. Det viktige er å ta seg god tid og bruke en svært skarp kniv e.l. og lirke dem opp igjen.

OBS, ikke bøy dem frem og tilbake mer en absolutt nødvendig, metalltretthet... kan være noe dritt.

for dual channel minne tar eg begge dei like minne modulane på den blå og svarte på den eine sida eller tar eg begge på blå eller begge på svart?

En i blå og en i svart

En i blå og en i svart

Dette er ikke riktig, Jeg har også dette hovedkortet og jeg har begge ram i de blå slotsene. Når jeg starter op står det dualmode 1024 mb ram

man kan seff også bruke de svarte.

siDDIs

Det der går sikkeert bra, hvis ikke alle pinnene er i hullene starter ikke hk opp så du kan ikke ødelegge noe der. :yes:

kjøpte engang en cpu og den hadde en pin formye det vat en som var blitt lodda fast på tvers av en av de ytterste pins, prøvde å få den av men det gikk ikke så bra det fikk av to pins istedet. Når jeg skulle prøve å starte opp skjedde det ingen ting.

Edited by Spyder

vell google er datanerdens beste venn =)

uansett, nå er eg igang, første boot gjekk SMOOTH

new cpu detected :D

då ser vell alt så langt bra ut, håper eg.

nå har eg 2,4c 2x512 like twinmos 3200 og 1x corsair xms 2700

skjermkortet er det gamle radeon8500

windows kræsja med ein gang, så eg krysser fingrane for at eg greier å reinnstallere windows nå

windows kræsja med ein gang, så eg krysser fingrane for at eg greier å reinnstallere windows nå

Det er normalt at windows får hikke når det er byttet hovedkort. Alle driverne til chipsett etc blir jo feil.

Hvis man skal bytte hovedkort uten å installere på nytt så bør man kjøre sysprep først. Da nullstilles alle settinger for hardwaren og alle drivere lastes på nytt.

NB! For Win2K så må man legge inn serienummeret på CD'en på nytt også, så pass på at du har det tilgjengelig. Har ikke prøvd med XP, men antar at det samme skjer der.

vell det er godt dykk nevner at det går bra om maskina booter i det heile tatt opp =) Då kan eg roa meg ned litt.

problemet nå er å finne winxp cden, synes mamma og pappa bør ta ansvar for det framover(om eg finner den)

forresten så prøvde eg å fjerne alle chipsett drivere og sånt.... med det var vistnok ikkje nok... håper eg

Edited by siDDIs