Gå til innhold

Hjemmelaget baybus med LCD, 120mm hull, vindu m.m.


Anbefalte innlegg

Har fått meg nytt kabinett, og måtte straks gjøre noe med det. Jeg har laget ferdig baybus'en. Reiser bort til syden, men så snart jeg kommer tilbake, vil neste del komme. Da skal jeg sette et LC Display jeg har bestilt inn i fronten, og etter det skal jeg skjære ut et vindu, men motivet er enda ikke bestemt. Tar gjerne imot forslag! :yes:

 

1mini.JPG

Her har jeg satt inn katoden og inverteren. Den første inverteren jeg fikk var defekt, så jeg fikk en ny med gjennomsiktig lokk og blå dioder! :w00t:

 

 

Baybus:

 

2mini.JPG

Startet med å maskere et blind-deksel. Etterhvert vil det komme LC Display til høyre for knappene og diodene, men det blir neste del.

 

3mini.JPG

Borret først noen små hull, som skal lede det store borret riktig.

 

4mini.JPG

Ferdig med å borre, og har begynt å ta av maskeringsteip.

 

5mini.JPG

På baksiden var det noen "oppstivere" som stod i veien. Jeg skjærte bort litt av disse for å få plass.

 

6mini.JPG

Her er noen ledninger fra noen gamle PSU jeg skal bruke (faktisk fra en 286..!).

Molex hunnkontakten fikk jeg fra en ledning som fulgte med på skjermkortet mitt.

 

7mini.JPG

Her har jeg begynt å ta ut pinnene, for å gjøre om litt på kablene. Brukte et hult rør fra et meccano sett til å ta de ut. Det virket utmerket!

 

8mini.JPG

Nå har jeg bare de lederne jeg skal bruke. To tynne ledninger til 5 volten på displayet, og to tykke til 12 volten til katode og vifter.

 

9mini.JPG

Ferdig med loddingen.

 

10mini.JPG

Her kan du se "custom" molex kontaktene med bare 12 volt.

 

11mini.JPG

Nå er baybus'en montert inn i pc'en.

 

12mini.JPG

Rødt lys og gjennomsiktig holder til katode-led'en, gul led med svart holder til vifter.

 

13mini.JPG

Uten blitz. Ser du katodelyset? ;)

 

Når jeg kommer hjem kommer neste del, da jeg skal sette inn displayet. Det er bare et 16x1 display, men jeg kunne ikke ha større, da det skal bli plass til det i nesten bare en halv 5 1\4 slot.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fint dette, men kunne du ikke tatt de fire hundre kronene dine (http://home.no/jonp/Baybus/11.jpg) og kjøpt en svart diskett stasjon og kanskje lian li cd deksel eller no?

Har tenkt på det, men problemet er at kabinettet ikke er i sølv eller svart, så ingen av forslagene dine vil matche. Så det gjør det egentlig veldig vanskelig med en sånn farge på kabinettet. Jeg vurderer mer og mer og gå til en lakk forhandler med et blind deksel, og spørre om han kan lage en custom lakk, som er lik den fargen. Faren min har gjort det før, bare at det var til bilen. Kostet han rundt 100 kr for en hel boks.

 

Edit: Skjønte ikke med en gang hvorfor du linka til det bildet, men nå skjønner jeg det... Hehe. Hvilke detaljer en får med seg...

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar
Kan du ikke lodde på 5V på andre siden av veksleren, så du veksler mellom 5V og 12V istedenfor 12V og av? Viftene lager omtrent ingen lyd ved 5V, og det er så godt som ingen ekstra jobb.

det er ikke noe sjakktrekk, vist noe da skulle kortslutte, hva tror du skjer da?

da ender hele 5Volten fra PSU på 12Volt, og alt går med opp i røyk :p

Lenke til kommentar

nikk0: Det eneste stedet 5V og 12V vil ha noe med hverandre å gjøre er på selve bryteren, så hvis man er sånn noenlunde brukbar med loddebolten er det ingen fare. Eneste muligheten for at noe skulle skje da er at bryteren i seg selv kortslutter, noe som ikke akkurat er veldig sannsynlig...

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger!

 

Naa sitter jeg paa nettkafe paa Gran Canaria... Har faatt kjopt meg en fake dremel for 18 euro (150 kr)... ;) Naa ligger ogsaa lcd display og venter paa meg i posten, saa saa snart jeg kommer tilbake blir det update... Jeg gadd ikke og koble paa 5 volt istedet for av fordi vifta nesten ikke blaaser noe paa 5v. Og til Nikk0: Det skal godt gjores og koble sammen 5 og 12 volten. Dessuten er det like stor sjanse for at det skjer som at 12 volten og jord gaar sammen.

 

Menmen. Naa gaar penga ut paa pc'en, saa vent paa en update!

Lenke til kommentar
Jeg ville heller satt på en rheobus eller hva det nå heter og fått bedre kontroll.

Det er helt undøvendig for meg. Har bare behovet for og skru den av og på. Dessuten brukes ikke bryterne bare til vifter, og da må en nesten bare ha av og på.

 

Har forresten tatt en del nye bilder og slikt. Skulle akkurat til og sette inn LCD'et jeg har loddet ferdig, så så jeg at det var av den dårlige typen som egenltlig er et 8x2 display, men legges ved siden av hverandre slik at det blir 16x1. LCD smartie støtter ikke dette, så displayet blir litt rart. Jeg får se hva jeg kommer til og gjøre. Skal iallefall laste opp bildene så langt snart.

Lenke til kommentar
WOW!! nice jobb da.. .. Jeg lurer fortsatt på hvordan i !#¤&&!# folk klarer og få til en slik LCD skjerm men.. :D GO ON!

Takker! :D Det er ikke så vanskelig. Bare følg skjemaet godt, så skal det bli riktig. Skal skjære ut hullet til LC Displayet i dag... Regner jeg med iallefall. :p

Lenke til kommentar

Oppdatering!

 

 

1mini.JPG

 

Først maskere og tegne opp streker...

 

2mini.JPG

 

...Så tar man frem det rette verktøyet!

 

3mini.JPG

 

Etter en del filing og etterarbeid ble det slik.

 

4mini.JPG

 

Hadde to helt like display, så jeg brukte dette til og måle opp riktig avstand mellom skruene når jeg limte de fast.

 

5mini.JPG

 

Så er skruene på plass.

 

6mini.JPG

 

Denne ble jeg fornøyd med. Tok denne power tilkoblingen fra en gammel pc og bruker den som strømtilførsel til LC Displayet, slik at jeg kan fjerne displayet uten av at det henger fast. Tok deretter og loddet den fast til molex kontaktene.

 

7mini.JPG

 

Ledningen på plass i molex'en.

 

8mini.JPG

 

Her sitter LC Displayet på plass, og strømtilkoblingen er koblet til.

 

9mini.JPG

 

Slik ser det ut!

 

10mini.JPG

 

Og med bilde på displayet.

 

Da var displayet på plass også. Ble ganske så fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...