Gå til innhold

Oppdatere BIOS på ASUS HK


Shotherra

Anbefalte innlegg

Har et ASUS CUSL2-M hovedkort og har nå bestemt meg for å oppdatere biosen. Lastet ned den bios filen og når jeg åpnet den var det bare en .awd fil der. Hvordan skal jeg sa få flashet biosen...

 

Fan så et program som het Aflash.exe, og en readme fil fulgte med. Dette programmet la på nedlastings siden til CUSL2-M hk`et jeg har... der sto det:

 

Managing and Updating Your BIOS

-----------------------------------------------------------------------------------

1.1 Upon First Use of the Computer System

It is recommended that you save a copy of the original motherboard BIOS along with a

Flash Memory Writer utility (AFLASH.EXE) to a bootable floppy disk in case you need

to reinstall the BIOS later. AFLASH.EXE is a Flash Memory Writer utility that updates

the BIOS by uploading a new BIOS file to the programmable flash ROM on the motherboard.

This file works only in DOS mode. To determine the BIOS version of your motherboard,

check the last four numbers of the code displayed on the upper left-hand corner of your

screen during bootup. Larger numbers represent a newer BIOS file.

 

1. Type FORMAT A:/S at the DOS prompt to create a bootable system floppy disk.

DO NOT copy AUTOEXEC.BAT & CONFIG.SYS to the disk.

 

2. Type COPY D:\AFLASH\AFLASH.EXE A:\ (assuming D is your CD-ROM drive) to copy

AFLASH.EXE to the just created boot disk.

NOTE: AFLASH works only in DOS mode. It will not work with DOS prompt in Windows and will

not work with certain memory drivers that may be loaded when you boot from your hard

drive. It is recommended that you reboot using a floppy.

 

3. Reboot your computer from the floppy disk.

NOTE: BIOS setup must specify floppyÓ as the first item in the boot sequence.

 

4. In DOS mode, type A:\AFLASH <Enter> to run AFLASH.

 

5. Select 1. Save Current BIOS to File from the Main menu and press <Enter>.

The Save Current BIOS To File screen appears.

 

6. Type a filename and the path, for example, A:\XXX-XX.XXX and then press <Enter>.

 

----------------------------------------------------------------------------------------

 

1.2 Updating BIOS Procedures

 

1. Download an updated ASUS BIOS file from the Internet (WWW or FTP)

(see ASUS CONTACT INFORMATION on User Ma for details) and save to the disk you created earlier.

 

2. Boot from the disk you created earlier.

 

3. At the A:\ prompt, type AFLASH and then press <Enter>.

 

4. At the Main Menu, type 2 and then press <Enter>.

The Update BIOS Including Boot Block and ESCD screen appears.

 

5. Type the filename of your new BIOS and the path, for example, A:\XXX-XX.XXX, and then press <Enter>.

NOTE: To cancel this operation, press <Enter>.

 

6. When prompted to confirm the BIOS update, press Y to start the update.

 

7. The utility starts to program the new BIOS information into the flash ROM. The boot block will be

updated automatically only when necessary. This will minimize the chance that a failed update will

prevent your system from booting up. When the programming is finished, Flashed Successfully will

be displayed.

NOTE: When you see the message "Boot Block is different" you may still press <Y> to update the BIOS.

Yet if the update fails, your system will run a greater risk of boot failure depending on

whether the boot block is damaged or not.

 

8. Follow the onscreen instructions to continue.

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Dette sa meg ikke så mye og skjønte ikke så mye av dette heller, så er det noen her som kan dette.. evnt gi meg en kort beskrivelse på hvordan jeg gjør dette?

Endret av Jan E.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sett inn ein tom diskett. Høgreklikk på ikonet og trykk på format disk. Da får du eit valg om å lage oppstartdisk. Når det er gjort kopierer du inn aflash.exe og den nye biosen. Merk deg namnet på fila som biosen ligger på. Start så maskinen på nytt med disken inni maskinen. Dersom ikkje du har endra floppy disk som oppstartdisk må du gjere det. Når oppstart disken har starta opp skriver du aflash trykker enter. Deretter følger du readme fila. Og bytter ut det namnet på fila med ditt filnamn.

 

P.S Tar det litt ut av hodet her så om eg har skreve feil så rett meg.

 

Edit: kan vere lurt å kopiere inn den gamle biosen på disken. Dersom det skjerer seg kan du legge inn att den gamle.(husk filnamnet på den)

Edit: Det må du muligens gjere på ein annan bootdisk utan den nye biosen på. Er ikkje heilt sikker på det da eg ikkje har gjort akkurat det før.

Endret av Ulvestad
Lenke til kommentar

Stemmer det Ulvestad skrev. For å ta backup følger du bare veiledning når du har startet Aflash.

Ser at du lurte på overklokking med dette kortet i en tidligere post. For å få muligheten til dette må du sette alle dip-switchene til off (fem stk) og flytte en jumper. Dette står forklart i manual (under "jumperfree mode", om enn litt dårlig). Siden kortet ikke har pci/agp lås er jo muligheten for overklokking begrenset men holder du pci under 40 mhz skulle det vel gå bra...? Eller tar jeg feil? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Stemmer det Ulvestad skrev. For å ta backup følger du bare veiledning når du har startet Aflash.

Ser at du lurte på overklokking med dette kortet i en tidligere post. For å få muligheten til dette må du sette alle dip-switchene til off (fem stk) og flytte en jumper. Dette står forklart i manual (under "jumperfree mode", om enn litt dårlig). Siden kortet ikke har pci/agp lås er jo muligheten for overklokking begrenset men holder du pci under 40 mhz skulle det vel gå bra...? Eller tar jeg feil? :dontgetit:

Høres ut som du har rett, takker så mye.... tror jeg kan klare det nå...... men er ikke helt sikker.... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...