Gå til innhold

Skal skifte ut defekt HK


mark

Anbefalte innlegg

Jeg har en pc hvor jeg nylig instalerte WinXP. Men nå viser det seg at HK er ødelagt. Det nåværende HK er Asus A7v333-X for socket A DDR Viakt333, ATA/133 , ATX, USB2.0, LAN. Jeg er skal bare bruke PC som server. Hvis jeg setter inn dette må jeg da formatere?

 

På driver CDen står det at det er drivere for KT400/333. Jeg har nå 333 og det nye er 400

 

Jeg bryr meg ikke om ytelse, skal styre PCen med Remote Admin, og den skal brukes til FTP og kansje game server

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er jo det jeg lurer på; krever dette byttet nye drivere?

Ja, det gamle bruker VIA-chipsettet (og krever Via Hyperion 4-in-1-drivere), mens det nye bruker nForce2-chipsettet, som krever nForce-driverne til Nvidia.

 

Mulig det kan være nok å avinstallere de gamle driverne før du installerer de nye, men ved bytte av HK og chipset vil det alltid være anbefalt å reinstallere Windows. Du kan jo prøve det førstnevnte først - du finner jo fort ut om det hjelper eller ei. ;)

 

Edit: Jeg så feil. Det nye kortet er også basert på Via, ikke nForce2.

Endret av lysbryter
Lenke til kommentar

Dette har jeg gjort flere ganger og har ikke behøvd å reinstallere. Når du starter opp systemet, vil Windows finne diverse nye komponenter. Da har du alle driverne på CDen som fulgte med hovedkortet. Ev. kan du laste ned de aller nyeste fra WEB.

 

Det kan også være lurt å installere de andre programmene som følger med hovedkortet, jeg tenker da på diagnoseprogram osv.

Lenke til kommentar

det tar jo ikke lange tida å formatere å installere en server tror jeg, du skal jo ikke ha inn 140 spill og 37 forskjellige programmer...

 

foresten så tror jeg det blir vanskelig å få avinnstalert via 4i1 drivere, eller chipsett drivere generelt egentlig...

 

uansett formatering er alltid lurt :yes:

Lenke til kommentar
det tar jo ikke lange tida å formatere å installere en server tror jeg, du skal jo ikke ha inn 140 spill og 37 forskjellige programmer...

 

foresten så tror jeg det blir vanskelig å få avinnstalert via 4i1 drivere, eller chipsett drivere generelt egentlig...

 

uansett formatering er alltid lurt :yes:

Helt enig!!

Både XP og w2k er så og si umulig å skifte hk på. Sansynligvis får du blåskjerm med beskjed om dumping av fysisk minne. Det er ide-kontrollerne som i hovedsak er problemet, og som før sagt i posten, generelle chipsettdrivere. Det tar bare et par timer fra bunnen av å sette inn alt på nytt, så det er absolutt å anbefale. Ta bare backup først, sett feks disken inn som slave i en annen maskin, og kopier over dine data, eventuellt partisjoner disken, og legg dataene dine på d: , eventuellt brenn dem på cd. Lykke til.

Lenke til kommentar
men vis jeg nå bytter HK uten å formatere, kan det sje noen alvorlige ting med PCen (untatt tap av data på hdd, det bryr jeg meg ikke om). Kan det rett a slett forårsake alvorlige hardware feil som følge av bytte uten formatering?

Nei, kun ustabilitet, sjansen for at det skal gå bra er større siden du har kjøpt et nytt VIA KT400 basert kort, det bruker samme driverpakke som det KT333 kortet som er ødelagt. Men uansett bør du avinstallere driverene og så installere dem på nytt.

 

Du kan teste maskinen i noen dager med det nye hovedkortet uten reinstallering, la den stå under kraftig stress noen dager, sjekke stabiliteten

 

Men, å installere OS på nytt er aldri å forakte, det er uansett det som er sikrest. Så hvis det ikke fører til store problemer ville jeg reinstallert OS uansett.

 

 

(Vær klar over at det ikke er et nForce2 kort du har kjøpt som en over her sa det var!)

Lenke til kommentar

Har aldri hatt noen problemer med å bytte ut det meste av komponenter i W2000, inkludert HK. OS`et blir ikke fucka for det om du legger inn nye drivere til HK, sikkert ikke i XP heller. Men der er det vel mere snakk om registrering av OS på nytt, eller tar jeg feil? Har ikke erfaring med XP...

Lenke til kommentar

Det burde fungere helt fint. De fleste hovedkort bruker Via 8235(CE) southbridge, og bortsett fra det er det ikke store forskjellen på de to brikkesettene. Windows 2000 og XP er særlig følsomme hvis man bytter ut harddiskkontrolleren. Da får man Inaccessible_boot_device, og man må installere på nytt.

 

Selv så bytta jeg fra AMD til Intel uten å installere windows på nytt, men jeg tviler på om det fungerer andre veien, siden hyperion-driverne ikke ligger i windows fra før av.

Endret av enl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...