Gå til innhold

Tv-ut på Inspiron 500m


Rydin

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har kjøpt meg en 500m, er veldig fornøyd! Men det eneste problemet er at jeg ikke får tv utgangen til å virke. Jeg bruker en svideo til composit overgang, og på tv har jeg composit til scart overgang. Men jeg får ikke noe bilde på tv samme hvor mye jeg prøver. Har prøvd å slå av pc'en og koble til tv får så å slå på pc'en (noe dell anbefaler) men fortsatt ikke noe bilde... Jeg har også en stasjonær pc med radeon 9600 kort, og med det er det ikke noe problem. Bare til å sette i ledningen så funker det..

Er intel kortet så kresent at man må ha svideo inn på tv'en? Eller må man ha spesielle overganger fra dell?

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Du kan ikke bare koble til tv'n å så forvente at det funker. Du må jo kopiere bildet fra laptop-skjerm til tv-skjerm. Det kan gjøres ved hjelp av snarveier på tastaturet eller høyreklikk på skrivebord->egenskaper.

Lenke til kommentar

Jeg har løsningen. Jeg går ut i fra dere vet hvorden dere skal skifte i skjerminnstillinger. hvis ikke får dere spørre andre om det. Hadde samme problemet med min dell. Brukte overgang fra s-video til compositeledning, og kunne ikke forstå hvorfor det ikke engang kom opp noe alternativ hvor jeg kunne skifte til TV. Kjøp en s-video kabel og en scartkontakt som har s-videoinngang. Det virket supert etterpå. Husk å ha tven på. Hvis det ikke virker slå av pcen, slå på tven og slå på pcen til slutt.

 

Egil

Lenke til kommentar

Prøv denne: Gå via Kontrollpanel til Skjerm/Instillinger/Avansert/Intel®.../Graphics Properties etc.

 

Dette funkar både via S-inngang og via scart (med adaptor).

 

Prøv med ulike PAL-innstillingar.

 

Har så langt fått fram eit fargebilete på TV-en, men ikkje særleg brilljant så langt.

Lenke til kommentar

I går klarte jeg det endelig!

Jeg koblet svideo ledning mellom pc'en og scart adapter til tv'en. Men da ble det bare svart/hvitt eller veldig dårlige farger. Men etter jeg hadde fått bilde på tv'en så bytta jeg til composit kabel, og da virker alt som det skal. Fint bilde på tv'en og ordentlige farger.

Men jeg må altså koble med svideo først og så bytte kabel..

Lenke til kommentar
I går klarte jeg det endelig!

Jeg koblet svideo ledning mellom pc'en og scart adapter til tv'en. Men da ble det bare svart/hvitt eller veldig dårlige farger. Men etter jeg hadde fått bilde på tv'en så bytta jeg til composit kabel, og da virker alt som det skal. Fint bilde på tv'en og ordentlige farger.

Men jeg må altså koble med svideo først og så bytte kabel..

Tror det finnes en innstilling som gjør om på dette. Pal/nt??....(husker ikke bokstavene)? Jeg skal ikke si det for sikker om det er denne innstillingen, men jeg er rimelig sikker på at man ikke trenger å skifte kabel midt i tvtittinga for å få farger.

Lenke til kommentar

Ingen forskjell hos meg om eg velger S-video inn på TV-en eller via scart. Fargene på TV blir blasse og kontrasten ikkje særleg bra (vanskeleg å lese tekst). Har forsøkt å korrigere dette, men eg er ikkje fornøyd. (Ser forresten på Dell Community Forum at mange har dei samme problemene).

 

Prøv å bruk CTRL-ALT-F12 etter tilkobling til TV og kanalinnstilling. Då skal det komme opp eit bilete der du kan velge mellom skjerm, TV eller begge (DUAL). Her har du også mulighet til å endre innstillinger for bl.a. TV-biletet.

Lenke til kommentar

Kanskje prøver eg andre løysningar i kveld, men kan ikkje forstå at det skal finnes bedre tilkoblingar enn å koble direkte til s-videoinngangen på TV-en. Enkelte hevdar forresten at Dells "originale" s-videokabel har 7(?) pins, og at dette funkar. Standard s-video/s-vhs kabel har vel kun 4 pins (?).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871293487

Dells s-videokontakt med 7 pins innehåller också kompositvideo och s/pdif ljud. Detta får man tillgång till med en adapter som Dell säljer. Här är den:

rr36.jpg

1. kontakten på datorn

3. S/PDIF (digitalt ljud över koaxialkabel)

4. Kompositkontakt (den gula, något sämre bild)

5. SVHS/S-VIDEO kontakt (bäst bild)

 

PCn behöver känna att något är inkopplat för att man ska kunna slå på tv-ut. Jag har en gammal teve som inte har modern standard för vilken load/resistans som ska vara på kontakten.. Då får jag koppla in den till videon, slå på tv-ut och SPARA EN HOTKEY för detta visningsläge. Efter det, när jag trycker på min hotkey så funkar det, med den gamla teven också.

 

Hoppas detta hjälper!

 

/Anders

Lenke til kommentar
Jeg har mye av de samme problemmene med mitt Hercules 9800XT, jeg får ikke farge i det hele tatt.

 

Jeg har prøvd med noen forskjellige PAL oppsett osv..., men det går ikke.

 

Kunne noen hjulpet meg?

Du spurte om dette i går også.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=214692

 

Nå er vi på "Bærbare datamaskiner", ditt problem hører vel fortsatt til under "Skjermkort, skjermer"?

Lenke til kommentar
Trodde du mente at jeg skulle finne svar andre plasser, så spurte jeg bare fordi alt jeg har gjort til nå er rett.

 

Trodde kanskje noe andre viste det.

Problemet er sansynligvis koblingen mot TV.

 

Hva slags TV har du? Merke/modell?

Hva slags kabel og evnt. overganger bruker du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...