Gå til innhold

Ipod 3. generasjon 10gb


cwerner

Anbefalte innlegg

---=Apple Ipod 3 Generasjon=---

 

 

ipodyellow10162003_mindre.gif

 

 

<----------------------------------------------------------------------->

 

 

Førsteinntrykk

Esken som ipod'en følger med er sort og hvit, den er godt pakket inn.

Her skjønner man med en gang at det oser av kvalitet, bruksanvisningen og cd

med drivere ligger inni en papp eske som man bretter ut, og utenfor står det skrevet "enjoy" , minner litt som SAS det...

 

<----------------------------------------------------------------------->

 

 

I pakken følger det med:

 

 

Selve ipoden

1 stk. ørepropper

1 stk. firewire til 24pins kabel (brukes til å lade og overføre)

4 stk. skumm-greier til å sette på øreproppene hvis du føler for det.

2 stk. plastik-"propper" til å sette i 24-pins porten hvor kabelen kobles til, den er der for å hindre støv å andre ting i å komme in.

1 stk. lader med avtakbar stikk-kontakt.

bruksanvisning, cd med Itunes og drivere, cd med musicmatch.

 

<----------------------------------------------------------------------->

 

Designet

 

ipodstraight10162003_mindre.jpg

ipodbacklit10162003_mindre.jpg

 

Ipodens design er noe av det feteste jeg har sett av mp3 spillere.

Den er så elegant at man nesten ikke har lyst til å bruke den i det hele tatt.

Fronten er i hvit plastik med 5 touch sensitive knapper (menu, play/pause, tilbake, fremover og en som du bruker til å gå inn på menyer og velge sanger med) Det er også et touch sensivtivt skroll hjul som man bruker, jeg synes denne har en helt perfekt følsomhet og hastighet. Det er også en "hold" knapp som gjør at man skru av knappene, kjekt å ha. Skjermen er 4cm x 3.3cm (L x B) denne er bakgrunnsbelyst og man kan justere kontrasten.

baksiden er i aluminium og det skal ikke mye til før den er full med fingermerker, og hvis du er litt jålete så er den fin å speile seg i.

 

 

<----------------------------------------------------------------------->

 

 

Softwaren

 

autosync_header04282004.jpg

 

I pakka med software så følger det med: MusicMatch, Itunes, og Ipod mangager.

Jeg valgte å bruke Itunes fordi jeg har dårlig erfaring med MusicMatch, og jeg synes Itunes er ryddigere. Selve overføringen skjer med firewire-kabelen, og da lader den samtidig. Du velger alle sangene du vil ha med, og legger de inn i Itunes biblioteket, der blir de sortert etter album, artist og sjanger. Så når du kobler til Ipoden så begyner den automatisk å overføre sangene dine, dette gjøres veldig fort, og den oppdaterer den hver gang du kobler den til

 

 

<----------------------------------------------------------------------->

 

Firmwaren

 

index_games10152003.gif

 

Firmwaren er helt genial, den er veldig enkelt å navigere seg igjennom (tilogmed mormoren min greier det) og veldig oversiktlig, man klikker seg in på en undermeny ved å trykke på select-knappen, og kommer tilbake til den forige menyen ved å trykke på meny knappen. Enkelt å greit :thumbs:

Man kan velge om man vil ha sangene sine sortert etter artist, album, sanger, sjangere og komponister. Man kan også lage sine egne playlister, enten på dataen eller på ipoden. Ved å holde "select knappen inne på en viss sang, så blir den kopiert over i "on-the-go" listen din med en gang.

Det er også en del spill innpå fra før av, disse er ikke avanserte, men helt greie... vil ikke si at de var så kjempe morsomme.

Du har også mulighet til å legge inn kontakter, kalender og notater.

 

<----------------------------------------------------------------------->

 

 

Batteriet

 

Batteriet er intergrert og går ikke an å skifte uten at garantien ryker, jeg har ikke prøvd å åpne Ipoden, og jeg har ikke tenkt til å gjøre det.

Det tar vistnok 1 time å lade den 80% og 4 timer å lade den fult.

Det har også en forventet levetid på 8 timer, dette er da uten så mye navigering igjennom menyene eller så mye bakgrunnslys på.

 

 

<----------------------------------------------------------------------->

 

Lydkvalitet

 

icon_itunes.jpg

index_mp3_aac042803.gif

 

Jeg har ikke noe å utsette på lydkvaliteten, den er rett og slett helt topp, såklart kan du jo kjøpe med deg noen andre hodetelefoner, men til å være "propper" så synes jeg de er helt fantastiske, de sitter veldig godt i øret og ledningen er ikke for lang og ikke for kort.

merk at jeg ikke er noen lydguru!

EDIT: Etter å ha brukt proppene mer og mer så merker jeg at det er veldig liten bass i de... derfor anbefaler jeg å kjøpe et par med KOSS portapro eller Bose Triport

 

<----------------------------------------------------------------------->

 

Konklusjon

 

 

Ipoden er veldig elegant, det oser luksus både av den og tilbehøret. Jeg synes også alle Apples produkter er veldig stilige (med untak av de eld-gamel macinstosh'ene) Menyen er enkel og du har mange innstillinger å velge mellom.

Lydkvaliteten er super, selv med de medfølgende øre-proppene.

Ulempen er at den ikke tåler kuldegrader, noe som er veldig dumt for oss i nord, men da er det bare å putte den i innerlomma, så holder den seg varm. En annen ulempe er at den blir veldig fortfylt med riper over hele seg, så kjøp en bæreveske til den i tilleg.

Edit: Jeg har etterhvert lært at Ipoden har ett 20 mb internminne som den laster opp de sangene som er neste på spillelisten din, fordi da slipper harddisken å spinne hele tiden med å spille av sangen du hører på da og samtidig finne fram neste. Derfor så lønner det seg å ha alle sangene man skal høre på etterhverandre i en spilleliste istedenfor å bla gjennom forskjellige album hele tiden

 

 

<----------------------------------------------------------------------->

 

 

Positivt:

+ designet

+ kvalitets-følelsen

+ kan brukes som harddisk

+ følger med gode ørepropper

+ touch sensitive knapper og skroll-hjul

+ relativt liten og lett

+ Itunes

+ Firmwaren fåes i norsk

+ enkel meny og navigering

+ det finnes masse morsomt tilbehør til den

 

Negativt:

- annbefales å ikke bruke den i minusgrader

- blir fort ripete

- prisen (3000 kroner)

- ikke radio

- må innstalere drivere for å kunne bruke den

- kan ikke spille av wma formatet

- kort batteritid

- følger ikke med USB kabel

 

 

Karakter

 

5 (+)

 

 

 

<----------------------------------------------------------------------->

 

 

index_headerfamily01122004.jpg

Snart kommer også ipod-mini, den er på 4gb og har vanlige knapper istedenfor touch-knappene. Den fåes også i flere farger

EDIT: ipod-mini har fortsatt touch-sensivtivt skroll hjul

index_size01122004.jpg

 

 

ipodtop7_20040719.gif

 

Nå skal det sies at Ipod 3G 10gb ikke produseres lenger (ikke 15 heller)

Så nå får du en 20gb Ipod 4G som har forbedret betteritid, nytt klikkhjul, og forbedret menyer til samme prisen som min 3G kosta

En 40gb 4G koster 3700, så ipoden har fått en ganske gunstig pris

 

ipodremixed20040810.gif

indexipod_20040719a.gif

 

Ipoden har nå også mulighet for integrasjon i din nye BMW 3 serie, X3, X5 SAV eller Z4

Du kobler til ipoden din i en kabel som ligger i hanskerommet, også styrer du den via cd-spillern og knappene på rattet ditt.

indextop06212004.jpg

For å se reklame fra "Ipod your bmw" trykk her

 

EDIT: Fiksa karakteren etter å sett over testen etter et år siden jeg skrev den :p

Endret av SwEEt^AmbEr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Radio kan kjøpes til for ett par hundre lapper, men ryktene sier at iTrip (radio pluggen) skal bli ulovlig, og man kan straffes opp til 6 år i fengsel ved bruk :scared:, siden det kan forstyrre radio signaler til div. viktige ting

Den kan vel ikke forstyrre noe mer enn en vanlig radiostasjon? Og jeg ville da ikke tro at denne har alverdens med rekkevidde?

Endret av SwEEt^AmbEr
Lenke til kommentar

Bruk iPod - end opp i fengsel

FM-sender ulovlig å bruke

 

Ulovlig bruk av MP3-spillere med FM-sender - som iTrip - kan i dag straffes med bøter og fengsel i inntil seks måneder.

 

pic9698.jpeg

 

Du får nok kjøpt iTrip, men bruk i Norge er forbudt...og kan i teorien straffes med opptil seks måneders fengsel.

 

Bruk av mp3-spillere med fm-sender for overføring til høytalere er forbudt. I løpet av våren blir det avgjort om salg av overføringsenheten også blir forbudt. Nå er bruk forbudt, salg lovlig.

Post- og teletilsynet (PT)undersøker nå om slike fm-sendere kan skape forstyrrelser i radiosystemet. Gjør de det, vil PT vurdere forbud.

 

Må ha tillatelse for å bruke iTrip

Til Apples Ipod og andre mp3-spillere kan det koples en fm-radiosender som kan videreformidle signalene til en annen radio for å få musikken ut over høytalere.

 

Itrip koster drøyt 200 kroner og dekker hele fm-båndet. Andre sendere går over ferdigprogrammerte frekvenser. Bruk av slike radiosendere krever tillatelse.

 

-- Det er fortsatt usikkert om senderne forstyrrer mye, for eksempel ved at lyden blir pumpet ut av naboens radio, sier seksjonssjef Stein Gudbjørgsrud i PT.

 

PT skal teste noen produktene for å se om de forstyrrer og eventuelt hvor mye. Gjør de det, kan senderne bli forbudt. En avgjørelse vil komme i løpet av våren.

 

Tillatt i USA

I USA er slike sendere tillat hvis »støynivået» er lavt. I Europa er bruken stort sett forbudt, men forbudet blir ikke håndhevet.

 

-- Vi vurderer alternativene forbud eller generell tillatelse hvis forstyrrelsene er minimale, sier Gudbjørgsrud.

 

Den svenske Post- och telestyrelsen vurderer også forbud mot svake radiosendere som kan koples til mp3-spillere.

 

PTs problem

PT er i et dilemma. Alvoret i forstyrrelsene vil bli vurdert i forhold til hvor store ressurser det vil kreve å håndheve et forbud.

 

-- Vi må prioritere våre ressurser, sier Gudbjørgsrud som forteller at Pt også kjenner problemet med ulovlige radio-lan i nærmiljøer. Han kjenner ikke til at lovforbudet har blitt anvendt.

 

-- Selv om de ikke er tillatt, vil vi gi produsenter og forhandlere en fair sjanse til å finne ut hva de står for, sier han.

 

 

dette er henter i fraITavisen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...