Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp! jeg skal ha server!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NGT tillater sider til privat formål.

Hvis du skal ha bare en privat hjemmeside og privat FTP kan du sette opp alt fra en PIII og oppover... Det meste duger egentlig. Av OS skal Fedora (Linux) være et bra alternativ. Ellers kan jo Windows 2000 eller Windows 2003 med Iis installeres (IIS følger med, og har også FTP)

Lenke til kommentar

Mine anbefalinger blir at du bruker Apache som web server. Denne fungerer helt utmerket og er ganske sikker. Men helt generelt sett så burde man passe seg for å starte egen web server, disse er som oftest et stort sikkerhetsmoment (ta IIS t.ex). Disse krever at man er raskt ute med oppdateringer, og studerer litt om programmet man bruker og generelt sett holder seg oppdatert.

 

Når det kommer til ftp server er du litt mer fri til å velge. Men jeg har hatt god erfaring med bulletproof ftp server. Denne må man betale en liten slant for, og om man ikke har lyst til akkurat det finner du mange andre gode gratis alternativ.

Lenke til kommentar

sett opp en slackware box :)

da får du jo med webserver (apache) og ftp...

trenger ikke være slackware da, følger stort sett med sånne ting på alle linux distribusjoner..

 

men om du bare vil ha en enkel ting å sette opp, så sett opp en vanlig windows maskin, med win2k eller XP, legg inn apache for windows, og legg inn en ftp server... f.eks bulletproof eller ServU

 

lykke til!

Lenke til kommentar

Ok, takker.

har win 2000 server her. skjønte ikke helt hva IIS er da.

 

så jeg har forstått det slik.

 

1. instaler 2000 server

2. legg in IIS (hva nå en det er)

3. så er alle proggrammene instalert. til både FTP og HTTP (ekke det web\hjemmeside sak??)

 

4.sette det opp

 

har jeg forstått riktig?

Lenke til kommentar
1. instaler 2000 server

2. legg in IIS (hva nå en det er)

3. så er alle proggrammene instalert. til både FTP og HTTP (ekke det web\hjemmeside sak??)

 

4.sette det opp

 

har jeg forstått riktig?

5. Kjør Windows Update og legg inn alt som er av sikkerhetsoppdateringer, FØR du gjør maskina synlig fra Internet (mapper port 80 inn til serveren). Dersom man slipper en ren, upatchet Windows 2000/IIS 5.0-maskin på "nett", kan den bli infisert av ormer eller tatt over av noen "1337-h4x0rs" innen noen få timer.

6. Last ned og kjør IIS Lockdown Tool for å fjerne alle unødvendige ekstrating fra IIS som kan utgjøre sikkerhetsrisiko.

 

 

En ting til: IIS er lagt inn som default ved installasjon av Windows 2000 Server. Gå på Start -> Programs -> Administrative Tools -> Internet Services Manager for konfigurasjon og oppsett.

Lenke til kommentar

Hvis du er nybegynner innen serverbransjen ville jeg anbefale et program fra Instant Servers. Dette programmet bygger på Apache, men er letter å konfigurere da man ikke trenger å rote i setupfila manuelt. Man kan også lett laste ned oppdateringer så man kan kjøre mySql og PHP i tillegg. Kjører dette selv og er veldig fornøyd. :D

 

Edit: Programmet du laster ned heter MiniPortal. Deretter legger man inn plug-inns'a

Endret av burugla
Lenke til kommentar

Ville også gått for Slackware. Denne linux-distoen er mye raskere enn f.eks. Fedora, og har alt du trenger integrert. Eneste ulempen er at konfigurasjon må gjøres i tekstfiler, men det følger med HOWTOs som viser hvordan man går frem. Denne distroen regnes som en av de mest stabile distroer, og det meste av maskinvare er støttet her.

 

Edit: ved å velge denne distroen lærer du også mye om hvordan linux faktisk fungerer i tillegg til å sette opp maskinen som du skal ha.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...