Gå til innhold

Minidisc eller iPod...


Anbefalte innlegg

Har funnet ut at jeg må skaffe meg en mulighet til å høre på mp3'ene mine,

og ettersom discman'en min nå har sluttet å funke, må jeg få kjøpt noe fort.

 

Så, jeg har sjekket litt, og står igjen med 2 alternativer.

 

Sony MZ910S eller iPod 20 GB...

 

Nå er jo iPod designmessig helt rå, men så igjen koster den mer, og har en utrolig lav batterikapasitet, spesielt i forhold til en minidisc (net MD som de også blir kalt)

 

Noen med tips eller råd?

 

edit; hvordan er det med å flytte over mp3 til minidisc? må man konvertere, eller kan man flytte rett over?

Endret av |FSK|
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje en Apacer Audio Steno 256 MB? Koster 1000 kr, bruker 1 x AAA batteri som varer i ca. 10 timer. Kjøpte meg lader med 4 x AAA batteri på Clas Ohlson for en billig penge, så jeg kan høre musikk i 40 timer uten å lade på en måte. Så kjøpte jeg Koss PortaPRO til en billig penge. Alt i alt ca. 1500 kr, noe som jeg vil påstå er en billig penge. Dessuten er den veldig lett å bære med seg, og batterilader har man alltids bruk for :thumbup:

Men det spørs jo hvor stort lagringsbehov man har :roll:

Lenke til kommentar

...og stort mer enn det kommer jeg nok aldri til å få bruk for på en reise ;)

 

så får se litt, dra innom litt butikker å sjekke i morra.

 

edit; var treig med å svare, men svarte til jonki 2 hakk over ;)

 

 

- også verdt å nevne at jeg har tenkt på iRiver igp-100, nettopp fordi jeg har hatt god erfaring med iriver tidligere (frem til jeg knuste den i en dør...)

Endret av |FSK|
Lenke til kommentar
jeg vil anbefale ipod, den er uber. men minidisc er jo på vei ut av markedet nå.

generelt sett så ville jeg ha gått for en mp3 spiller

Sony har utviklet en 1GB MD som kommer på markedet ganske så snart. Dagens rommer bare rundt 160MB. Jeg tror neppe formatet er på vei ut, og fikk nylig bekreftet det da jeg søkte etter MD forum på nettet. Formatet er full liv laga, om enn ikke fullt så synlig som MP3. Men med litt fronting fra Sony igjen, vil det ikke være noe problem å gjøre det synlig igjen.

Lenke til kommentar

huff.. har en minidisc.. faktisk en ganske bra en med mp3 muligheter. (320 min pr disk) men dette er ikke så gøy, lyden blir ganske komprimert, og det er ganske drit å drasse med seg uttallige disker med seg på tur.. min md er nå ganske ødelagt. skruer har falt ut, den har laser feil (leser diskene bad)..

 

konklusjonen min er at mp3 med innebygd harddisk har mindre slitasje. og er bedre i lengdren. også kanskje bedre lyd..

 

 

forbehold om skriveleif

Lenke til kommentar

Fordeler med ipod:

* rask overføring

* kan ha maaaange flere sanger innpå

* designet

* tillegsgfunksjoner som kalender, kontakter, notater og spill

* gode ørepropper som følger med

* Itunes

* kan brukes som harddisk

 

Ulemper:

* blir fort ripete

* litt kort bateritid

 

 

Fordeler med mini-disk

 

* batteritid

* mindre

 

Ulemper:

* Sangene må spilles inn manuelt

* du må selv skrive navn på sangene

* ikke så mange tillegfunskjoner, selv om noen har radio

* du må bytte minidisker

 

 

Jeg rekker ikke å skrive mer nå, men jeg skrev en test om ipoden min igår, så den kommer nok opp på brukertester snart!

*

Lenke til kommentar

jeg synes du burde se på Creative Nomad Jukebox Zen NX 30 GB. jeg har den, og synes den er kjempebra. mye billigere enn ipod er den også. 2499 kr på computercity.no. selv om den er litt større og ``styggere`` enn ipod veier ikke prisen opp for det. creative er kjent for god lyd, noe denne spilleren absolutt har.(med et godt headset, bruker selv porta pro) Bra batteri kapasitet har den og.

sjekk nomadworld for mer info om denne spilleren!

 

les litt reviews og sånn rundt på nettet, og her på forumet er det mange emner om mp3 spillere.

 

det er opp til deg å bestemme, men jeg ville gått for Creative Nomad Jukebox Zen NX 30 GB :yes: Lykke til med kjøp av mp3 spilller!

 

 

 

PS: ikke la dette bli et creative vs ipod emne. de har vi nok av fra før...

Endret av M_H_B
Lenke til kommentar
Ulemper:

* Sangene må spilles inn manuelt

* du må selv skrive navn på sangene

På de nyeste så kan en overføre MP3 filer direkte i 64x hastighet via USB2, og en slipper også og skrive inn titlene på sangene.

 

Dessuten kommer 1GB MD disc'er snart (også kjent som Hi-MD), og de nyeste spillerne kan spille av MP3 direkte, uten transcoding.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
nå har faktisk komplett fått inn ipod!

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...atID=47&GrpID=1

 

ukens tilbud!

Ukens tilbud, til 3595,- faktisk.. Hele 95kr billigere enn normalprisen hos www.apple.no :) JIPPI!.. I tillegg får en gratis gravering hvis en bestiller fra apple.no, og portoen fra www.apple.no er gratis, ergo blir faktisk "supertilbudet" fra komplett.no dyrere enn normalprisen hos AppleStore :)

 

Gode greier!

Endret av bidz
Lenke til kommentar
nå har faktisk komplett fått inn ipod!

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...atID=47&GrpID=1

 

ukens tilbud!

Ukens tilbud, til 3595,- faktisk.. Hele 100kr billigere enn normalprisen hos www.apple.no :) JIPPI!..

Pluss 100kr frakt da, og da blir det jo samme prisen som på www.apple.no :roll:

 

Men jeg syntes også at du burde gå for iPoden, den er diggbar :love:

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
* gode ørepropper som følger med

nei! utrolig dårlig lyd i de!

Öreproppene som fölger med iPod er av merket Sennheiser om jeg ikke husker feil. Jeg personlig synes disse er mye bedre enn mine Sony örepropper til 350 kroner.

 

Fra Stereophile sin test:

All iPods ship with a pair of earbud-type headphones with 18mm neodymium-powered drivers. These have surprisingly good sound—at least compared to the phones included with most portable players. A pair of low-impedance Etymotic ER-4Ps ($330) offered much better sound and isolation from environmental noise, but that's a subject for another review.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...