Gå til innhold

Når kan jeg spille DirectX-spill i Linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DirectX er en ren Micro$oft-teknologi, og eneste grunn til at noe slikt skulle støttes i Linux er av kompatibilitetshensyn. OpenGL har f.eks eksistert i mangfoldige år og er en åpen standard. Enkelte windows-spill kan kjøres gjennom Wine/WineX.

 

Det beste OS'et til å spille Windows-spill er og blir Windows.

 

Forøvrig fins det ikke flere Linux operativsystem - det finnes bare forskjellige distroer. Det er ingen forskjell på hvor bra eller dårlige er til å kjøre Windows-programmer, som altså uansett må gjøres gjennom et tredjepartsprogram (Wine).

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Beklager min tvetydige ordlegging. Når det er sagt, er det ikke slik at 99% av nye spill er avhengig av directx for å kjøre? Jeg er en sånn person som bruker PCen til bla en god del spilling (hva skal man ellers med et skjermkort i tusenkroners klassen?) Vil da egentlig Linux bli et fullverdig operativsystem om det ikke er kompatibelt med de spillene som gis ut? Når vil Linux bli kompatibel med NTFS? Bare et åpne spørsmål åltså, ikke bli sinte... Jeg er kjempeglad for at Linux eksisterer, og håper de kan utjevne markedet for OS. Hva jeg mente var: hvilken distro er best for (eller inneholder flest) spill? Finnes det mange spill som kun benytter OpenGL ? Og til slutt, som newbee er jeg LITE interessert i kommandoskrivning. GUI er tingen, det kan vel ikke være så vanskelig å skjønne at det er fremtiden? Og så en aller siste ting: Er Fedora så bra som det ser ut som?

Lenke til kommentar

1. skikkelige produsenter lager skikkelige spill som følger skikkelige standarder (f eks ut2004)

 

2. NTFS blir obsolete når longhorn kommer, samtidig som det allerede finnes filsystem som yter bedre, så Linux har egentlig ikke behov for kompabilitet med NTFS. Dog kan man lese men ikke skrive noe effektivt til NTFS fra gnu/linux.

 

3. Skal distroer shippes med moderne, komersielle spill så ville de blitt såpass dyre at det hadde vært like greit å kjøpe dem seperat, slikt det fungerer idag.

 

4. Fedora er nok så bra som det ser ut som, og er nok godt egnet til spill som finnes for gnu/linux (ut2004demo ol). Selv har jeg ikke prøvd det.

 

5. Om GUI er tingen kommer jo alt an på hva man skal gjøre. Å spille uten blir jo litt tungvidt, men det er mye som går raskere med scripting og cli.

Lenke til kommentar
Vil da egentlig Linux bli et fullverdig operativsystem om det ikke er kompatibelt med de spillene som gis ut? Når vil Linux bli kompatibel med NTFS?

Vel... det er mer opptil spillprodusentene... DirectX er som sagt Microsoft teknologi, og du må ikke tro Microsoft noen gang kommer frivillig til å gi Linux-folket adgang til kildekoden slik at man får DirectX på Linux.

 

Samme smørja er det med NTFS, en Microsoft standard som ikke er åpen fordi Microsoft ikke vil slippe til andre OS på sin teknologi.

 

Kan egentlig ikke bli sint på dem for det, det er deres teknologi, de må få gjøre med den som de vil.

 

 

Ang. Fedora... tja, smakssak sikkert, men jeg er ikke voldsomt begeistret, liker bedre Mandrake, og har veldig lyst til å prøve ut SuSE... tror man fort blir "distro-******" når man begynner med Linux :eek:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...