Gå til innhold

Tundra 1557 - maskinen har hengt seg helt!


Vannjenta

Anbefalte innlegg

Tenkte å fortelle hele historien, blir såklart nødt å ringe psdata i morgen, men siden det er søndag så ville jeg gjerne høre om noen har lignende erfaringer.

 

Jeg fikk min tundra på tirsdag, installerte xp, programmer og drivere fra cd'ene jeg fikk med fra psdata. Installerte virusprogram, servicepack for xp, lastet ned nye oppdateringer både på virusprogram og xp. La inn alle dokumenter og andre filer fra backup og scannet for virus. Alt sånt. Så la jeg inn battlefield og spilte det litt. Alt virket fint. Så la jeg inn Warcraft og frozen throne. Skulle spille det og etter jeg hadde bare fått startet spillet hang hele maskinen seg. Ok, jeg tenkte det kunne være jeg burde lastet ned en patch.

 

Var nødt å skru av pc'en ved å trykke på startknappen og holde den inne. Da jeg skulle skru den på igjen lyste lampen under lyspæreikonet, skjærmen var svart og viften gikk. Ingenting skjedde. Prøvde en gang til og samme resultat. Tok ut batteriet, ventet to minutter, satte inn batteriet igjen, og denne gangen startet maskinen. Etter dette har maskinen bare blitt værre og værre.

 

Har installert patch til spillet, men da fikk jeg enten sort skjerm da jeg skulle spillet det, eller maskinen restartet seg plutselig av seg selv. Trodde fortsatt maskinen kun slet med å spille warcraft, noe som var merkelig i seg selv, og installerte omega skjermdriver. Ingenting ble noe bedre. Reinstallerte warcraft noen ganger, gikk tilbake til gammel driver. Det ble vanskeligere og vanskeligere å få igang pc'en etter den hadde hengt seg.

 

Innemellom dette sluttet også usb-portene å virke en gang i blant. Det var kun sporadisk at den fant mus og skriver av seg selv.

 

Gav opp hele warcraft, men maskinen var fortsatt ikke frisk. Den nekter nå å starte selv om den ikke har hengt seg, virket kanskje hver femte gang igår. Begynte å henge seg hele tiden, Under oppstart, fikk kanskje windowsbildet på skjermen og så hang den seg. Neste gang jeg klarte skru den på kunne jeg kanskje rekke å sjekke mail før den hang seg. Den hang seg av bare å være på, plutselig sluttet bare alt å virke.

 

Og idag nekter den helt å starte. Står bare med sort skjerm. Prøvd med og uten batteri, med og uten strøm, med og uten noe koblet til usb-portene...

 

Noen som har opplevd noe sånt før? Maskinen skal nå kun inneholde de drivere som fulgte med, og kun original programvare. Har heller ikke noe cd i cd-rom eller slikt... Er ganske fortvilet, skal på ekskursjon til uken og trenger pc'en da... sånn som den er nå får jeg jo ikke engang formatert den engang...

 

Håper noen har en genial løsning! Er ikke så morsomt dette her... :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I "Whitebox, erfaringer?" tråden var det en som skreiv:

 

Jeg hadde min CL50 i en uke før jeg leverte den inn på service. Rammen hadde begynt å henge (eller noe sånt, sa de). Symptomene var at alt soppet opp, og jeg måtte restearte masknien med å holde inne startknappen. Dette var uheldig, synest jeg. Jeg måtte selv betale porto til WB (tror jeg, da), men de betaler expressfrakt tilbake. Maskinen kom fram til WB torsdag, og blir sent til meg igjen på mandag. Jeg er strålendes fornøyd med maskinen, sett bort i fra denne feilen, og servicen er egentlig upåklagelig. Jeg gleder meg til jeg får den nye bærevæsken.

 

Er vel Minnet ditt som ikke funker. Send maskinen inn til PS data i morgen.

Lenke til kommentar

Hvis minne brikkene er lett tilgjengelig, kan du jo teste og ta ut en og en. Vell og merke hvis du har 2 brikker da.

 

Ellers kan du kansje se på denne cden her:

 

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Det er en fil du laster ned og brenner ut med de fleste brenner programer. Sett den i og start pcen, da booter den på cden og på cden har du mange programer for testing av HD og mye annet. Samt mye programvare for og slette disker, dele disker osv.

 

Når du booter cden har du et valg 3, Memory Utilityes, der har du flere mem tester apps.

Lenke til kommentar
Hvis minne brikkene er lett tilgjengelig, kan du jo teste og ta ut en og en. Vell og merke hvis du har 2 brikker da.

obs: vær klar over at du kan miste garantien hvis du åpner laptopen - sjekk dette ut på sidene whitebox, står kanskje noe om det der.

Nå har hun/han (hvet ikke?!) kjøpt sin på PS data da, så får sjekke der hvertfall. Men du kan jo kjøre noen minne tester, eller HD test og se om den finner noen feil.

 

Memtes-86 er bare og velge så starter den testen umidelbart. Kjører den på min CL50 her nå for og teste :)

Lenke til kommentar
Hmm... kanskje... vet bare ikke om det vil si meg noenting? om jeg vil finne ut noe på egenhånd av dette? og om dette virkelig er trygt... vil helst ikke ødelegge noe heller jeg.

Selfølgelig er du usikker, åpner du ikke pcen. Men du kan kjøre noen slike memtest programer da, det skader ingen ting. Du kansje finner noen feil så hvet du det når du ringer dem.

 

Kansje hvis de er greie, og det er en rambrikke som er feil, at de kan sende en til deg. Så slipper du sende den inn og vente.

Lenke til kommentar

Ring PS data tidlig på mandag og forklar hele greia, da får du garantert høre at du bare skal sende pcen inn. Legg til at du MÅ ha pcen tilbake før lørdag fordi du trenger den med jobb/skole sammenheng. Om de ikke klarer det så bruker du angreretten og levere den inn - det vil garantert få fart i saken.

Lenke til kommentar

Tror ikke noen bootdisk vil hjelpe egentlig. Virker ikke som den får startet oppstartsfasen engang. Prøvde å sette inn en win98 bootdisk for å se om den reagerte, hører bittelitt lyd fra cd-rom'en, men så gir det seg raskt... joda, jeg kjører xp, men enellerannen reaksjon burde den vel gitt på en bootdisk uansett?

Lenke til kommentar
Tror ikke noen bootdisk vil hjelpe egentlig. Virker ikke som den får startet oppstartsfasen engang. Prøvde å sette inn en win98 bootdisk for å se om den reagerte, hører bittelitt lyd fra cd-rom'en, men så gir det seg raskt... joda, jeg kjører xp, men enellerannen reaksjon burde den vel gitt på en bootdisk uansett?

Hva hvsi du setter in XP boot cden da?

Lenke til kommentar

Tror ikke du mister garanti ved å sjekke minnebrikkene ihvertfall, dette er det første jeg ville ha gjort. Har hørt om maskiner hvor brikker sitter løst eller kommer borti annet metall, og da kan maskinen oppføre seg svært ustabilt.

 

Jeg ville ikke skrudd opp noe annet på maskinen, men minnet kan du trygt sjekke. Har aldri hørt om noen som har mista garantien av den grunn..

 

I tillegg, som nevnt tidligere, har du jo angreretten på din side dersom PSData skulle være lite medgjørlig. Uansett, vær høflig og blid så langt det går, det lønner seg alltid.

Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 22/02/2004 : 18:02

  angreretten hjelper lite når maskinen ikke er i samme stand som da hun fikk den, den funker jo ikke. er også litt vanskelig å sjekke minnebrikkene, da det er ytterst få som har so-dimmer liggende å slenge som de ikke bruker. 

 

Angretten har hjulpet meg tidligere når det har vært mangel ved produktet.

Uansett så er "nok" snakk om en mangel ved produktet, og ettersom den døde så kort tid etter annkomst så vil jeg gjette på DOA egentlig

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
(..)|ettersom den døde så kort tid etter annkomst så vil jeg gjette på DOA egentlig

Hvis den funket ved ankomst, er det ikke snakk om DOA. Da funker den ikke i det hele tatt. Jeg forstår hva du mener med at det er en mangel eller feil ved produktet fra dag 1, men det kalles ikke DOA.

Lenke til kommentar
wh1t3inc. Skrevet 22/02/2004 : 21:23

  QUOTE (Christian86 @ 22/02/2004 : 18:57)

(..)|ettersom den døde så kort tid etter annkomst så vil jeg gjette på DOA egentlig

 

 

Hvis den funket ved ankomst, er det ikke snakk om DOA. Da funker den ikke i det hele tatt. Jeg forstår hva du mener med at det er en mangel eller feil ved produktet fra dag 1, men det kalles ikke DOA. 

 

Compaq har egentlig ikke lov å oppgi sin DOA regel, men på feks bærbare og pdaer er den 30 dager fra kjøpsdato

 

FSC har to uker på sine maskiner så vidt jeg har forstått

 

Siemens Mobile har to uker på sine mobiler

 

SEM har en uke

 

Nokia to dager

Dell har vel ca 2 uker

 

Det er altså sjelden snakk om at DOA må være med en gang du får den. Tror produsentene har olket bgrepet DOA utvidende og dermed gjort slik at maskiner rammet av feil innen veldig kort tid får status DOA

 

 

Jeg vet hva DOA betyr og at det egentlig er at produktet er ubrukelig med en gang du får det, men i mange tilfeller har produsenten et viere/utvidet begrep på det

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...