Gå til innhold

Slå sammen disker i 2000 (xp)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har 3 store disker som går under Win2000. Er det mulig å "slå sammen" disse så de vises som en disk, så det ikke blir så mye pes med sortering og kopiering frem og tilbake mellom diskene? Fungerer dette i xp å? Hvilket program må eventuelt benyttes, eller er dette innebygd?

 

Tommy!

Endret av tommy_sn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det funker iallefall i WinXP. Har selv 8 harddisker slått sammen til 4, én til os og assortert drit, én til filmer, én til serier og én til spill og programmer.

 

Du må inn i control panel, administrative tools, computer management, disk management under 'storage', og på den nederste delen hvor man ser diskene som tykke striper med forskjellige farger, klikker du på den delen som står 'disk X' på og velger 'convert to dynamic disk'.

 

Andre harddisker kan da legges til denne dynamiske disken ved å høyreklikke på den dynamiske disken, og velge 'extend volume'. Da får du opp upartisjonert harddiskplass som du kan velge å legge til.

Lenke til kommentar
Det funker iallefall i WinXP. Har selv 8 harddisker slått sammen til 4, én til os og assortert drit, én til filmer, én til serier og én til spill og programmer.

(...)

Andre harddisker kan da legges til denne dynamiske disken ved å høyreklikke på den dynamiske disken, og velge 'extend volume'. Da får du opp upartisjonert harddiskplass som du kan velge å legge til.

DAMN det svaret der har jeg letet LENGE etter :w00t:

 

Har sikkert vært drøssevis av spørsmål om dette før, og aldri har noen før besvart det tror jeg ;)

 

Så da må du hjelpe meg litt her:

 

Jeg har nå partisjonert min disk opp i to deler, en C:\ og en annen på D:\. Skal så kjøpe to nye harddisker før TG04. Kan jeg da lage en dynamisk harddisk/partisjon(?) med de to HDDene *og* denne her D:\? Siden det ikke er en egen HDD men en "Logical drive" med en partisjon i.

 

*Bookmarker tråden og takker psilocybe på sine knær for å komme med løsningen* :D

 

Edit: Forresten, hvorda blir det med flytting av filer rundtomkring inni denne dynamiske disken? Hvis en flytter filer innenfor samme partisjon skjer jo dette ASAP, mens hvis man vil flytte filer mellom partisjoner eller harddisker vil dette ta laaaang tid, noe vi alle er kjent med. Kan en ende opp med å oppleve slikt når en flytter filer mellom mapper i denne dynamisk harddisken?

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Jeg har nå partisjonert min disk opp i to deler, en C:\ og en annen på D:\. Skal så kjøpe to nye harddisker før TG04. Kan jeg da lage en dynamisk harddisk/partisjon(?) med de to HDDene *og* denne her D:\? Siden det ikke er en egen HDD men en "Logical drive" med en partisjon i.

Så lenge selve harddisken er dynamisk, mener jeg det skal være null problem å ha én os-partisjon (hd1) og én 'stuff'-partisjon som består av resten av hd1 + et par andre disker.

 

Edit: Forresten, hvorda blir det med flytting av filer rundtomkring inni denne dynamiske disken? Hvis en flytter filer innenfor samme partisjon skjer jo dette ASAP, mens hvis man vil flytte filer mellom partisjoner eller harddisker vil dette ta laaaang tid, noe vi alle er kjent med. Kan en ende opp med å oppleve slikt når en flytter filer mellom mapper i denne dynamisk harddisken?

 

Jepp, beklageligvis. En annen ting du bør være obs på, er muligheten for at data kan gå tapt hvis én disk ryker. Personlig har jeg kjørt oppsettet nevnt over i et år, og den eneste gangen jeg hadde problemer med en disk, sa den fra i Windows og i POST at "Øi, jeg holder på kræsje her. Ta backup fortere enn svint!". Jeg måtte da flytte all info over til de andre harddiskene, fjerne den 'syke' disken, og formattere den andre disken den var koblet sammen med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...