Gå til innhold

Øke fsb men med usynkront minne


Anbefalte innlegg

Jeg har nettop investert i et EPoX EP-8KMM3i og en xp2500. Så vidt jeg kan se er det KUN fsb som kan stilles i BIOS. Altså ikke minnetimings, minnefrekvens, eller spenninger til noe som helst. Når jeg kjører opp fsb blir minnefrekvens fremdeles oppgitt til 333 Mhz i postscreen. Med andre ord er ikke minnet lengre synkronisert med fsb.

 

Vil det være noe å tjene på en slik overklokking? Hvor mye må jeg eventuelt øke fsb for at det skal lønne seg? (Jada, jeg kunne sikkert forske på dette selv, men tenkte kanskje det var noen som vet...)

 

Er det eventuelt noen som har samme hk og ser at jeg har oversett noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EPoX EP-8KMM3i kortet vet jeg ingenting om, men har du oppdatert BIOS?

Det beste for deg er jo å kunne kjøre FSB og minne synkront på 200 Mhz (DDR400) hvis du skal klokke opp til XP3200+ hastighet mener jeg. På standard hastighet er det jo FSB og minne synkront på 333 Mhz (DDR).

 

Ellers kan du jo bytte hovedkortet...

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Vil tro det er ingenting å tjene på dette men derimot mye å tape. nForce2 har gjentatte ganger vist seg å være raskest når minnefrekvens og CPU internbuss kjøres synkront. Dette gjelder nok begge veier. Det er et dokumentert tap på å kjøre minnefrekvensen høyere enn CPU-buss og da vil jeg tro det gjelder omvendt også. Det tar rett og slett for lang tid å oversette dataene fra den ene hastigheten til den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...