Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Remote Desktop Connection


Anbefalte innlegg

Jeg sitter ofte på jobb og vil ha tilgang til maskinen hjemme. Dette burde jo kunne løses med f.eks. Windows XP innebyggede Remote Desktop. MEN så kommer det store spørsmålet:

 

Hvordan får jeg dette til å fungere da hjemmepc'en står i nettverk? Det vil si at jeg har en "internett IP-adresse" fra NextGenTel som er noe sånt som: 80.123.456.789, mens maskinen har en lokal IP-adresse på noe som 192.168.123.123.

 

Er det mulig å få til Remote Desktop i et slikt oppsett?

 

Det trenger jo ikke være Windows innebyggede funksjon...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke noe av remote desktop.

Har det på nettverket på skolen der jeg skriver servernavn og kommer rett inn på pålogningsaken på winservern. Men hvordan benytte dette hjemme?

Når jeg taster inn ipen via remote desktop i nettverket får jeg bare feilmelding. Noe spesielt software som må settes opp?

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke noe av remote desktop.

Har det på nettverket på skolen der jeg skriver servernavn og kommer rett inn på pålogningsaken på winservern. Men hvordan benytte dette hjemme?

Når jeg taster inn ipen via remote desktop i nettverket får jeg bare feilmelding. Noe spesielt software som må settes opp?

Hvis du har internet hjemme, og skal bruke remote desktop på din maskin, må du sette opp routeren til å route port 3389 til den interne adressen maskinen din hjemme bruker. Port 3389 er da standardporten som remote desktop bruker

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Aha, skjønner ;)

Må jeg sette opp passord og brukernavn etc?

Hva vil skje når jeg prøver å koble meg til remote desktop når jeg har fiksa i routern?

Kan hvem som helst koble seg på?

Remote Desktop er skrudd av som standard. Du må høyreklikke på min datamaskin -> Properties -> Remote -> Allow...

 

Og det viktigste av alt, du må ha passord på brukerkontoen din, ellers vil det ikke fungere. (Hvis du synes det er irriterende å måtte taste inn passord hver gang du slår på PC-en din, kan du bruke TweakUI til å få maskinen til å automatisk logge seg på).

 

Og ja, hvem som helst som vet om IP'en din kan koble seg på. MEN, det eneste de får frem er påloggingsboksen. Så med mindre de vet brukernavn og passordet ditt, så kommer de ingen vei. Derfor er det rimelig sikkert.

 

Remote Desktop er helt fantastisk genialt. Jeg har begynt å bruke det på skolen nå. Når timen er slutt stresser alle med å få lagret tingene på diskett eller lastet opp på skolerportalen.no, mens jeg kan enkelt lukke remote desktop - og lagre det når jeg kommer hjem, eller eventuelt fortsette når jeg kommer hjem (som om det skulle skje...). Dessuten kan jeg bruke WinXP og Office 2003, mens de andre bruker win98 og office 2000 :laugh:

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at moskus sitter på jobb og vil kjøre remote desktop hjem til nextgentel nettverket sitt, da må han som tidligere forklart forwarde port 3389 på den maskinen han skal koble til, til en port ut mot internett..

 

Det jeg gjorde hjemme her hvor jeg har flere maskiner og er avhengig av å kunne koble meg til flere av de var å kjøre port forwarding i routeren og remote desktop til forskjellige porter bare.

 

F.eks PC1 192.168.1.10 forwarde remote port 3389 lokalt til public port 1910, PC2 192.168.1.20 forwarde remote port 3389 lokalt til public port 1920 osv.

 

Ergo kan jeg hvor som helst velge remote connect "hjem" og skrive externe ip adressen:port f.eks 213.110.110.120:1910 for å komme på pc1 og 213.110.110.120:1920 for å komme på pc2, ergo hvis noen prøver å kjøre en "standard" remote desktop connect til meg på min ip skjer det ingenting, med mindre de prøver en feit portscan av alle 65536 porter da og har winners luck feelingen på turbo (=

Lenke til kommentar
Jeg forstår det slik at moskus sitter på jobb og vil kjøre remote desktop hjem til nextgentel nettverket sitt, da må han som tidligere forklart forwarde port 3389 på den maskinen han skal koble til, til en port ut mot internett..

 

Det jeg gjorde hjemme her hvor jeg har flere maskiner og er avhengig av å kunne koble meg til flere av de var å kjøre port forwarding i routeren og remote desktop til forskjellige porter bare.

 

F.eks PC1 192.168.1.10 forwarde remote port 3389 lokalt til public port 1910, PC2 192.168.1.20 forwarde remote port 3389 lokalt til public port 1920 osv.

 

Ergo kan jeg hvor som helst velge remote connect "hjem" og skrive externe ip adressen:port f.eks 213.110.110.120:1910 for å komme på pc1 og 213.110.110.120:1920 for å komme på pc2, ergo hvis noen prøver å kjøre en "standard" remote desktop connect til meg på min ip skjer det ingenting, med mindre de prøver en feit portscan av alle 65536 porter da og har winners luck feelingen på turbo (=

Glimrende, Sozinho! Veldig bra forklaring. Tilogmed jeg kunne forstå det. :yes:

 

 

 

Takker alle for svar! :)

Lenke til kommentar
Gå på http://endring.nextgentel.no

 

Der kan du logge inn å konfigurere routeren din til å slippe trafikk inn til pc'en din. De mest brukte portene (ftp,http,remote desktop), ligger der, så du trenger bare slenge inn den lokale ip'en i NAT innstillingene, så er du på nett :)

 

Hvis du trenger nærmere forklaring, se på http://www.relativt.net

 

Lykke til!

Glimrende linker!

 

 

 

MEN: Et nytt problem har jo selvfølgelig oppstått. Jeg personlig har ikke tilgang til å endre noe på routeren/modemet, og lurer da på om jeg kan f.eks velge port 80 på min maskin til forwarding. Eller er jeg helt låst, med andre ord: Må jeg ha tilgang til modemet for å forwarde Remote Desktop request'er?

Lenke til kommentar

 

MEN: Et nytt problem har jo selvfølgelig oppstått. Jeg personlig har ikke tilgang til å endre noe på routeren/modemet, og lurer da på om jeg kan f.eks velge port 80 på min maskin til forwarding. Eller er jeg helt låst, med andre ord: Må jeg ha tilgang til modemet for å forwarde Remote Desktop request'er?

 

Ja, du må konfigurere NAT-lista på routeren din. Det vil si at du må ha tilgang på den. Hvis port 80 allerede er konfigurert til å videresendes til din pc, er det dog ikke noe problem, da må du bare sette opp remote desktop til å kjøre på port 80, og du må passe på at du ikke har webserver kjørende.

 

Er det mulig å få et program (noe lignende gamle dyndns.org) som sender ip-adressen til en server, slik hvis jeg prøver å koble meg til eksempel.dyndns.org, så forwardes dette direkte til min maskin (bak firewall og modem)?

 

Ja, dette er mulig. Jeg har et slikt dynamisk domene fra www.dns2go.com , som gjør at jeg alltid har tilgang til hjemme-pcen min ved bare å huske domenet. Når ip skifter, er det et lite program som kjører som system service i windows, som forteller dette til dns-serveren til leverandøren av dns2go. Helt genialt :)

Lenke til kommentar
Er det mulig å få et program (noe lignende gamle dyndns.org) som sender ip-adressen til en server, slik hvis jeg prøver å koble meg til eksempel.dyndns.org, så forwardes dette direkte til min maskin (bak firewall og modem)?

 

Ja, dette er mulig. Jeg har et slikt dynamisk domene fra www.dns2go.com , som gjør at jeg alltid har tilgang til hjemme-pcen min ved bare å huske domenet. Når ip skifter, er det et lite program som kjører som system service i windows, som forteller dette til dns-serveren til leverandøren av dns2go. Helt genialt :)

Gode nyheter! Men må jeg da rekonfigurere routeren?

Lenke til kommentar
MEN: Et nytt problem har jo selvfølgelig oppstått. Jeg personlig har ikke tilgang til å endre noe på routeren/modemet, og lurer da på om jeg kan f.eks velge port 80 på min maskin til forwarding. Eller er jeg helt låst, med andre ord: Må jeg ha tilgang til modemet for å forwarde Remote Desktop request'er?

Som det står forklart på http://www.relativt.net så må du avhengig av hva slags

router du har gjøre forskjellige ting for å finne brukernavn og passord for å logge inn på routeren via telnet.

 

Har du Cisco router må du ringe NGT for å få brukernavn og passord, har du derimot Netopia routere kan du se på denne linken.

 

Det står fint forklart på den siden som nevnt tidligere på hvordan du logger inn på routeren for å sette opp det du skal. Hvis du fremdeles ikke får det til vil sikkert kundeservice veilede deg her.

 

Det jeg var litt usikker på var hvorfor du skriver at du personlig ikke har tilgang til å endre noe på routeren. Deler du linje med flere husstander, personer, osv eller har du en type firma betalt internett linje ? Uansett skulle det da la seg gjøre å få tak i brukernavn og passord og få gjort de forandringer som er nødvendige her.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Er det mulig å få et program (noe lignende gamle dyndns.org) som sender ip-adressen til en server, slik hvis jeg prøver å koble meg til eksempel.dyndns.org, så forwardes dette direkte til min maskin (bak firewall og modem)?

 

Ja, dette er mulig. Jeg har et slikt dynamisk domene fra www.dns2go.com , som gjør at jeg alltid har tilgang til hjemme-pcen min ved bare å huske domenet. Når ip skifter, er det et lite program som kjører som system service i windows, som forteller dette til dns-serveren til leverandøren av dns2go. Helt genialt :)

Gode nyheter! Men må jeg da rekonfigurere routeren?

For å få en dyndns adresse eller lignende behøver du ikke forandre noe på routeren. Du kjører bare et lite program lokalt på hjemme maskinen din som følger med på om din eksterne ip adresse forandrer seg. Dette programmet skal etter min erfaring ikke behøve noen forandringer i routeren for å fungere. Hvis den ser en ny ip adresse eksternt sender den en melding til tjenesten du har dynamisk adresse hos som da oppdaterer denne. Både dyndns.org og dns2go har slike muligheter. Selv brukte jeg dyndns.org og Direct Update som finnes tilgjengelig der for å holde styr på ip adressen til en telenor adsl maskin (de forandrer jo ip adresse hele tiden)

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Det jeg var litt usikker på var hvorfor du skriver at du personlig ikke har tilgang til å endre noe på routeren. Deler du linje med flere husstander, personer, osv eller har du en type firma betalt internett linje ? Uansett skulle det da la seg gjøre å få tak i brukernavn og passord og få gjort de forandringer som er nødvendige her.

Det er fordi jeg leier en kjellerleilighet, og det er huseier som har modemet. Men nå er han i USA et år og leier ut til 5 bråkete studenter. Det er derfor ikke plagsomt lett å få tilgang til brukernavn og passord til modemet...

Lenke til kommentar

Om du har navnet på huseieren og ikke får tak i han, men klarer få tak i kundenummeret hans (så lenge han er i usa skal vel regningene betales av noen) Så kan det vel ikke være totalt umulig å få tak i dette ? I begge tilfeller (utregning fra kundenummer eller å måtte ringe) må du ha kundenummer. Skulle vel la seg gjøre på ett vis.

 

Har du en grei huseier kan du vel ta kontakt med han og forklare situasjonen ?

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...